• Tech
Faktor

Úgy érzi, hogy lehallgatják? Ez lehet az oka

Egyre több technikai eszköz vesz körül minket, a legtöbb pedig fel van szerelve valamilyen mikrofonnal vagy kamerával.

Rendre felmerül a kérdés, hogy a Facebook vajon kémkedik-e a mobiltelefonok mikrofonján keresztül felhasználói után, hogy még célzottabb reklámok jelenjenek meg a hírfolyamban. Az apropót egy valójában már 2016 óta létező videó adta, amiben egy fiatal azzal próbálja bizonyítani a dolgot, hogy koncentráltan, többször is macskaeledelről (cat food) beszél a telefon mellett, aminek állítólagos hatására a hírfolyamban belefut egy macskatápos hirdetésbe.

Állítása szerint évek óta nincs macskája, nem keres a szőrös négylábúval kapcsolatos témákra a neten, és e-mailezni sem szokott róluk. Szóval a Facebook valahogyan lehallgatja az emberek beszélgetéseit, feldolgozza az információt, és mindezt felhasználja.

A közösségi óriás hivatalos válasza szerint nem igaz, hogy mikrofonon keresztül kutatnak a felhasználók után annak érdekében, hogy még célzottabb hirdetéseket jelenítsenek meg nekik.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ha a Facebook állítása igaz, akkor más oka kell, hogy legyen a jelenségnek. A Telegraph újságírója a legvalószínűbb magyarázatnak azt tartja, hogy egy pszichológiai jelenség áll a háttérben. Egy átlagnetező naponta több száz, ha nem ezer reklámba botlik, főleg ha aktívan nyomkodja az Instagramot és a Facebookot, ezek jelentős részét pedig észre sem vesszük. Ha azonban folytattunk korábban egy, a témához kapcsolódó beszélgetést, akkor hamar kiszúrhatjuk azt az egy hirdetést, ami összekapcsolható a csevegéssel és gyanakodni kezdhetünk.

    Ez a lényege az úgynevezett Baader-Meinhof-jelenségnek, amit másképpen a gyakoriság illúziójának is neveznek a pszichológiában. A jelenség akkor üti fel a fejét, amikor valamilyen hirtelen megtapasztalt új szó, kulturális referencia, gondolat hirtelen állandóan jelen van az életünkben, és mindenhol elkezdjük észrevenni. Például ha megtetszik nekünk egy ruhadarab, nagy rá az esély, hogy az utcán, a neten, az ismerősökön hirtelen elkezdjük észrevenni azt, mert befészkelte magát a gondolatainkba.

    A Telegraph írója egy másik dolgot is kiemel, méghozzá az algoritmus összetettségét, ami rengeteg faktor alapján választ posztokat és hirdetéseket. Ott vannak például a böngészési előzmények, a Facebookon megadott érdeklődési körök, kedvelt oldalak.

    Ha úgy gondoljuk, hogy semmi okot nem adtunk arra, hogy macskaeledelt reklámozzon nekünk a Facebook, akkor is elénk kerülhet, hiszen a rendkívül összetett algoritmus olyan kapcsolódási pontokat is figyelembe vesz, amire nem gondolnánk – például állatszerető személyiségnek ítél meg minket az oldal a felsorolt faktorok alapján, aki talán vágyhat egy macskára - írja a 24.hu.

    Kommentek:

    Top 16