• Autó
Autószektor

Hogyan válasszunk megfelelő R/C modellt? II. rész

Elektromos vagy robbanómotoros...

A sorozat első részében nagy általánosságban megnéztük, milyen kérdéseket kell feltennünk magunknak ahhoz, hogy első modellünk kiválasztása könnyebb legyen, és a döntés időtálló, lehetőségeinek és elvárásainknak megfelelő is legyen ugyanakkor.

Talán a legkönnyebben eldönthető kérdés, az az, hogy földön, vízen esetleg levegőben működő modellt szeretnénk-e. Amennyiben a választ tudjuk, mert nagy szerelmesei vagyunk a hajóknak, vagy éppen a vasútnak, esetleg minden vágyunk legalább ilyen módon pilótájává válni egy repülőnek vagy modellautónak, máris szűkítettük a kört.

A sorozat mai, 2. részében arról elmélkedünk, hogy a kiválasztásra kerülő modell elektromos vagy robbanómotoros meghajtású legyen.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A modellezésben a modell meghajtását biztosító motorokat két nagy csoportra oszthatjuk. Egyik nagy csoport az elektromos meghajtású modellek, míg a másik nagy csoport a robbanómotoros modellek tábora.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Nevükben a lényeg. Elektromos meghajtás esetén a modellünk fedélzetén egy elektromos motor adja a meghajtást, és az ehhez szükséges áramellátást akkumulátorok biztosítják. A fedélzeten lévő akkumulátor gondoskodik minden további fogyasztó árammal történő ellátásáról is, tehát ez hajtja meg a vevőelektronikát, a szervókat és minden egyéb fogyasztót.

    A robbanómotoros modelleken belül is van két további nagy tábor, a „nitrós” robbanómotorok és a benzines robbanómotorok csoportja. Itt a motort valamilyen üzemanyag-keverék látja el energiával, illetve, a fedélzeti elektronika számára egy vevőakkumulátor biztosítja a szükséges áramforrást. Fontos szempont az is, hogy üzemeltetésük eltérő hozzáértést igényel. Ezen kívül milyen egyéb szempontokat vegyünk figyelembe, hogy elektromos vagy robbanómotoros modellt válasszunk?

    A robbanómotoros modellek mellett szóló érvek

    Általánosságban, a nitrós vagy benzines robbanómotoros modellek nem feltétlenül valók kezdő modellezőknek. Ez azért van így, mert a robbanómotoros modellek karbantartása, beállítása sokkal bonyolultabb, mint, elektromos társaiké. Robbanómotoros modellek megtalálhatók a modellautók, hajók, repülőgépek, helikopterek között is, a választék legalább akkora, mint az elektromosok között.

    Kétségtelen, hogy élethűségük a robbanómotoros működésük miatt még tökéletesebb, a hang és a kipufogógázok sok modellező szívét dobogtatják meg. További előnyük, hogy egy tanknyi üzemanyaggal általában tovább tudjuk üzemeltetni modellünket, mint egy feltöltött akkupakkal, és újra tankolás után azonnal tudjuk is folytatni a játékot, míg elektromos modellnél akkutöltés, vagy másik akkumulátor behelyezése után haladhatunk tovább.

    Amennyiben már van rutinunk a modellmotor helyes beállításában, rendelkezünk a szükséges kiegészítőkkel, vagy nem félünk tanulni és beszerezni minden plusz kiegészítőt, akkor érdemes kezdésként is ilyen modellt vásárolni.

    Mik azok a minimálisan szükséges plusz dolgok, melyet be kell szerezzünk majd egy robbanómotoros modell működtetéséhez?

    Legalább a következő kiegészítők kellenek egy „nitrós” robbanómotorral szerelt modell beindításához:

    • Speciális modell üzemanyag
    • Tankolóflaska
    • Izzító
    • Akkumulátor töltő
    • Vevő akkumulátor

    Ezen felül nem árt készülni néhány tartalék alkatrésszel:

    • Plusz izzítógyertya
    • Gyertyakulcs

    Amennyiben a modellmotor nem berántós hátlappal rendelkezik, akkor valamilyen módon a motort a beindításhoz meg kell forgatni. Ekkor még szoba jöhetnek a következő kiegészítők is

    • Startpad
    • Rotostart
    • Starter – modellrepülő beindításához
    • Üzemanyagpumpa

    Benzines meghajtású modell választása esetén egyszerűbb az élet. Ezek beindítása általában nagyban hasonlít a kerti gépekhez, vagyis van egy berántó, amivel a motort beindítjuk, a szikrát egy normál gyújtógyertya szolgáltatja, üzemanyaga pedig normál benzin és a motorhoz való, megfelelő olaj keveréke.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A robbanómotoros modellek ellen szóló érvek

    A legtöbbször a fenti plusz kiegészítők megvásárlását tekintik hátránynak, holott véleményem szerint nem ez a legnagyobb probléma. Sokkal inkább az, hogy a nitrós modellmotorok működése valóban igényel némi szakértelmet, és odafigyelést. Ezek a motorok nagyon szorosan illesztett, mérnöki műremekek a maguk nemében, kis löket-térfogatuk ellenére hatalmas teljesítménnyel, magas fordulatszám leadása mellett dolgoznak. Egy rossz karburátor beállítással, vagy egy rosszul rögzített és így leeső légszűrő probléma miatt akár pillanatok alatt tönkre is lehet vágni egy ilyen motort.

