• Autó
Autószektor

Hódító pickup, az áfamentes sportkocsi

Amerika után Európa is felfedezi a pickup modelleket, melyek itthon is egyre népszerűbbek.

Miért is csodálkozunk, hiszen praktikus, divatos és „okosban” papírozva még jelentős adómegtakarítást is hozhat, mind vásárláskor, mind üzemeltetéskor. Mert annak ellenére, hogy személyautóként és teherszállítóként is használható, vételárának és üzemanyagának áfája visszaigényelhető. Sőt, még szervizszámlája is csökkenthető 27 százalékkal. Már amennyiben céges beszerzésről és gázolajos üzemmódról beszélünk. Márpedig ilyenek a dupla kabinos, vagyis 4-5 személyes és minimum 500 kg árú szállítására is alkalmas járművek. Ilyen szabályok nélkül is tarol ez a kategória az észak-amerikai piacon, hiszen kényelmük és biztonságuk személyautós, megjelenésük dögös, ráadásul ezek tényleg bírják a terepet.

Volkswagen Amarok Forrás: Autószektor

Volkswagen Amarok Forrás: Autószektor

Templomba is mennénk vele

Nem volt kockázatos vállalkozás megcsinálni, mert csak arra kellett figyelni, hogy mik a fogyasztói igények. És tényleg a vásárlók határozták meg, hogy milyen is legyen az ideális farmer autó, mellyel szállítani lehet a termést és a család is kényelmesen elfér benne. Volt olyan márka, amelyik meghallotta az Úr szavát és teljesítette a vásárlói igényeket. Lehet, hogy igaz, lehet, hogy nem, de a Ford így kommunikálta a pickup születésének meseszerű történetét. Farmerfeleségtől kapott levelet a márka ausztrál kirendeltségének igazgatója 1933-ban, a Victoria állambeli Gippsland városban élő asszony ezt írta:

Nekünk sajnos nem telik személyautóra, meg teherautóra is, de mindegyikre szükségünk lenne, hiszen hét közben sokszor kell szállítanunk mezőgazdasági terményeinket, állatainkat a vásárba, viszont teherautóval nem tudunk a családdal kirándulni, meg templomba menni.

Hódító Ranger

Ennél világosabban megfogalmazni nem is lehet egy terméket, vagyis az áhított jármű iránt igényt, meg is született a Ford Ute modell, melynek utódja ma is sikeres Ausztráliában, testvére, a Ranger és F sorozat pedig az észak-amerikai piacon hódít. Kerüljön akármennyibe a benzin, az amerikai Top listát évtizedek óta vezeti a Ford F modell: a típusból napjainkig több mint harmincmillió kelt el, és 34 éve első a modellek között és 39 éve pedig kategóriájában.

Az USA toplistáján általában második a Chevrolet Silverado és a harmadik a Dodge Ram. Szóval az amerikaiakat még a gallononkénti négy dolláros csúcs benzinár sem ösztönözte takarékosabb autók vásárlására, ezért a gyártók ontják a két tonnánál nehezebb terepjárókat és pickup modelleket. A műfaj másik favoritja a Toyota Hilux, melyből ötven év alatt 18 milliónál több kelt el.

Ford Ranger Forrás: Autószektor

Ford Ranger Forrás: Autószektor

Úton, terepen és piacon is dinamikus

A műfaj klasszikusai között olyan legendák szerepelnek még mint a Chevrolet El Camino, a Nissan Navara, a Mazda B200, a Mitsubishi L200/Triton és az Isuzu D-Max, Az ilyenekre még azoknak a szíve is megdobban, akik nem lelkesednek a kisteherautókért, pláne, ha az nemcsak egy hétköznapi igás ló, hanem sportos fazonú és teljesítményű, aminek persze már nem sok köze van őséhez.

A választék is egyre bővül, és ha a többiektől kicsit lemaradva, de a Fiat és a VW után a Mercedes is beszállt a klubba, a Fullback és az Amarok már bizonyított, most a csillagos márkának kell megmutatnia, hogy mit tud. 

Fiat Fullback Double Cab Forrás: Autószektor

Fiat Fullback Double Cab Forrás: Autószektor

Egyre nagyobb szelet

Ez a szegmens még nem túl jelentős az európai piacon, ahol az első ötven modell között nem szerepel pickup, pedig sok ilyet flottában is rendelnek, szóval jelenlegi részesedésük csekély, de folyamatosan nő. A JATO Dynamics adatai szerint meglepő módon Európában a magyar járműtortában a legnagyobb, mintegy 3 százalékos a pickup típusoknak jutó szelet. Utánunk következnek a görögök (2,3 %), a Litvánok (2,2 %),  az észtek (2 %) és a svédek (1,98%) Igaz, az első féléves darabszám Európában még így sem éri el a 80 ezret, ami tényleg nem sok az nyolcmilliós eladáshoz képest.

