• Autó
Faktor

Heteken belül itt az olcsó Tesla

Lehet-e olcsón olyan elektromos autót gyártani, ami tovább viszi a drága Model S újító lendületét, és megfelel a nagy gyártók legfőbb és legkonzervatívabb vásárlórétegeinek is? Egy hónapon belül megtudjuk.

A villanyautózás úttörőjének tartott Tesla még márciusban bemutatja az új Model 3 típust. Persze ez csak bemutató lesz, mert 2017 őszéig gyártókapacitás híján nem forgalmazzák majd a kis Teslát. Az olcsóságot is értelmeznünk kell: ez az autó sem jön majd ki magyar közterhekkel 10 millió forintnál kevesebből. Inkább lesz ez a 3-as BMW-k, Lexus IS-ek versenytársa. Bár már ez is azt jelentheti, hogy a gazdag technológiaőrültek és zöld milliomosok után végre átlagosnak számító embereknél is szóba jöhet a villanyautózás Tesla-féle változata. 

Mivel az elektromos személyautók piaca most indul csak robbanásszerű fejlődésnek, minden modell különleges a maga nemében. Csakhogy a Tesla a Model 3-mal egy olyan területre lép be, ahol messze nem lesz annyira egyedül, mint a Model S esetében. Ebben az árkategóriában ugyanis már most piacon van jó néhány elektromos típus. És ráadásként ott vannak az ésszerűségi szempontoknak jobban megfelelő hibridek. Vagyis egyáltalán nem mindegy, hogy mit ad az olcsó Tesla 10-12 millió forintért. 

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ami minden vásárlót visszatart az elektromos autó vásárlástól, az a hatótáv. 450-500 kilométer még akkor sem sok, ha igaz, hogy az átlagautós nem tesz meg naponta ekkora távolságot, márpedig az eddig bemutatott Teslák ennyit tudnak optimális körülmények között. A Model 3 esetében iparági pletykák ennél kevesebbet, úgy 300 kilométert emlegetnek. Vagyis ezzel az autóval már meg kell fontolni egy komolyabb utazást. Ha lenne elterjedt gyorstöltő hálózat Európában – és reményeink szerint lesz –, ez a kisebbik probléma. 

    A nagyobbik gondot úgy hívják, hogy BMW, Nissan Leaf, e-Golf, de még inkább Toyota Prius, vagyis azon gyártók és típusok, amelyek már most képesek ebben a 10-15 millió forintos sávban értékelhető teljesítményt nyújtani. Merthogy minden piaci elemzés szerint azok a vásárolók, akik ilyen összegben gondolnak autót vásárolni, még ha oly környezettudatosak is, nem biztos, hogy a technológiaőrültek számára oly fontos amerikai márkát választják. Sőt, ha voltak már BMW, Volkswagen, hibrid Lexus, netán Prius tulajok, az ismert és általuk kedvelt márkánál néznek majd körül először. Ha meg nem annyira környezettudatosak, akkor máris kinyílik a világ, és Audik, Alfák, és számos más gyártó jobbnál jobb autói között válogathatnak. 

    Ahhoz, hogy a Model 3 sikeres legyen – és ehhez Elon Musk Tesla-főnök szerint először még be kell fejezni a Gigafactory nevű irtózatos méretű gyártósort, amely a kis Teslát is ellátja többek között akkumulátorcsomagokkal – kell valami, ami a Model 3-at megkülönbözteti. Egy ütőkártya, valami különleges, amit senki más nem tud. A Model S esetében ilyen a szuper-sportautók sajátjának tartott gyorsulás, és most már a félig önálló, és félig-meddig elismert autópilóta mód. A SUV-ok piacára eresztett, és lassan tényleg piacon lévő Model X is minőségi autó, és ott vannak a furcsán felfelé nyíló ajtajai, amelyeknek használati többletértékük ugyan nincs, de tényleg egyedivé teszik.

    Hogy az „olcsó” Teslánál mi lesz ez, arról semmilyen hír nincs. Csak annyi, hogy a Tesla filozófiát adja, valamivel olcsóbban. És ez eddig semmivel nem több, mint amit már emlegetett piaci konkurencia is meglépett vagy hamarosan meglép. Persze, hogy egész más technológiai szempontból, amit a Tesla csinál, csakhogy aki tömegterméket gyárt, annak a vásárlói szempontokra éppen annyira kell figyelnie, mint a szakmai fórumokon jól hangzó specifikációs elvárásoknak.

    Március végén azt fogjuk megtudni, hogy a Tesla tényleg megcsinálja-e az elektromos autó forradalmat, vagy megmarad rétegmodelleket gyártó, és a technológiai újításokért rajongó pénzes hívők dédelgetett kis márkájának. Akármennyire is várjuk az áttörést, a Model 3 csak egy újabb autó lesz, amelynek valódi vásárlók tömegeinek valódi döntéseit kell a saját javára fordítania.

    Top 16