• Politika
Faktor

Buszos szakszervezet: sok a munka, kevés a bér

Nem tudtak megegyezni a munkáltatóval és a tulajdonossal, ezért sztrájkolni fognak a Volán társaságok buszvezetői húsvét hétfőtől. A munkabeszüntetés öt napig tart.

Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke a Faktornak azt mondta, hogy az eredeti követelésük összesen 10-11 százalékos bérnövelés volt, ami 7,5 százalékos béremelésből és 3 százalékos bérfelzárkóztatási igényből állt. A tárgyalásokon az utolsó követelésük az eredetihez képest már csak 3 százalékos béremelés és havi 5 ezer forint béren kívüli juttatás volt, amit bérben is kiadhatnak a régiós volán társaságok.

A szakszervezetek ebben sem tudtak megegyezni a munkáltatóval és a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-vel. Ezért 2016. március 28- ától öt napos sztrájkot hirdetnek.

Ha nem hiányzik az, hogy a munkabéke ilyen módon sérüljön, akkor ők is arra kell, hogy törekedjenek, hogy megállapodás legyen 28-a előtt.

- mondta a Faktornak Baranyai Zoltán, aki bízik abban, hogy a sztrájk bejelentése felgyorsítja a megállapodást.

A KKSZ elnöke arról is beszélt, hogy a sztrájktörvény, a közlekedési törvény és az ide vonatkozó jogszabályok szerint biztosítani kell „a még elégséges szolgáltatást”. Ezért a sztrájk második napjától országos átlagban a járatok 75-80 százaléka közlekedik. Az első napra más szabályok vonatkoznak. Húsvét hétfőn, azaz a sztrájk első napján a járatok 90 százaléka közlekedik majd.

Súlyos problémákBaranyai Zoltán azt mondta, már több mint egy éve beszélnek arról, hogy a szakma problémája a munkaerő elvándorlása. "Az autóbusz-vezetők hiánya megköveteli az elfogadható béreket, különben súlyos gondok lesznek"- mondta.

Az ország különböző részein most is több helyen hirdetnek autóbusz-vezetői állást úgy, hogy szállást és képzést biztosítanak, csak menjen oda valaki dolgozni. Nincs ember, ezért a meglévő állománynak kell túlórázni.

Ha kiesik egy-egy autóbusz-vezető betegség miatt, akkor nem nagyon van kihez nyúlni, csak a szabadnaposhoz. Ők nem tudják tervezni az életüket. A szakszervezeti igény nem csak azért van, mert mi minden évben hobbiból bérfejlesztést szeretnénk, hanem azért, mert ezek valós problémák.

- mondta a Faktornak a szakszervezeti vezető. A sofőrök havonta 200 óránál is többet dolgoznak a szakszervezeti vezető szerint, ez a gyakorlatban 240-250 óra jelenléttel jár. A szakszervezeti vezető szerint ez szélsőséges esetben az utasok biztonságát is veszélyeztetheti.

Top 0