• Autó
Autószektor

Hibrid kisokos kezdőknek

Tele vannak az utak hibrid autókkal, az újak jelentős részének hátulján látunk valamilyen erre utaló feliratot. De hibrid és hibrid között is óriási különbségek vannak és ha már úgy tűnik, lassan már szinte minden modellből lesz ilyen verzió, itt az ideje tisztázni, mit is jelentenek ezek a feliratok.

Kezdjük a legalapvetőbb, legrégebbi rendszerrel, a full hibriddel, amit a továbbiakban nevezzünk csak simán hibridnek, hiszen erre szokás a “sima” hibrid kifejezést használni. Ilyen autók hosszú ideje vannak az utakon, a Prius a kétezres évek elején robbant be, majd kicsivel később más modellek is népszerűek lettek. A rendszer a fékenergiából nyeri az energiát az akkumulátorba, aminek segítségével – bár csak 1-2 kilométert – az autó használható kizárólag elektromos üzemmódban. Az akkumulátor mellett jellemzően egy kisebb benzinmotor kap helyet, a kettő pedig egymást kiegészítve műküdik, így biztosítva az alacsony fogyasztást és csendes működést. Manapság rengeteg ilyen autó van az utakon és a gyártók kínálatában, ennek ellenére mondhatjuk, hogy kihalóban van: új modelleket nem igazán mutatnak be hagyományos hibrid technológiával, ugyanis a helyét átvette a Plug-In Hibrid.

2018 Volkswagen Lavida Forrás: Autószektor

2018 Volkswagen Lavida Forrás: Autószektor

Utóbbi előretörése borítékolható volt a megjelenése óta. Jellemzően nagyjából 50 kilométer tehető meg vele elektromosan, ami az átlag sofőr számára lehetővé teszi, hogy ha minden nap feltölti az autóját, akkor a hétköznapi közlekedés során kizárólag az elektromotort használja. A Plug-In hibrideket jellemzően élvezet vezetni és esetükben hosszú távon is biztosítottnak tűnik az olyan, állam által biztosított előnyök megléte, mint az ingyenes parkolás. Ilyen autókat már most is számos gyártó kínál, a Toyota is kínálja a Prius mellett más modellekhez is, de a Volkswagenek GTE verziói is egészen népszerűek. Ráadásul a következő években rengeteg új PHEV érkezik, elég csak megnézni, hány ilyen modellt mutattak be nemrég Genfben.

Elektromos autó töltőállomás Forrás: Autószektor

Elektromos autó töltőállomás Forrás: Autószektor

Újabban kezdenek terjedni az úgynevezett Mild hibrid rendszerek, amiket szoktak “közepes” és “lágy” jelzővel is illetni, de ha már a Plug-in esetében megkíméltük magunkat a “bedugós” kifejezéstől, akkor maradjunk itt is a mild-nál. Ezeket az autókat legfeljebb erős jóindulattal lehet hibridnek nevezni, mondhatni “közepesen hibrid”. Persze van benne akkumulátor, de az mindössze 48 voltos és egy métert sem tehetünk meg kizárólag arra támaszkodva. Ez a kis akksi is a fékenergiából generálja az feszültséget, amit felhasználva támogatja az elindulást és a gyorsulást, meg persze spórol egy kis üzemanyagot és csökkenti a károsanyag-kibocsátásunkat. Ilyen rendszerekkel találkozunk az új Audi Q8-ba, a Ford Mondeo egyik verziójában és újonnan a KIA is bemutatta ezt a Niro-ban.

Golf GTE Forrás: Autószektor

Golf GTE Forrás: Autószektor

A jövőt tekintve a pálya leginkább a Mild- és Plug-In hibrideknek lejt. Előbbi előnye, hogy úgy biztosít jobb gyorsulást és így vezetési élményt, hogy közben csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást is. Utóbbi pedig jó eséllyel a közlekedés jövőjét jelentheti (elnézést az elektromos autók szerelmeseitől), mert alkalmas elektromos autóként funkcionálni és hosszú utak megtételére is.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0