• Autó
Autószektor

Ford T-modell találkozó Makón - Galamb Józsefre emlékeztek

Immár a negyedik Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozót rendezték meg a pünkösdi hétvégén Makón, a város ezzel tisztelgett Galamb József feltaláló és tervező munkássága előtt.

Galamb József, a világhírű makói mérnök munkája, és az általa létrehozott ipartörténeti jelentőségű automobil, a T-Modell előtt is tisztelegtek a pünkösdi hosszú hétvégén az autózás szerelmesei a Maros partján. Az eseménysorozat már pénteken megkezdődött, és a Ford jóvoltából a sajtódélelőttön a szakújságírók zavartalanul fotózhatták a sportcsarnokban kiállított veterán autókat – köztük a T-Modelleket –, még a hivatalos megnyitó előtt.

A tárlatvezetők és Györke Orsolya, a nap háziasszonya Forrás: Autószektor

A tárlatvezetők és Györke Orsolya, a nap háziasszonya Forrás: Autószektor

Mi több, szakszerű „tárlatvezetést” is kaptunk, egyenesen a makói múzeum igazgatójától, Halmágyi Páltól, illetve a veteránklub elnökétől, Szilágyi Lászlótól. Utóbbitól megtudtuk, 11 évesek, 39 tagjuk és 200 járművük van, köztük működőképes Ford T-Modellek is. A közeli jövőben szeretnének egy Fordson traktort is, a Galamb-család egykor ezeket forgalmazta Makón.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Színes történetet is hallottunk Galamb József és a Horthy Miklós kapcsolatáról, ami úgy kezdődött, hogy a még ifjú mérnök egykor Horthy hajóján szolgált. Sok év után találkoztak újra, így került a Horthy fiú 8 hónapos gyakorlatra Amerikába a Fordhoz, Galamb József segített a nem mindennapi tanulmányútban. Ez a kapcsolat a szocializmus évtizedei alatt nem igazán segítette a T-Modell konstruktőrének hazai elismertségét.

    Ford T-modell Forrás: Autószektor

    Ford T-modell Forrás: Autószektor

    Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford-T modell) és feltaláló (bolygómű) 1881. február 3-án, Makón látta meg a napvilágot, a lelkes lokálpatrióta nevét, és emlékét a városban múzeumi kiállítás, iskola is őrzi. Munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell. Ez volt a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült - akkor így becézték a szalagszerű gyártással készült gépkocsit.

    Soros, négyhengeres motor Forrás: Autószektor

    Soros, négyhengeres motor Forrás: Autószektor

    Ez az autó valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-Modell koncepcióját, melyben egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le Henry Ford egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben. Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával, és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét.

    110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról az első prototípus, mely megváltoztatta Amerika, és majd a világ hétköznapjait. A kocsi Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt.

    A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Különlegessége például az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni a legmélyebb kátyúkból is.

    Jelen és múlt - városnéző úton a Ford T-Modell Forrás: Autószektor

    Jelen és múlt - városnéző úton a Ford T-Modell Forrás: Autószektor

    1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, még 2000-ben is 100 ezer működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből 3 működőképes Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található .

    1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. 1921-ben Galamb József Makóra küldött hat darab Fordson traktort a családi vállalkozás megindítására. Makón testvérei nem csak dolgoztak a traktorokkal, hanem egyúttal reklámozták is a Ford-járműveket, és családi céget alapítottak, majd 1922 őszén Makón megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését.

    A telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. Az épület homlokzatát, melyen még mindig kivehetőek az eredeti Ford kereskedés feliratai 1916-ból, idén a T-Modell 110. évfordulója előtt tisztelegve felújíttatja a makói városvezetés.  

    Galamb József az elismerésre méltóan szorgalmas és alázatos mérnöki munka, a kimagasló műszaki teljesítmény példaképe mai is a Fordnál. Ez a nap minden évben tisztelgés munkássága előtt, amely alapvetően hozzájárult az automobil fejlődéséhez, tömegcikké válásához

    – mondta el Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

    Galamb tervei alapján 1908 és 1914 között a kísérleti mérnöki részlegen készített kis sportkocsik közül kettőt is indítottak a New York – Seattle között, amelyek egyike meg is nyerte a versenyt. Galamb részt vett más Ford gépkocsi-modellek tökéletesítésében, fejlesztésében, teherautókat, pályamunkás kocsikat tervezett, dolgozott prototípusokon, új gyárrészlegek tervezésén és fejlesztésén is.

    Galamb József emlékbélyeg Forrás: Autószektor

    Galamb József emlékbélyeg Forrás: Autószektor

    Az első világháború alatt tervezett sebesültszállító autókat, tengeralattjáró-keresőt és könnyű harckocsit, azt követően pedig karosszériát különböző gépkocsikhoz. Előkészítette a Liberty repülőgépmotor gyártását. Az Amerikai Szabadalmi Hivatalhoz 1920 és 1952 között benyújtott 27 szabadalmi leírása rendre a Ford gépkocsik egyes szerkezeti elemének korszerűsítését szolgálta.

    1944-ben egy szívrohamból felépülve kérte nyugdíjazását. Négy évtizedes munkássága alatt a Ford cég 300 főt foglalkoztató kisüzemből az USA óriásvállalatainak egyike lett. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyta le örökre szemét az 1999. december 18-án Las Vegasban az „Évszázad autójának” választott T-modell főkonstruktőre.

    Két működőképes Ford T-Modellel megkocsikáztatták a Budapestről érkező szakújságírókat, ami mindenkinek nagy élmény volt. A mienk, egy 1921-es évjáratú autó „pöccre” indult, szépen, tempósan gurult és meglepően kényelmes volt a hátsó üléssora. Ez még fa vázzal készült és igazi faküllős kerekeken gurult.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16