• Autó
Autószektor

Hyundai Ioniq teszt: villannyal is ütős

A technikájában, arculatában és a menetkomfort tekintetében is jól kialakított Ioniq méltó ellenfele a kategória villanyautóinak. Minden adott egy jó vételhez? Csak éppen nem olcsó: állami támogatással 9 millióba kerül.

Hogy néz ki?

Könnyen fel lehet ismerni az elektromos Ioniq-ot, a hibriddel ellentétben hűtőmaszkja egy szürke műanyag darab. Ezt leszámítva izgalmas az autó formavilága, modern, európai és szerethető.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Óhatatlanul az új Priusszal néz farkasszemet a piacon az Ioniq, főleg a hibrid változata (a villanyos az e-Golf babérjaira pályázik, joggal). Előnye, hogy formaterve sokkal racionálisabb és hétköznapibb, alig tűnik ki a mai modern európai autók sorából. Ez azért is érdekes, mert Dél-Koreában fejlesztették és egyelőre ott is gyártják. Amennyiben a modell beváltja a hozzá fűzött reményeket, szóba kerülhet amerikai és európai gyártás is. Ennek azonban feltétele, hogy az autógyár mellé települjön majd az akkumulátor beszállítója is. Az elektromos modell nagy teljesítményű akkumulátorát (kapacitása 28 kWh, teljesítménye 98 kW) a Hyundai fejlesztése alapján az LG Chem gyártja - egyelőre csak Koreában. A villanyautó 16 hüvelykes szürke betétes aerodinamikus felnijeire 205/55-ös gumikat húztak. Csomagtartója nem kicsi, 350 literes (VDA), de ledöntött hátsó ülésekkel 1410 literre bővíthető. Ajtaja szélesen tárul fel, a küszöb viszont magas, pakoláskor nagyot kell emelni. Négy rögzítőpontot találunk a csomagtérben, amelynek szélessége 1010, mélysége 890 milliméter. Az Ioniq légellenállási együtthatója 0,24.

    Teljesen új platformra épült az Ioniq (osztozik a szabadidős Kia Niro hibriddel), építésénél 53 százaléknyi nagy szakítószilárdságú acél mellett rengeteg alumíniumot is felhasználtak. Az új modell nem teherviselő karosszériaelemei (motorházfedél, csomagtérfedél) 12,4 kilogrammos megtakarítást eredményeztek, az első féknyergek és egyes felfüggesztési elemei alumínium-öntvényből készültek, ami további mintegy 10 kilogrammal csökkenti a futómű tömegét a hagyományos szerkezetekhez képest. Az első felfüggesztésben minden egyes alsó lengőkar 2,3 kilogrammal könnyebb, ami az első tengelyen összesen 4,6 kiló megtakarítást eredményezett, míg az Ioniq hátsó futóművénél oldalanként 3,57 kiló, összesen 7,14 kilogrammot spóroltak meg a tervezők. Az akkunak köszönhetően a tömegközéppont mélyre került (535 milliméter), lejjebb, mint a legfrissebb Golf GTI-ben. Az üléspozíció is mély, még egy i30-ban is jóval magasabban ül a sofőr.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ha már beültünk, nézzünk szét: az utastér modern és barátságos. Nem bonyolult a műszerfal sem, ergonómiája példás. Innovációból bent sincs hiány, a belső ajtóburkolatok visszanyert műanyag, fapor és vulkanikus kőzet keverékéből készültek. Ezek a különleges anyagok amúgy fel sem tűnnek, megjelenésükben és zajcsillapítási jellemzőikben ugyanazt a színvonalat nyújtják, mint a hagyományos burkolatok, ám 20 százalékkal könnyebbek azoknál. És ez nem minden, további környezetkímélő elemekre bukkanhatunk. Ha végig simítjuk a kocsi mennyezetét és az utaskárpitot, nem is sejtjük, hogy cukornádból kinyert nyersanyagokat is találhatunk bennük, ami javítja az utastéri levegő minőségét és az autó újrahasznosítását. A metálszínben is van bio, szójababból nyerték ki néhány komponensét.

    Hogy megy?

