• Élet
Faktor

Szomorú időszak köszönt be, így védekezhet ellene

A tél közeledtével egyre kevesebb a fény, sokan depresszióba esnek.

Egyre rövidebbek a nappalok.

Egyre rövidebbek a nappalok.

A sötét esték és a hideg beköszöntével sokan érezzük azt, hogy elfogyott az energiánk, jobb lenne inkább egész nap az ágyban maradni és enni. Ennek a jelenségnek neve is van, szezonális depressziónak hívják. Az angol szakirodalom szójátékkal utal rá, a seasonal affective depression nevű állapot rövidítése egyszerűen annyi, hogy SAD (magyarra fordítva: szomorú).

A tünetek a hagyományosnak tekintett depresszió ellentétének tűnhetnek, hiszen azokban az esetekben az érintettek inkább alvászavarokról és étvágytalanságról számolnak be, de valójában ugyanannak a kórságról van szó. Ahogy a hétköznapi depresszió esetében, a szezonális depressziónak is széles spektruma van, a legtöbb embernél csak enyhe tünetek jelentkeznek, míg másoknál egészen szélsőségesen nyilvánul meg - írja a The Guardian.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Egy elmélet szerint az év végi lehangoltság oka az emberiség múltjában keresendő. A jégkorszakban jól jött ez a téli lelassulás, hogy az emberek energiát takarítsanak meg. Ez különösen igaz volt a termékeny nőkre, a terhesség ugyanis erős, kipihent, energiával teli szervezetet igényel.

    Biológiai szempontból is ismertek az okok: a testünk belső folyamatait szabályozó cirkadián ritmust megzavarja a fényhiány, csökken a boldogsághormonként ismert szerotonin szintje, változik a testünk által előállított dopaminadag.

    Vannak olyan súlyos esetek, amikor szakorvos segítségét kell kérni, és csak az általa felírt antidepresszáns segít. Az enyhébb depressziót azonban a fény pótlásával is el lehet űzni, az ugyanis stimulálni tudja a szerotonin előállításáért felelős agyterületeket. Arra viszont figyelni kell, hogy ilyen esetben is kerüljük az ultraibolya sugárzást, mert az nem csak a nyári napozás során káros.

    Kommentek:

    Top 16