• Autó
Autószektor

Futaba 7 PX távirányító

A mai bemutató a Futaba legújabb és legkomolyabb felszíni távirányítójáról, (autós/hajós) a 7PX-ről fog szólni.

A 7PX a lehető legfejlettebb, 7 csatornás pisztoly távirányító, ami felszíni modellekhez, vagyis elsősorban autómodellek, valamint hajók és a 7 csatorna révén akár egyszerűbb munkagép modellek irányítására megfelelő. Sokkal gyorsabb, mint az eddigi csúcsmodell, a 4PX, köszönhetően a Super Response Mode-nak. A Futaba szerint ez olyan érzésre, mintha magunk ülnénk a modellben, azonnali a reakció az irányításra. Ezen kívül mindent, de tényleg mindent tud, amit csak elvárhatunk jelenleg egy távirányítótól. Teljes telemetria kompatibilitás, akár 5 érzékelő üzenetei olvashatók kijelzőn, mely egy majdnem 11cm képátlójú, színes TFT LCD, ráadásul érintőképernyős. Valóban számítógép ez már, mint inkább távirányító, és még „beszél is hozzánk”, ha szeretnénk.

Először is, egy érintőképernyős, 10.9 cm átmérőjű TFT LCD színes kijelzőt találhatunk a távirányítóba építve, amire öröm ránézni, és nem mellesleg a legdurvább nyári napsütésben is kiválóan olvasható. Nyilván, a fényerő menüből állítható is. Mivel TFT panelről van szó, a legvadabb napsütésben is kiválóan látszik. Ez a nagyméretű kijelző jól átlátható felületet ad, könnyen olvashatóak le az egyes beállítási, üzemi paraméterek. A Futabától megszokott kényelmes, logikus felépítésű, érthető menük itt még szebbek és beszédesek a színes grafikáknak köszönhetően, így a kézikönyv nélkül is jól elboldogulunk majd a beállításokban. Nem kell nyomógombokkal szenvedni a navigálásban, az érintőképernyő könnyen használhatóvá teszi a menürendszert.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Természetesen telemetriás a rádió, így modellünk számos működési paraméterét is leolvashatjuk a kijelzőről. Ezek közül maximálisan 5 darabot tudunk egyszerre üzemeltetni úgy, hogy adatait a kijelzőről le is tudjuk olvasni. (fordulatszám, hőmérséklet, akkufeszültség, áramerősség, GPS).

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    További érdekessége, hogy egy a telemetria adatait egy beszédhang fel is olvassa ha szeretnénk, így még a szemünket sem kell levennünk a modellünkről, nem maradunk le a fontosabb információkról. Hogy ez más versenyzőket ne zavarjon, egy standard fülhallgató csatlakozón tudja mindezt kommunikálni felénk a rádió.

    A nagyméretű, teljesen programozható gombok a vakon kezelést is lehetővé teszik, a legfontosabb funkciókat kedvünkre állíthatjuk a számunkra legkényelmesebb gombra. (pl. köridőmérés). Természetesen mind a 7 csatorna programozható, bármit bármire konfigurálhatunk. Bekerült többek között egy traction control és over rev funkció is, így a tapadásvesztés elkerülése, vagy a motor túlpörgését már a távirányító szoftveresen ki tudja védeni a beállítás után. Ez, azért a verseny hevében, amikor húzod a gázt nem olyan rossz ám, főleg a kétállású gázkar mesterek számára, akik a parketta és a nulla között nem igen tudják fegyelmezni az ujjaikat.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Kompatibilis a T-FHSS SR, T-FHSS, S-FHSS és még a FASST protokolokkal is, így számos vevőegységgel használhatjuk, ami jelent némi pénzügyi előnyt, ha több modellt akarunk majd egy távirányítóval kezelni. Természetesen 2.4 GHz frekvencián üzemel. A jól ismert és népszerű Futaba ergonómia, precizitás és minőség évekre garantálja, hogy jó rádiónk lesz. Nyilván ezt támogatja még a frissíthető rendszerszoftver (firmware) az SD kártya segítségével ,amit beleilleszthetünk, illetve erre átmásolhatjuk modellbeállításainkat is, ha át akarjuk azt tenni egy másik 7PX rádióra. A távirányítóban NFC chip is van, így Androidos készülékről is frissíthető a szoftver.

    A legfontosabb ismérvek tehát ezek, de a teljes tudástár címszavakban a következő:

