• Autó
Autószektor

Így változtatják meg életünket a hálózatba kapcsolt autók

Hamarosan gyökeresen változik meg mindaz, amit ma autózásnak hívunk. A behálózott autók már ma is köztünk járnak és ahogy egyre terjed és fejlődik a digitalizáció, úgy lesznek egyre intelligensebbek és állnak az emberek szolgálatába.

A világ, amelyben élünk nagymértékben függ a kommunikációtól és a hálózatba kapcsolt digitális eszközöktől. A 21. század hajnalán az sms-üzenetek és az elektronikus levelek határozták meg a mindennapjainkat, ma már ilyen üzeneteket a körülöttünk lévő gépek is váltanak egymással, legyen szó a munkahelyünkről, vagy az otthonunkról, vagy éppen az autónkról. Mi a szerepük ebben az össznépi játékban az autóknak? Milyen előnyei vannak a felhasználóknak abban, hogy autójuk okos, vagy másképp megfogalmazva hálózatba kapcsolt?

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Mit jelent a hálózatba kapcsoltság?

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ha esetleg nem tudná, mi a dolgok internete, segítünk tisztázni: minden olyan eszköz (gép, például lámpa, hűtőszekrény, pacemaker, fröccsöntőgép, ipari robot) része a dolgok internetének, ami kapcsolódik az internetes hálózathoz. Valójában ezeket az eszközöket szoktuk okosnak hívni, az elmúlt évtized végén kezdtek terjedni főleg háztartási cikkek hálózatba kapcsolásával. Egyes számítások szerint 2012-ben már 10 milliárd eszköz kapcsolódott az internethez, számuk évről-évre rohamosan nő. 2020-ban jóslatok szerint a számuk meghaladja majd a 24 milliárdot, azaz minden emberre négy ilyen okos eszköz jut.

    Az autóipart velejéig átszőtte a digitalizáció, a dolgok internete (IoT, Internet of Things), ebben az esetben ipari dolgok internete (IIoT, Industrial Internet of Things), amelyet Ipar 4.0 elnevezéssel illettek. Robotok gyártanak együttműködő robotokat, akik az emberrel közösen szerelik össze az autókat. Nem sci-fi, tessék csak megnézni a győri Audi-gyárban. Immár beszélhetünk igazi hangvezérlésről is, az új, Kecskeméten is gyártott Mercedes-Benz A-osztály olyan kéréseinket teljesíti, hogy Hey, Mercedes, vigyél el a piacra!, vagy Hey, Mercedes játszd le a kedvenc lemezemet, vagy Hey, Mercedes, üres a tank! Hey, Mercedes, hívd fel az apámat! Persze, már magyarul is ért.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A hálózatba kapcsolt autónak van internetelérése, azaz vezeték nélkül képes adatokat küldeni, fogadni és megosztani a környezetével. A behálózás javára szolgál tehát az autót vezetőnek, utasainak, a gyártójának, cégautó esetén a flottakezelőnek, de minden olyan szolgáltatónak is, amellyel az autós kapcsolatban áll, legyen az biztosító, szerviz, vagy üzemeltető.

    Miért jó ez nekünk?

    Ha egy mentőautó kapcsolódik a kórház sürgősségi ügyeletére, az orvosok folyamatosan tájékozódhatnak a beteg pillanatnyi állapotáról, segíthetik a mentőszemélyzet munkáját és amire - a tudott időben - megérkezik a beteg, felkészülhetnek a fogadására. Ugyanez igaz akkor is, ha autónkkal balesetet szenvedünk. A legújabb autókban automatikusan beszerelik a vészhívót, amely bajban értesíti a krízisközpontot, de számos autógyártó kínál őrangyal szolgáltatást is, amely vész esetén élő kapcsolatot teremt egy diszpécserrel, aki mindent megtesz a veszély elhárításáért, hívja a rendőrséget, mentőket, útkarbantartókat és a GPS-adatokból pontosan tudja hol vagyunk.