    Az 1420 kilogrammos elektromos Ioniq-ot 280 kilométeres hatótávval hirdeti a Hyundai. Ezt nagyjából országúton klíma nélkül és 90 kilométer/órás sebesség alatt használva teljesíteni is tudjuk. A mintegy 500 kilométeres teszt végén a fedélzeti számítógép 12,5 kWh fogyasztást jelzett ki 100 kilométerenként, ami átszámítva kb. kétliteres benzinfogyasztásnak felel meg 100 kilométerre vetítve. Teljesítménye 88 kW (119,5 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka 295 Nm (a normál 265 newtonméteréhez a sport mód plusz 30 Nm-t ad hozzá). Sebességváltó nincs, csak egy lassító áttétel a motor és a differenciálmű között.

    Lítium-ion polimer akkumulátorának kapacitása 28 kWh óra, teljesítménye 98 kW. Töltése a versenytársak többségénél gyorsabb, a fedélzeti 6,6 kilowattos töltő révén egyenáramon félóra (50 kW-os), de akár 23 perc alatt is feltölthető (100 kW-os gyorstöltővel). Otthoni, váltóáramú hálózati csatlakozóval (fali bekötést is kínál a márka) négy és fél órát vesz igénybe az akkumulátor újraélesztése.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Milyen vezetni?

    A sebességmérőtől balra található zöld fény jelzi, ha menetkész az autó, a menetirány nyomógombokkal választható, a rögzítőfék elektromos, a VESS feliratú gomb megnyomásával mesterséges hanggal vonja magára a gyalogosok figyelmét az Ioniq.

    Az ötajtós, hátul is kényelmes villany Hyundai alapesetben 10,2 másodperc alatt gyorsul állóhelyzetből 100 kilométer/órás sebességre, sport módban a plusz nyomatékkal ez 9,9 másodpercre javul. 80-ról 120-ra 7,7 másodperc alatt ugrik, ha odalépünk neki, élvezetes autózásra számíthatunk, kikapcsolt ESP-vel ki is pörgethetjük az első kerekeket. A visszatöltés négy fokozatban állítható, a kormány mögött található bal oldali fülecskével egyre erőteljesebb lassításra számíthatunk gázelvételkor, a jobb oldali füllel, pedig a szabadon futást ismét elnyújthatjuk. Alig kell a fékhez lábbal hozzáérnünk, a kézzel fékezgetés egy idő után ösztönössé válik. Az elektromos Ioniq legnagyobb sebessége az elektronikus vezérlésű (shift-by-wire), egyfokozatú, fordulatszám-csökkentő erőátviteli egységen keresztül akár 165 kilométer/óra lehet.

    Kipróbáltuk, könnyedén tartja autópályán a 150 kilométer/órát. Az Ioniq futóműve elöl MacPherson, hátul multilink, rugózása kényelemre hangolt, csillapítása az átlagnál feszesebb. Szervokormánya kissé érzéketlen, ám pontos és elég közvetlen, éles kanyarban is nagyon stabil a karosszéria a padlóba épített akkumulátoroknak köszönhetően.

    Mennyibe kerül?

    A kényelmi extrák olyan funkciókat is sorolnak, mint a programozható állófűtés, illetve hűtés. Ami természetesen nem az autó akkumulátorát rabolja, hanem a töltőről, azaz a hálózatról kapja az energiát. A modellcsalád modern kapcsolódási funkciókkal fokozza az utazás élményét. Ilyen az Android Auto, az Apple CarPlay, a TomTom élő szolgáltatások, vagy a vezeték nélküli mobiltelefon-töltő berendezés. A vezető teljes körű tájékoztatásáról egy digitális, 7 hüvelykes 1280 x 720 pixel felbontású TFT monitort alkalmazó műszerfal gondoskodik. A biztonsági csomag olyan funkciókat tartalmaz, mint az önműködő vészfékrendszer, a sávelhagyást önálló kormányzással is gátló rendszer, a holttér-felügyelet, a hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet, vagy az intelligens sebességtartó automatika, amelyek együtt a vezető és az utasok legmagasabb szintű biztonságáról gondoskodnak. LED-fényszórók felárasak, csak az alapnál 400 ezer forinttal drágább Prémium felszereltséggel érhetők el. Töltőből 6,6 kW-os fedélzetit és Type 2 villámcsatlakozót ad alapáron a Hyundai.

    A zöld rendszámos elektromos Ioniq alapára az 1,5 millió forintos állami támogatást levonva ezer forint híján 9 millió forint, akkumulátorára 8 év vagy 200 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó. Magára az autóra 5 év kilométer korlátozás nélküli garancia érvényes.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16