• Külföld
Faktor

Ez forradalmasíthatja a zöldségtermesztést: már nem a földön nő a friss áru

Egy új fejlesztéssel egyből az éttermekhez juthatnak a termények, méghozzá a kamion rakteréből.

Nincs csúcsévszak, nincs holtszezon, viszont minden este van friss zöldfűszer és zöldség, amely a párizsi éttermek bejárata előtt terem meg. Méghozzá egy különleges, elektromos meghajtású kamion rakterében, ahol a fejlesztők mozgó zöldségkertet hoztak létre - írja a HVG.

Franciaország legnagyobb agrárszövetkezetének fejlesztési részlege, az „In Vivo Food and Tech” vállalat, a nagyvárosok jövőbeni friss termékekkel való ellátásáról igyekszik gondoskodni. Az In Vivo összefogott egy montpellier-i startuppal, a Vegzzel és együttesen dolgozták ki a városi ültetvény különleges technológiáját, amelyről állítják, hogy semmilyen genetikus beavatkozást nem rejt magában. Létrehoznak egy komposztálható alapanyagot, amelyet környezetbarát, lebomló tartályokba ültetnek, ezt speciális módszerekkel kezelik, a technológia viszont titkos.

Nem kell majd piacról beszerezni a friss árut.

Nem kell majd piacról beszerezni a friss árut.

A folyamat a Párizs melletti Nanterre-ben kezdődik, majd a Renault cég elektromos meghajtású kamionjain, az egyedi hatások következtében kinyílnak a csírák, majd a fény és a hő hatására növekedni kezdenek. A kamionok pedig másnap már négy elegáns párizsi étterem előtt parkolnak és kínálják a friss zöldségeket és fűszereiket. Jelenleg nagyjából ötven termékből áll a választék, mondta az AFP-nek Yves Christol, az In Vivo fejlesztési igazgatója.

A cég négy Michelin-csillagos párizsi étteremmel kötött szerződést, egyéves próbaidőre. Ezt az időtartamot végül is a Renault határozta meg, eddig hajlandó különleges, elektromos járműveit a nagy gasztronómiai teszten próbára bocsátani. Hasonló kísérletek már az Egyesült Államokban is zajlanak. Egyelőre a belvárosi zöldség nagyon drága, mert csak frissen és felaprózva használható, tehát nem lehet a maradékot a hűtőbe tenni. Az In Vivo főnöke szerint a vállalkozás akkor lesz rentábilis, ha az árak megnégyszereződnek. Ez ma még furán hangzik. De a friss termékek beszállítása a nagyvárosokba, a sokszor száz-kétszáz kilométerre vagy még messzebb lévő hagyományos, természetes termőterületetekről egyre lassúbb és egyre drágább. Az In Vivo főnöke szerint tehát a jövő, a belvárosi kőrengetegben létrehozott, egyelőre még különlegesnek számító technológiával működtetett zöldségeskerteké.

Kommentek:

Top 0