• Külföld

Ha románul nem reklámozzák a sört, magyarul sem lehet

A Magyarországon is kapható Igazi Csíki Sört palackozó székelyföldi manufaktúra magyar nyelvű reklámját felfüggesztette a Hargita megyei fogyasztóvédelmi hivatal. Az volt vele a probléma, hogy csak magyarul készítették el a reklámot, románul nem.

A Magyar Nemzet hétfői száma azt írja, hogy Hajdu Gábor, a Csíkszereda közeli Csíkszentsimonban működő Csíki Sörmanufaktúra jogi tanácsadója a napokban jelentette be, hogy a társaság összes magyar nyelvű szórólapját és reklámanyagát leállította a hivatal. Román változatot is készíteni kell belőlük, hogy újra terjeszthetők legyenek.

A hatóság egy Kovásznak megyei feljelentés alapján intézkedett. A feljelentő a cég nyereményjátékára panaszkodott, a hivatal pedig 333 ezer forintnak megfelelő bírsággal sújtotta a céget.

Az Igazi Csíki Sört előállító Lixid Project Kft. jogi képviselője a lapnak azt mondta, hogy akkor járnak el jogszerűen, ha románul is reklámoznak, de ez szerinte a nyelvhasználatba való beavatkozás. Nem is érti az ügyet, hiszen a reklám a magyar fogyasztóknak szól.

A cég álláspontja szerint a magáncégek kommunikációjára nem vonatkozik az a törvény, amely a közintézményekben, illetve a közérdekű tájékoztatásban szabályozza a nyelvhasználatot. A Csíki Sörmanufaktúra szerint az intézkedés az anyanyelvi jogok ellen irányul.

Laurentiu Moldovan, a Hargita megyei fogyasztóvédelmi hivatal vezetője az ügyről azt mondta, hogy két román nemzetiségű ember tett feljelentést, mert nem tudtak részt venni az Igazi Csíki Sör nyereményjátékán. A szabályzat csak magyarul érhető el, de ők nem tudnak magyarul. A hivatal vezetője szerint a nyereményjátéknak nem kell leállnia, csak románul is ki kell adni a tájékoztatót. Szerinte a cég szándékosan félremagyarázza a hivatal jegyzőkönyvét.

Az Igazi Csíki Sör tavaly a Budapesten rendezett V. Jubileumi Sörfesztivál nagydíját is elnyerte, de már régóta jogi csatát vív a márkanév használata miatt.

Top 0