• Autó
Faktor

Holt márkák társasága

Többezer patinás autómárka alussza Csipkerózsika álmát, olykor gazdag vállalkozók próbálnak felébresztésükkel, de a pénz és a legendás múlt sem mindig elég.

Négyezernél több

Az automobilizmus százharminckét éves történetében négyezernél több márka próbálkozott járműgyártással, hiteles forrás az USA-ban kiadott The Complete Encyclopedia of Motorcars című könyv, melyben olyan gépjárművek is szerepelnek, melyekből kisebb családi műhelyben csak egyetlen darab készült. Természetesen nem minden autós próbálkozás vált ismertté, de az alapos mű hitelességére garancia, hogy a műfaj 250 szaktekintélye gyűjtötte össze a fellelhető információkat.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    A gazdag múltat alaposan megrostálta az idő: háborúk, gazdasági válságok, cégegyesítések és szétválások után napjainkban kétszáz autómárka működik a négyezerből. Állandóan változik a lista, mert olykor néhányat felébresztenek a Csipkerózsika álomból, de egyre több tűnik el végleg a süllyesztőben.

    Klasszikus a fiókban

    Európában már fél évszázada megszűnt az 1889-ben alapított francia Panhard, majd a Simca és Talbot, valamint a német Horch és NSU, a brit Austin, Hillman, Morris, Riley, Singer és Vanden Plas és Wolseley. Pedig szinte mindegyikhez kapcsolható valamilyen műszaki újítás, a futóműmegoldástól a komplett motorig (Wankel). Sokszor talán éppen korukat megelőző és persze költséges technikájuk okozta vesztüket…

    Olykor még patinás márkákat sem lehet megmenteni az egységesített fődarabok alkalmazásával, vagyis versenyképes árral, pedig az USA-ban tényleg értettek ehhez, hiszen csak jelvényükben eltérő, de azonos soron és azonos alkatrészekből készültek a Chevrolet, Oldsmobile és Pontiac modellek, de hiába, utóbbi kettőt már nem gyártják. Ahogy a General Motors által fiataloknak kreált Saturn márkájú autókat sem. Idén bezár a konszern ausztrál leányvállalata, a Holden és nem túl biztató az Egyesült Királyságban működő Vauxhall sorsa sem.

    Bukott kreáltak

    2003-ban a Toyota Yuppiknak kreált trendi márkát az észak-amerikai piacra, ám sikertelensége miatt tavaly megszüntette a Scion modellek gyártását.

    Pénzügy mérlegének javítása miatt hasonló hasonló sorsa jutott a másik detroiti globális konszernhez tartozó Mercury is, melyet annak idején Henry Ford tragikus sorsú fia, Edsel Ford álmodott meg, ám a 1939-ben bevezetett márka még túlélte túl az ezredfordulót, a Mercury-k gyártása 2010 júniusában állt le.

    Az első Mercury nevű autó az angliai Twinckenhamben (Middlesex) készült 1914-ben, ám a cég hat év után bezárt. 1918-ban a New-York állambeli Hollis városkában két évig működött Mercury autóüzem, majd később a Ford gyártott ilyen márkájú autókat.

    Az ifjabbik Ford emléke sem hozott szerencsét, pedig halála után nevét márkaként viselő kocsi is készült, ám a hatalmas reklámkampánnyal beharangozott Edsel első és egyben utolsó modellje csúfosan megbukott.

    Legendák temetője

    Eltűntek olyan legendák sportkocsimárkák, mint a brit Austin Healey, Herald Triumph, Sunbeam, Trident és az olasz Cisitalia, de nem jósolható nagy jövő a Lanciának sem, melyet már csak hazai piacra gyártanak.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    A fiókban pihenő márkák bármikor feltámaszthatók, ha tulajdonosaik úgy akarják, és meg is lehet venni azokat, olykor tőkeerős tulajdonosok próbálkoznak ezzel. Kínai kézbe került az MG és Rover, orosz bankáré a TVR, a General Motorstól pedig először a bizonytalan sorsú Spykerhez, majd kínai tulajdonoshoz került a Saab. A márkák eladásához hasonlóan az egyesülésektől is mérlegjavulást remélnek a cégek, mert a nagyobb sorozatszámmal jelentősen csökkenthetők a költségek, különösen a fejlesztés és gyártás területén.

    Feltámadók

    Olykor fel is támadnak márkák: a VW AG égisze alatt él, virul és rekordokat döntöget a Bugatti, a Mercedes is használja 600-as modelljénél a Maybach típusjelzést, a Renault-Nissan konszern ismét gyárt Datsun márkájú autókat. Kudarcba fulladt viszont a legendás a De Tomaso, a Hispano Suiza, Jensen és az egykori NDK népautó Trabant, valamint Melkus sportkocsi újraindítása.

    2009-ben merült fel először a DeTomaso feltámasztásának ötlete, ám az olasz iparmágnás nem tudott életet lehelni az olasz-argentin sportkocsimárkába, pedig Gianmario Rossignolo megszerezte a legendás Isotta Frascini márkanév jogait is, és ilyen jelvénnyel építtetett is kabrió prototípust Audi alapokra. A De Tomaso többször csődbe ment, az olasz befektető pedig legalább annyiszor került adócsalás miatt bíróság elé, így megint álomba merült a legendás márka feltámasztása.

    Blackpool, TVR

    Egy másik sportkocsi márkát is többször megpróbálták feltámasztani: a brit TVR-autókat 1954-ben Trevor Wilkinson által Blackpoolban alapított Layton Engineering gyártotta. A félévszázadosan csődbe került brit márkát az orosz Nyikolaj Szmolenszkij vásárolta meg 15 millió fontért, majd 2006-ig négyszáz lóerős sportkocsikat gyártotta, azóta áll a termelés és a cég honlapja szerint a követező modell idén várható, de ez már nem az első beígért határidő a premierre, ahogy a Jensen sportkocsié sem.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16