    Beszélgető autók

    A következő fázisban láthatóvá válik egy másfajta kapcsolódás is, amikor autók kommunikálnak egymással, illetve az infrastruktúrával. A Ford egymással kommunikáló autóit 2009-ben indította útjára, amelynek célja olyan rendszerek és infrastruktúra kifejlesztése volt, amelyben az autók képesek egymást tájékoztatni a veszélyekről, a közlekedési helyzetről és a forgalmi információkról. Ugyanezt megtette Amerikában a General Motors, a Cadillac márka mellett a még akkor létező Saab típusú autók is részt vettek ilyen kísérletekben, olyannyira, hogy magyar újságírók még a Hungaroringen is tesztelhették az egymással beszélgető autók működését. Számos gyártó kínál olyan technológiákat, amelyek a forgalmi környezetből érkező információk alapján képesek vezetőiket segíteni. Ilyen technológia a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávtartó asszisztens, a városi koccanásgátló, az adaptív sebességtartó automatika, a jelzőtábla felismerő rendszer, a holtérfigyelő, a ráfutásra figyelmeztető vagy a keresztirányú forgalomasszisztens. A járművek közötti kommunikációs rendszer azonban korábban képes figyelmeztetni az olyan veszélyekre vagy hirtelen megváltozott körülményekre, amelyek kívül esnek a vezető látó mezején vagy az autó rendszereinek, például a radarok, a fényérzékelő rendszerek vagy a kamerák érzékelési területén. Azzal, hogy megosztják egymással a helyzetre, a sebességre, a haladási irányra vonatkozó vagy például az elektronikus menetstabilizálótól vagy kipörgésgátlótól kapott telemetrikus adatokat, a rendszerben összekapcsolt autók figyelmeztethetik egymást, ha valamelyikük ütközési pályán halad egy másik autóval, ha egy be nem látható kanyart követően áll a forgalom, vagy ha éppen a sávváltás járna ütközésveszéllyel.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az autós dolgok internete igazán akkor teljesedik ki, amikor hétköznapi valósággá válik az elektromos autózás és az önvezető autózás. Mindkettő már a jelenünk része, de a hétköznapivá válásig még pár évnek el kell telnie. A mostani genfi autószalon slágere immár az önvezetés volt, számos gyártó mutatta be jövőautóját, ami egyértelműen már robotautó. A Brookings becslése szerint az elmúlt három évben mintegy 80 milliárd dollárt fektettek az autonóm vezetésbe autógyártók és beszállítók. A robotautók elterjedése gyökeresen megváltoztatja majd az autózásról alkotott fogalmainkat. Nem fog majd számítani az autó típusa, színe, kinézete. Egy lesz fontos számunkra: hogy gyorsan, biztonságosan megérkezzünk a kiszemelt célunkhoz. Az sem lesz fontos, hogy az autót birtokoljuk, elég lesz, ha csak rendelkezésünkre áll valamelyik autómegosztó szolgáltatás által. Persze a gyártók továbbra is versenyeznek majd, hogy a legjobb szolgáltatást nyújthassák, az autózás jövője élményközpontú lesz és arra irányul majd, hogy az autóban eltöltött időt minél hasznosabban tudjuk eltölteni. Lesz időnk, hisz helyettünk a robotpilóta vezet. A jövő autonóm autóiban nincs kormány, nincs pedál, az csak egy eszköz lesz, amelyik elszállít minket A pontból B-be. Közben éljük az életünket, pihenünk, olvasunk, kikapcsolódunk, beszélünk a mamával vagy éppen dolgozunk, például levezénylünk egy távműtést, ha éppen sebészek vagyunk.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Okos autó, okos városok

    Az okos városok keringésébe integrált okosautók amellett, hogy elvezetik magukat és maradéktalanul betartják a közlekedési szabályokat, elkerülik a dugókat és elengedik a megkülönböztető jelzést használó mentő- és egyéb járműveket, bejelentik az észlelt baleseteket, meghibásodásokat de azt is, hogy éppen hol szabadul fel parkolóhely és folyamatosan készek arra, hogy újabb és újabb ügyfeleket vegyenek fel. Ebben a körforgásban csak akkor pihennek, amikor a töltőn vagy a kötelező szervizben vannak, de egy még távolabbi jövőben már ezekre sem lesz szükség, hisz a töltés közvetlenül megvalósulhat az út által átadott indukciós energiával a szervizelés pedig pusztán szoftveresen.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára.

    Kommentek:

    Top 16