    Termékismertető

    • Futaba SR (Super Response) technológia
    • T-FHSS SR (Super Response), T-FHSS, S-FHSS and FASST protokolok
    • Nagyméretű,  4.3″ (10.9mm) képátlójú, színes, TFT-LCD érintőképernyő
    • Teljes telemetria kompatibilitás
    • 40-modell memória
    • Kijelző gomb
    • 15 karakter hosszúságú modell-elnevezés
    • Gázkar teljesítmény szabályozás (50/50; 70/30; 100)
    • 5 darab programozható mix funkció
    •  S.Bus szervó programozó felület
    •  R334SBS 2.4GHz vevőegység
    •  6 darab nyomógomb, hozzárendelhető funkcióval
    •  csatornák működési iránya visszafordítható, EPA beállítás, sub-trim, fék-mix és ABS funkciók
    • Tárcsa-gomb funkció
    • 4WS mix, Tank mix, Fék mix, Gyro mix, Kormány mix, Tilt mix, CPS mix
    • Áttételezés ábra
    • LiFe, NiMH akku kompatibilitás
    • 6 hozzárendelhető digitális trim
    • Szabadon hozzárendelhető funkciók a kapcsolókhoz és a tárcsa-gombhoz.
    • Szervó irányváltás
    • Szervó monitorozás
    • Számláló/visszaszámláló és részidőmérés (max. 80 kör idejének mentése)
    • Kormánykerék/gázkar állítási lehetőségek (feszesség, pozíció, szög)
    • Modell másolás
    • Micro SD kártyáról történő firmware frissítési lehetőség, illetve NFC-n (Near Field Communication) keresztül. Csak megnyitjuk az Androidos alkalmazást a telefonon a távirányító közvetlen közelében és már frissíthetjük is a távot.
    • Micro memória kártyafoglalat
    • Hangüzenetek/audió fülhallgató csatlakozás
    • Beépített hangszóró
    • Jobb illetve Balkezes használatra is alkalmas, mivel a kormánykerék mindkét oldalra felszerelhető
    • Alacsony akkufeszültség figyelmeztetés
    • Automata kikapcsolás használaton kívül
    • Visszatérés gomb

    Távirányító Specifikációk

    7 Csatornás FASST/S-FHSS/T-FHSS/T-FHSS SR (Super response) rendszer R334SBS vevővel

    Működési feszültség: 6V – 7.4V

    Súly: 580 g

    A doboz tartalma:  R334SBS vevő, APA adapter, nagyobb kormánykerék, gumi bevonattal, LCD kijelzőhöz védőfólia,  mini csavarhúzó és használati utasítás.

    Szükséges kiegészítő:  LiFeSource 6.6V 1900mAh LiFe Tx akku (HCAM6521), vagy ezzel egyenértékű akkupakk.

    R334SBS Vevő egység specifikációja

    • T-FHSS SR/T-FHSS 2.4GHz rendszer
    • Dupla antennás jeladás
    • S.Bus2 4 csatornás vevő
    • High Voltage rendszer: 3.7-7.4V
    • Akku fail-safe funkció
    • Normal/High-speed mód automatikus érzékelése
    • Méretek: (33.9 x 22.3 x 11.3 mm)
    • Súly:  (7.3 g)

    Távirányítóval kompatibilis, egyéb Futaba vevők

    T-FHSS SR

    R334SBS (telemetria nem támogatott)

    T-FHSS

    R324SBS, R304SB, R304SB-E (telemetria nem támogatott)

    S-FHSS

    R203GF, R204GF-E, R2104GF, R2008SB, R2006GS, R2001SB, R2106GF

    FASST

    R614FS, R614FF-E

    A távirányító használata nagyon kényelmes, minden eddiginél több funkciót tud, melyek közül a bonyolultabbak különösen hasznosak egyes nem szokványos modellek irányítása esetén (crawlerek), többmotoros gépek irányításakor, vagy a telemetria adatok miatt.

    Elmondható, hogy ez egy nagyon profi cucc, az ára sem piskóta, a funkciók egy része valóban versenyzőknek szól, jóllehet én akkor is megvenném, ha nem versenyeznék, mert egyszerűen öröm használni! Ráadásul ez a táv hosszú évekig ki fogja szolgálni a tulajdonosát. Nagyon hosszú évekig.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Nem találtam olyan funkciót, ami jelenleg számomra ebből a távból hiányozna, és jelenleg elképzelni sem nagyon tudok olyat, ami kellene még bele. Abban is biztos vagyok, hogy a frissíthető rendszerszoftver miatt az érkező új funkciók megjelenése egy darabig garantált ennél a távnál is.

    Talán egyetlen dolog, amin kiütközik, hogy nem kezdőknek szánták elsősorban: Vásárláskor, első bekapcsoláskor a távirányító szoftverében beállított meghajtó akkupakk típus LiFePo, mint gyári beállítás. Ergo, ha a távirányító aljában gyárilag bent lévő 4 cellás akkupaktartóba betesszük a 4 ceruzaelemet, a távirányító bekapcsoláskor úgy érzi, hogy lemerült, ezért ki is kapcsol némi figyelmeztető hang kíséretében. Annyi időnk sincs, hogy gyorsan eljussunk a menüben és átállítsuk az opciót cerkaelemre.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Hogy pontosan miről is van szó, azt ezen a videón meg tudjuk nézni.

    Nyilván a Futaba úgy gondolta, hogy aki ilyen távot vesz, annak már régen LifePo akkupakk hajtja a távját,  kiveszi az elemtartót és beteszi helyére az akkupakkot első lépésben. Akinek viszont még nincs, az vagy vegyen egyből egy passzoló akkupakkot, pl. ilyet, vagy még a boltban állíttassa át a kollégákkal a távirányító menüjében a meghajtó akku típusát.

    Ez amúgy is környezetbarát lépés, egy jó LifePo akkupakkal hetekig modellezhetünk a lemerülés nélkül és nem dobáljuk el a ceruzaelemek sorban.

    A távirányítót a Modell & Hobby üzleteiben tudjuk megvenni, vagy az on-line shopban megrendelni!

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16