• Autó
Autószektor

Hegymenetben a Jeep

Globálisan, Európában és Magyarországon is jelentősen növelte eladásait a Jeep, s hogy a lendület megmaradjon, majd minden modelljét megújította kisebb-nagyobb mértékben a legendás gyártó. A Renegade meglepetést okoz terepen, a Wrangler Rubicon előtt pedig továbbra is kevés akadály létezik.

Alattomos útszakasz áll előttünk. Az emelkedőn mély nyomvályúk vezetik a kerekeket, két oldalt méter magas földsánc, ráadásul a sár vizes levelekkel keveredik. A sima utcai gumival szerelt Jeep Renegade azonban rendületlenül falja a métereket – különösen akkor, amikor állandó összkerékhajtást kapcsolunk és a felező gombját is benyomjuk, hogy a nagyon rövid egyesbe váltson az automata. Még a hardcore terepjárókhoz szokott instruktorunk is elismerően biccent: „Ügyes. Főleg, úgy, hogy csak elektronikus hókuszpókuszok dolgoznak alattunk.” A Renegade meglepően jól állja a sarat, és valódi alternatíva lehet azoknak, akik olyan kocsit keresnek, amely nem terepre kell, de garantáltan elboldogul hóban, sárban, földutakon. Mindez azonban egészen más fényben tűnik fel, amikor a Renegadeből átülünk a Jeep-paletta csúcsán lévő Wrangler Rubiconba. A különbség már a beszállásnál világos: magasra kell lépni ahhoz, hogy becsusszanjunk a volán mögé, onnan föntről pedig új dimenziók nyílnak.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Az ügyesen mozgó Renegade játékautónak tetszik valahol a hosszú, magas motorháztető előtt, alatt. Amikor pedig elindulunk, nem is értjük hová lett az előbb még aggasztónak tűnő nyomvályú, miért tartottunk az utat szegélyező földhányásoktól, meg a vizes levelekkel borított burkolattól. Sima hátsókerék-hajtással is úgy gördül a Budakeszi feletti erdei utakon a Rubicon, mintha csak a belvárosban korzóznánk. Persze, kapcsolunk aztán állandó négykerék-meghajtást, meg teszteljük a felezőt, de mindez csak játék: ennek a kocsinak a terep nem itt kezdődik. „Ez mindenhol elmegy” – foglalja egyetlen, talán csak leheletnyit túlzó mondatba véleményét szakértőnk. Aztán furcsa módon egy kritikával dicséri tovább a kocsit: szerinte országúton marad csak el komolyabban a Wrangler Rubicon az etalonnak számító G-osztálytól…

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A rövid tesztút apropóját azt adta, hogy számos ponton megújult a Jeep-paletta. Azután, hogy bő 800 ezer darab elkelt a Renegade-ből, a SUV frissítéséről döntött a gyár. Csiszoltak a formán, de ennél fontosabb változás, hogy megújult a motorpaletta. Választható ezres 120 lőerős, és 1,3-as 150 meg 180 lóerős benzines turbós – ez utóbbi 9 sebességes automatával és négykerék meghajtással is kérhető. Dízelfronton a 120 lőerős 1,6 MJET II, valamint 140 vagy 170 lóerős kétliteres jelent újdonságot. Érdemes még megemlíteni, hogy kibővítették a vezetéstámogató rendszerek körét, így egyebek mellett sávelhagyásra és ráfutásos balesetre is figyelmeztet a kocsit, amit LED-es fényszórókkal is elláttak.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A Wrangler sem maradt a régi. A ráncfelvarrás mellett új motorokat kapott: kétliteres benzines 270 lóerős, és 2,2-es 200 lóerős, 450 Nm nyomatékú dízellel választható. A közút-barátabb Sport és Sahara verzióban 2,72:1 áttételű a felező fokozat. A terepre belőtt Rubiconban – amelyben van már differenciálzár és kiiktatható elektronikusan az első stabilizátor rúdja – 4:1 áttételű a felező fokozat. A márka szerint a terepjáró-képesség megőrzése mellett javítottak a menetkényelmen. Jobb lett a variálhatóság is: állítják 20 perc elég ahhoz, hogy megszabadítsák tetőktől és ajtóktól a Wranglert, amelynek a szélvédője is előre dönthető. Az 1974 óta gyártott, Cherokee-ből eddig négymillió kelt el, a folytatásról pedig újabb ráncfelvarrással gondoskodnak, a módosítások azonban ennél a modellnél sem drasztikusak.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A kocsi front része már kevésbé megosztó, a felszereltség jobb – alapáron jár például a sávelhagyásra figyelmeztető és a gyalogost felismerő rendszer –, a csomagtér pedig 570 literesre bővült. A csúcsmodellt itt is a 270 lóerős benzines hajtja kilencsebességes automatán át. A Cherokee-ban – és a többi modellben is – már ott az új Uconnect rendszer, amely nagyobb kijelzőt és több funkciót kap.

    Az, hogy a Jeep inkább a sok kisebb fejlesztés mellett döntött a nagy ugrások helyett, annyiban érthető: eladásai jól alakulnak, vagyis nincs szükség nagy kiigazításra. Az év első felében globálisan 21 százalékkal nőtt az értékesítés, Európában pedig leggyorsabban növekedő márka. Magyarországon januártól októberig 70 százalékkal több kocsit adtak el, a szalonok száma pedig egy év alatt négyről kilencre nőtt.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16