• Autó
Faktor

"Ha valaki szabálytalanul focizik, tisztességtelenül jut árelőnyhöz"

Interjú Kiss Pállal, a Porsche Hungaria szervizekért felelős vezetőjével.

Érdemes márkaszervizben javíttatni, karbantartani az autót, mert bár ilyenkor, ha magasabb is lehet a számla, mint a független javítókénál, az ügyfél garantáltan minőségi munkát kap – állítja Kiss Pál, a Porsche Hungaria szervizértékesítési igazgatója. Interjúnkban a szakember kitér a szervizpiaci (ár)verseny visszásságaira, mint fogalmazta: a szabálykövető magatartásban vannak még fejlődési tartalékok.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Az autóvásárlások során nem csak a műszaki megoldások, a küllem vonalai, hanem az eladás utáni szolgáltatások is nagy súllyal esnek latba, s a márkák e téren is egyre hevesebben versengenek. Ön hogyan vélekedik minderről?

EZT IS AJÁNLJUK:

    Minden autó annyit ér, amennyit háttérszolgáltatásként felkínálnak hozzá – szoktuk mondani. Különösen igaz ez mostanában, amikor a járműkonstrukciók még bonyolultabbá válnak, a digitalizáció eredményeként a hálózatókba kötött négykerekűek számtalan újszerű szolgáltatást kínálnak. Itt van például a minap bemutatott legújabb Golf, amely a külvilággal kommunikálva már távolról képes (hiba)üzeneteket továbbítani a javító műhelyeknek is. Nekünk, szervizeseknek is e gyors technikai fejlődés közepette kell megfelelni a vásárlói igényeknek – méghozzá a tulajdonos Volkswagen AG intenciói szerint – élenjáróként. Ebbe sok minden beletartozik, a zökkenőmentes alkatrészellátástól az igényeket hézagmentesen lefedő szervizhálózaton át a felkészült munkatársakig.

    Bizonyára a konkurencia is hasonló elveket vall, s feltételezem, a kívánatos javító- karbantartó hálózat kiépítése, az anyavállalat elvárásainak maradéktalan teljesítése sem ment egyik napról a másikra. Hazai felelős vezetőként mi tart e munka fontosabb állomásainak?

    1991-ben, amikor a Porsche Hungaria megkezdte kereskedői tevékenységét, kezdettől fogva kiemelt feladatnak tekintettük a vevőszolgálat és a hozzákapcsolódó támogatói rendszer fejlesztését. Magyarán a lényeg: ha valaki vásárol nálunk egy gépkocsit, ugyanazt a szolgáltatást kapja, mint osztrák vagy német ügyféltársa. Természetesen szervezeti rendszerünket fokozatosan építettük fel, induláskor a Skoda márka még nem is szerepelt a kínálatban. Ma ott tartunk, hogy az ország területén 77 ponton lehet javíttatni, karbantartani a Volkswagen konszern Audi, VW, Seat és Skoda márkájú modelljeit. A hálózat működtetésének elvi alapja, hogy a cégcsoport minden gyártója pontosan rögzíti szabványait, mi mindent vár el egy márkaszerviztől. Ez felöleli az épület, a javítási technológia, köztük a műhelyek és a szerszámok körét, valamint a szakemberek, így a szerelők, szerviztanácsadók, raktárosok szaktudásával szemben megfogalmazott követelményeket. Mindebből következik, hogy egy-egy szakszerviz létesítése több százmillióba, ha nem milliárd forintba kerül, s működtetéséhez – köztük nem utolsó sorban az új célszerszámok beszerezésére – évről évre jócskán kell áldozni, nem is részletezve a szakemberek folyamatos továbbképzésnek kérdéskörét.

    A márkaszabványok meghatározása azt jelenti, hogy mondjuk a prémium Audi igényesebb szerviz-követelményeket támaszt, míg a tömegmodell Skoda beéri kevesebbel?

    Inkább úgy fogalmaznám, egymástól eltérőek a szervizelési definíciók. A technológiák különbözőségéből fakadóan egy összkerékhajtású Q7 luxusterepjáró szervizelőírásai mások, mint mondjuk a szedán Octavia esetében. De egyik márka sem adhatja lejjebb! Bármelyikről legyen is szó az ügyfeleket kifogástalanul kell kiszolgálni, elsőszámú prioritás a vásárlói elégedettség.

    Szépen hangzik, de mi kell hozzá, hogy minden menjen napi kerékvágásban?

    A mi szakmánkban szerintem az emberi tényező, vagyis a szaktudás és az ügyfélkezelés a legfontosabb. Ennek színvonalát lehet mérni, nálunk többek között úgy, hogy nemzetközi háziversenyek keretében munkatársaink – mint valamilyen sportviadalon – rendre összemérik tudásukat más országokból delegált szaktársakéival. E megmérettetéseken egyáltalán nem szerepelünk rosszul, legutóbb egyik szerviz-tanácsadónk nyert a SEAT versenyén, Barcelonában. Másfelől kulcskérdés az alkatrészellátás, mindenekelőtt az, hogy a cserekomponens a lehető leggyorsabban a rendelkezésre álljon. Ennek tudatában a Porsche Hungaria több milliárd forint beruházással – már 2003-ban Közép-Európa egyik legnagyobb autóalkatrész-raktárát alakította ki Budaörsön, az M7-es autópálya közvetlen közelében. Az alkatrészközpont a raktáron tartott több mint 70 ezer járműcikkel áll a magyarországi és a Volkswagen AG régióban található szervizeinek rendelkezésére. Mindennek köszönhetően a 18 óráig megrendelt alkatrészeket másnap reggeli szerviznyitásra kiszállítják. Márkaszervizeink online kapcsolatban állnak a raktárbázissal, és szolgáltatásaihoz a független javítók is hozzáférnek, díjazás ellenében, a márkaszervizek online felületén. A budaörsi komplexum forgalma folyamatosan nőtt, a tavalyi belföldi árbevétel már meghaladta a 11 milliárd forintot, s úgy gondolom, a VW AG nemzetközi szabványai alapján felépített és működtetetett alkatrészközpont rendszer folyamatai bárhol a világon megállja helyét. A garanciális-jótállási feltételek tekintetében is a legkiválóbbak közé sorolja cégét? Elvégre az alkatrészellátás mellett leginkább azokat a szolgáltatásokat szokták mérlegre tenni az autósok.