    Mivel üzemanyaggal működnek, a légszűrőjük is olajos, a kipufogó koszos, így biztosan koszos lesz a kezünk modellezés közben. Van, akit ez zavar, (nem is lesz mindenki például autószerelő csak azért mert autóval jár) de sokan vannak, akik pont ezért élvezik a robbanómotoros modelleket. Ezek az érzékeny motorok tehát megfelelő törődéssel akár évekig működnek, és nyújtják az igazi modellező élményt számunkra.

    Számolni kell még a zajjal is, mely a robbanómotorok használatával együtt jár. Egy sűrűn lakott környéken nem mindenki élvezi a „zajt” amit mi örömmel hallgatunk. Vegyük ezt is figyelembe!

    A elektromos modellek mellett szóló érvek

    Az elektromos motorral meghajtott modellek sokkal inkább kezdő modellezőknek való, igazán felhasználóbarát típusok. Függetlenül attól, hogy autóról, repcsiről, hajóról, tankról vagy bármi egyébről is van szó, sokkal kevesebb tudást igényel a működtetésük. Az RTR szettek gyárilag össze vannak szerelve, sok esetben minden akkumulátort kapunk hozzájuk, sőt, a legtöbb készletben ma már egy fali akkumulátortöltőt is, így tényleg csak az akksik teljes feltöltése, modellbe történő behelyezése, és a modell használata van hátra!

    A karbantartásuk is egyszerűbb. A modellünk természetesen műszakilag rendben kell legyen, de a fedélzeti elektronika karbantartása a tisztántartás, pormentesítésen túl a csatlakozások ellenőrzésében merül ki leginkább. Általában a fedélzeti elektronikák jobban tűrik a sanyarúbb körülményeket is, többségük ma már cseppálló vagy akár vízálló, így esőben, hóban is tudunk játszani.

    További előnyük, hogy a szomszédok, ha nem látják, nem is igen fognak tudomást venni a modell üzemeltetéséről, hiszen nincs hangos robbanómotor zaj. Ez persze a hardcore modellezők számára eleve az ellenérvek közé kerülhetne, de azért lássuk be, ez nézőpont kérdése. Illetve arra kell nagyon figyelnünk, hogy a fedélzeti elektronikát ellátó akkupakk hibátlan állapotban legyen. Autónál a legnagyobb gond, ami történhet, hogy megáll a modellünk, de egy repülőnél, drónnál egy rossz vagy lemerülő akkumulátor a modell leesését, és valószínűleg a tönkremenetelét is jelenti egyben, hajónál pedig lehet, hogy egy kis úszás vár majd ránk, hogy a partra kerüljön a szerkezet.

    Mára már az is tény, hogy a fedélzeti elektronikák akár olyan teljesítményre is képesek lehetnek, amivel a sebességet illetően a robbanós modellmotorok már nem nagyon tudnak versenyezni!

     A elektromos modellek ellen szóló érvek

    Természetesen az elektromos meghajtású modellek ellen is szólhat néhány érv. Első és legfontosabb, hogy az akkumulátorok lemerülnek. Aztán újra kell tölteni őket. Ez a töltési idő pedig akár hosszú is lehet, attól függően, hogy a fedélzeti elektronikát kiszolgáló akkumulátor milyen kapacitású. Amennyiben nagy kapacitású akkunk van, tovább élvezhetjük a modell működését, de egy kis fali töltő, amely néhány száz mAh áramerősséggel tölti az akkut, akár 10 órán át is töltöget, mire újra játszhatunk. Ezen segíteni több akkupakk beszerzésével és/vagy egy profi töltőberendezés beszerzésével tudunk. Ez viszont újabb költségeket jelenthet igényeink szerint.

    Az akkupakkok sem olcsók adott esetben. A NiMH akkupakkok, modern LiPo akkumulátorok ráadásul érzékenyek. Figyelni kell a töltésükre, használatuk során vigyázni kell rájuk, tárolni is csak biztonságos helyen, félig feltöltve, úgynevezett storage módban szabad őket.

    Forrás:Autószektor

    Forrás:Autószektor

    Összefoglalásul

    Annak eldöntésére, hogy melyik az olcsóbb, melyik a jobb, nincs megfelelő válasz. Egyrészről egy modell megvásárlásának van ára, és van fenntartási költsége is. Igényeink, lehetőségeink és a felhasználás intenzitása eldönti a kérdést, melyikkel vágunk bele a modellezésbe! Egy biztos, a fentiek átgondolása, a modellboltban történő alapos körbenézés és az ott lévő szakemberek megkérdezése, minél több információ begyűjtése lehet a jó választás alapja.

    Ezen kívül még vannak szempontok, melyeket érdemes figyelembe venni. Erről szól a sorozat 3. része!

    A cikk 1. részéért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16