Felszökik a láz

Annak ellenér, hogy továbbra is felszökőben van az SUV és crossover láz, a pickup-gyártók is erősítenek. Nem véletlenül hiszen a JATO adatai szerint idén az Egyesült Királyságban 17 százalékkal, a németeknél 15-tel, a franciáknál 10-el, a svédeknél és olaszoknál több mint ötödével több pickup kelt el. Az előrejelzések is optimisták és további bővülésről szólnak, ami 2018-ban már negyedmilliós eladásokkal lehet számolni, ami öt év alatt kétszeres növekedést jelent.

Ford F 150 Forrás: Autószektor

Ford F 150 Forrás: Autószektor

Jelenleg az Egyesült Királyság a legnagyobb európai pickup, a briteknél közel 27 ezres a rabszám.

PICKUP TOPLISTA EURÓPÁBAN

2017 I-VI.

Modell Darabszám      Változás

Ford Ranger    20 213 db        +15%

Toyota Hilux   15 779 db        +57%

Nissan Navara 14 827 db        +15%

Mitsubishi L200-as     11 002db         +12%

VW Amarok   8884 db           +10 %

Isuzu D-Max   5994 db           -20%

Fiat Fullback   3165 db           +192%

Ssnagyong Action Sport         283 db -14 %

Forrás: JATO Dynamics

Gyártóbázisok és kooperációk

Az európai piacra kerülő Ford Rangerek és Toyota Hiluxok Dél-Afrikából, a Mitsubishik Thaiföldről érkeznek. A VW Amarok modelleket az argentínai Pacheóban,2012-től pedig már Hanoverben is gyártják, vagyis az európai piacon már Made in Germany darabokat értékesítenek.

A Fiat Fullback tulajdonképpen a Mitsubishi L200 duplakabinos pickup testvére, mert formájukat és jelvényüket leszámítva mindenben azonosak, 2,4 literes dízelmotorjuk 150, vagy 180 lóerős (430 vagy 380 Nm-es). A Renault-Nissan Alliance és a Daimler közös produkciója a Renault Alaskan és a Mercedes-Benz X-osztály: mindegyik a Nissan Navara műszaki alapjaira épül, 2,3 literes, 161 és 188 lóerős, valamint 3 literes V6-os dízelmotorra. Ja, és mindhárom a Nissan barcelonai üzemében készül.

Crossover és SUV áfamentesen

A bővülés magyarázata, hogy eddig Európában a pickupokat hagyományosan kereskedelmi és üzleti feladatokra használják, ám napjainkban már szabadidőautónak is megveszik. És nem csak azért, mert univerzálisak, hanem azért is, mert mind beszerzésnél, mind üzemeltetésnél költséghatékonyabb a hagyományos kategóriáknál, köszönhetően az adóelszámolási előnyöknek. Ezek országonként eltérőek, de van ahol tényleg jobban megéri pickup modellt vásárolni.

A JATO Dynamics idei első féléves adataik szerint az európai piacon a Ford Ranger a legnépszerűbb és 20 ezer darabbal vezeti a modellek toplistáját, második a Toyota Hilux ( közel 16 ezerrel), harmadik a Nissan Navara (közel 15 ezerrel) majd a Mitsubishi L200/Triton, a VW Amarok, az Isuzu D-Max, a Fiat Fullback és a SSangyong Actyon Sports következik.

Fiat Fullback Double Cab Cross Forrás: Autószektor

Fiat Fullback Double Cab Cross Forrás: Autószektor

Prognózis

A PSA Peugeot Citroen és immár Opel-Vauxhall szakértőinek előrejelzése szerint a közepes pickupok globálisan jelenleg a kis-haszonjárműpiac 18 százalékát adják, ami éves szinten 2,5 millió darabot jelent. A Daimler prognózisa a következő évtizedre ennél is egymillióval többről szól, a növekedés forrása különösen Dél-Amerika Délkelet-Ázsia és a Közel-Kelet lehet, mert ezekben a térségekben a személyautóknál népszerűbben pickupok.

PICKUP TOPLISTA MAGYARORSZÁGON

2017 I-VI.

Modell Darabszám      Változás

Ford Ranger    1378 db           +20,45%

Toyota Hilux   947 db +15,63%

VW Amarok   381 db +328 %

Nissan Navara 340 db -36,69 %        

Isuzu D-Max   304 db -30,59 %

Misubishi L200-as      221 db -32,83 %

Fiat Fullback   83 db   +137,14 %

Mahindra Genio         5 db     0 %

Mahindra Goa 2 db     100 %

Forrás: carinfo-Datahouse

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

Kommentek:

Top 0