    Megint csak azt kell mondanom, olyan szolgáltatásokat kell adni, amelyek minél kényelmesebbé, gondtalanabbá teszik a kocsi-használatot. Ennek jegyében a Porsche Hungaria által forgalmazott minden új járműre négy év, de legfeljebb 200 ezer kilométerig garanciát vállalunk. Emellett van még több kiegészítő-szolgáltatás. Ha például az autó valamilyen okból, például karambol következtében mozgásképtelenné válik, akkor az úgynevezett Mobilitás garancia keretében díjmentesen vállaljuk szervizbe szállítását, s 5 nap erejéig ingyen csereautóról is gondoskodunk, ha ügyfelünk a márkaszervizben végezteti a sérült autó javítását. E szolgáltatás a határokon túl, Európa legtöbb országában is igénybe vehető.

    Azért a garanciavállalás hossza, tartalma láthatóan éles piaci versenyterep, s vannak jobbnak tűnő ajánlatok. A Hyundai-Kia hét évre vállal jótállást, a Ford pedig már-már prémiumokkal vetekedő színvonalat kínál Vignale szervizeiben.

    Ahány márka, annyi szervizfilozófia. Mi úgy gondoljuk, hogy az új autókra vállalt garanciáink nagyon is megfelelnek a piaci igényeknek. Csak a versenytársak miatt nem látjuk értelmét hosszabb jótállást vállalni. Megjegyzem azonban, hogy a használt autók javítása esetében is felkínálunk kedvezményeket. Így a garancia lejárta után, a négy évnél idősebb autók esetében – ha netán gyártási okból hibásodik meg a jármű – méltányossági alapon átvállaljuk a javítási költségek egy jelentős részét, feltéve, ha a márkaszervizben végezték a kötelező karbantartásokat.

    Örökzöld téma, hogy a független javítók szabálytalanul, nem egyszer hozzá nem értően dolgoznak. Bizonyára jócskán akadnak csaló és pancser sufnijavítók, de nem inkább arról van szó, hogy a függetlenek rugalmasabbak, kisebb méretüknél fogva kedvezőbb árakat tudnak felajánlani?

    Úgy gondolom, jó, ha verseny minél szélesebb, ha az ügyfelek minél kedvezőbb árakon, színvonalas szolgáltatásokhoz juthatnak. Ám fair versenyen azt értem, hogy minden játékos azonos szabályok szerint rúgjon labdába. Amikor a csapatok kifutnak pályára, mindenki számára azonos legyen pálya, azonos legyen a stopli, egyforma labdával játszunk, a piaci küzdőtér ne lejtsen senkinek. Vagyis arról van szó, hogy ha egy márkaszerviz eleget tesz hatósági- és adókötelezettségeinek, számlát ad, megfizeti az áfát, bejelenti dolgozóit, a környezetvédelmi előírások szerint gondoskodik a veszélyes hulladékok semlegesítéséről, akkor ennek nyilvánvalóan van egy költségvonzata. Ha valaki szabálytalanul focizik, akkor tisztességtelenül jut árelőnyhöz. Az ügyfeleknek ugyanakkor mérlegelniük kell, hogy ha autóikat márkaszervizeinkbe hozzák, garanciát kapnak a javításra, biztosak lehetnek benne, hogy a gyártó előírása szerint járunk el. Nem állítom, hogy a független javítók mind tisztességtelenek: a helyzet az elmúlt évek hatósági intézkedéseinek hatására sokat javult. De van még hova fejlődni. Mi legfőképpen egy olyan adatbázis létrehozását szorgalmazzuk, amely nyilvántartja az összes forgalomba kerülő jármű (javítási) történetét, s ez így döntő biztosíték lehet a visszaélések elkerülésére, mindenekelőtt a kilométeróra visszatekerésének megakadályozására.

    Ezekkel az érvekkel nem is lehet vitatkozni, de úgy tűnik, a vékony pénztárca nagy úr: sokan mégis a függetlenekhez viszik autóikat. Önök tudják, mérik, hogy autóvásárlóik közül hányan veszik igénybe javító szolgáltatásaikat?

    Nemcsak mérjük, de teszünk is érte, hogy számuk növekedjék. Azt mondhatom, hogy a négy évnél idősebb autók esetében, átlagosan számolva, a vevők 40 százaléka rendszeres szervizlátogatónk, ami az elmúlt években jelentős javulásnak számít. Úgy gondolom, hogy ennek legfőbb eszköze a minőségi munkavégzés mellett az is, hogy az idősebb autók javítását akár 25 százalék árkedvezménnyel vállaljuk.

    Azt, hogy Kiss Pál mit gondol a méregdrága árakról, illetve, hogy ő hol javíttatja autóját, elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16