• Belföld
MZ/X

Idén október végéig 513 ember halt meg az utakon

Megérkezett a legfrissebb, lesújtó statisztika a közúti balesetekről: kevesebb a súlyos sérült, több a halott.

Idén október végéig kizárólag a könnyű sérüléses közúti balesetek száma nőtt, kevesebb a súlyos sérült, de többen haltak meg az utakon-áll az a ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának friss statisztikájában. 

A rendőrség által gyűjtött és közzétett előzetes baleseti statisztikai adatok alapján 2018. január 01. és október 31. között összesen 14 159 személysérüléses közúti balesetet okoztak hazánk közútjain, 3,4%-kal többet, mint az elmúlt év azonos időszakában (13 689 baleset). A baleseteket súlyosság szerint csoportosítva megállapítható, hogy a halálos kimenetelű balesetek számában változás nem történt (mindkét évben 458 volt), a súlyos sérüléssel járó balesetek száma 1,3%-kal csökkent (4 135-ről 4 083-ra), míg a könnyű sérüléses balesetek száma 5,7%-kal nőtt (9 096-ról 9 618-ra).

EZT IS AJÁNLJUK:

    Idén október végéig 513 fő vesztette életét közúti balesetben, 15 fővel több, mint tavaly azonos időszakban (amikor 498 halálos áldozatot regisztráltak). Hasonlóan fontos baleseti mutató, hogy az év eddig eltelt hónapjaiban 2,5%-kal kevesebben sérültek meg súlyosan közútjainkon, mint tavaly ilyenkor (4 626 fő a tavalyi 4 743 fővel szemben), míg a könnyen sérült személyek száma 5,1%-kal nőtt (13 088-ről 13 750 főre).

    Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya az év eltelt tíz hónapjában 8,51%, ami a második legjobb érték az évtizedünkben mért azonos, időarányos adatok sorában (a legjobb esztendő 2017-nek bizonyult, amikor az első tíz hónapban az ittasan okozott balesetek aránya 8,28% volt). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy átlagosan számítva minden tizenkettedik személyi sérüléssel járó balesetet ittas személy okozott!

    A közúti balesetek legfőbb okai terén a főbb szabályszegések sorrendjében nem történt említésre méltó változás. A balesetek 31%-ának a hátterében a relatív és az abszolút gyorshajtás áll (4 322 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 493 baleset (részaránya 25%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2 500 baleset (részaránya 18%) történt. A közúti balesetek túlnyomó részét, 65%-át a járművezetők túlnyomó részét képező személygépkocsi-vezetők okozták, a tehergépkocsi-vezetők a balesetek 7%-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1%-ának az okozásáért voltak felelősek.

    A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya október végén 11% volt. (az előzőekben ismertetett arányok összességében megfelelnek a 2017 október végén mért járműkategória arányoknak). Az ORFK Főügyeletének napi jelentései alapján 2018. január 01 és október 31. között a személygépkocsi vezetőjeként életüket vesztettek száma a tavalyi 148 főről 143 főre csökkent, míg a tehergépkocsi vezetőké 13 főről 18 főre nőtt.

    A kerékpáros halálos áldozatok számát ugyancsak csökkenés jellemzi (43 fő helyett 35 fő). Az áldozattá vált gyalogosoknál és a járművek utasainál ugyanakkor jelentősen kedvezőtlenebbek a mért előzetes adatok: a gyalogos áldozatok száma a tavalyi 86 főről 104 főre, az utasként meghaltak száma pedig 79 főről 100 főre nőtt.

    Végezetül: 2018-ban eddig öt gyermek – azaz 14. életévét be nem töltött személy - vesztette életét közúti balesetben (tavaly október végéig ugyancsak öt gyermek áldozatot követelt a közúti közlekedés).

    Kommentek:

    Top 16