• Krimi

Erőszak az iskolában: miért csinálják?

Egy korábbi konfliktus miatt támadt rá tanárnőjére egy 13 éves fiú a napokban. Többször megütötte és meg is rúgta az osztályfőnököt. Néhány nappal később két diák verekedett össze az iskolában. Egy tanár pedig letöltendő börtönt kapott azért, mert együtt ivott diákjaival, és szexről beszélgetett velük. Ez a három ügy mind múlt héten történt, de szinte naponta lehet hasonlóról hallani a magyar iskolák környékén.

"A sokat emlegetett mondás, miszerint a mi időnkben minden más volt, egészen biztosan nem állja meg a helyét ebből a szempontból. Mi is csibészek voltunk, trógerek voltunk, az viszont szintén biztos, hogy ennyit nem engedtünk meg magunknak" – értéli a kialakult helyzetet a Faktornak Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szervezetének elnöke.

Nekünk az volt a legnagyobb csínytevésünk, hogy körzővel vagy rajszöggel megszúrtuk az osztálytársunkat. Ma már a kés is előkerül

- teszi hozzá.

Mendrey azt mondja, 35 éve tanít, jó ideje Békásmegyeren, az egyik lakótelep közepén van az iskola, ahol dolgozik. A legdurvább esettel az 1980-as éves második felében találkozott, amikor az egyik kollégát megrángatta egy szülő, mert szerinte negatív diszkrimináció érte a gyerekét.

A pedagógusok szervezetének elnökeként persze ennél jóval több eset is eljutott hozzá. "Kettőt emelnék ki. Az egyik amikor nemrég Székesfehérváron egy diák öngyilkos akart lenni az iskolában elkeseredettségében, a másik pedig az volt, amikor egy diák többször megrúgta a tanárát. Ráadásul erről videó is készült, ami bejárta az internetet" - mondja.

Samu Nagy Ádám pszichológus szerint Magyarországon az iskolák nagyon különbözőek. Vannak például a magániskolák, ahol jelentős összeget kell fizetniük a szülőknek, hogy a gyerekük odajárhasson. Ebben az esetben igen komoly gondot jelent a szakember szerint az, hogy a diákok azt gondolják, hogy a pénzükért tudást is kapnak. 

Az állami iskolákban Samu szerint teljesen más a helyzet. Mivel oda nagyon széles társadalmi rétegekből érkeznek a gyerekek, nagyon nagyok például az anyagi különbségek. Ez pedig óriási feszültségeket szülhet. Ami szerinte általánosságban kijelenthető, hogy minden csoportban van egy hangadó, egy úgynevezett "alfa". Ahogy az "omega-szerep" is mindenhol megfigyelhető. Utóbbi mindig ki van téve a csoport nyomosának.

"Az agresszió pedig nem csak fizikai, hanem érzelmi is lehet. Az ha valakit nem vesznek be a csoportba, nagy terheket róhat érzelmileg" - magyarázza Samu Nagy.

Az iskolában előforduló erőszakot egyébként négy nagy csoportra lehet bontani. 

Diák-diák

Mendrey László: van, aki a szigorúbb óravezetésnek a híve, van aki megengedőbb. Az biztos, hogy pedagógiai hiba, ha két diák az órán összeverekszik. Ahogy az is igaz, hogy ez nehezen kivédhető. Körző heggyel megszúrja, a másik válaszul pofon vágja. A lényeg, hogy olyan órát kell tartani, hogy a diák a tanárra figyeljen. A tanár tekintélyének a kérdése is, hogy gyereket mit enged meg magának.

A tanárok szerinti sztereotípia, hogy a szakképzésben nehéz a helyzet. Az elit iskolákban az erőszak nem gyakori, vagy legalábbis nem kerül nyilvánosságra. De fontos, hogy létezik lelki erőszak, ami nehezen nyomon követhető.

Samu Nagy Ádám: ez jellemzően akkor fordul elő, amikor valakit kipécéznek. Hallottam már olyat is, hogy valaki direkt írt rosszabb dolgozat, majd kapott rosszabb jegyet csak azért, hogy bevegyék a focizásba a többiek. Gyakran elbújnak a gyerekek. Ha valaki, valamiben több, azt elrejti. Még egy apró másság, a csoporttól való különbözőség is óriási feszültségeket kelthet, nem beszélve a nemi vagy anyagi másságról. Ha van ilyen, azt megpróbálják leplezni a gyerekek.

Tanár-diák 

Mendrey László: ez az, ami a leggyakrabban kiderül és ez így is van rendjén. Ennek az egyetlen magyarázható változata az önvédelem. Azt le kell szögezni, az erőszak bekövetkezte a beismerése annak, hogy a tanár nem tud mit tenni a diákokkal.

Én a hatvanas években jártam iskolában, akkor ezt, vagyis a tanári erőszakot megtapasztaltam. Már akkor sem értettem. Azt nem mondom, hogy kezdő koromban soha nem fordul meg a fejemben, hogy meghúzzam egy rossz gyerek fülét, de végül soha nem tettem.

A jog ezzel kapcsolatban a megfelelő szigorral lép fel. Ilyenkor az igazgató fegyelmi vizsgálatot kell, hogy indítson. Ennek a vége lehet a fegyelmivel való kirúgás. Ebben az esetben a gyerek szüleinek kell eldönteni, hogy akarnak-e feljelentést tenni. Ez azonban már nem az iskolára tartozik.

Samu Nagy Ádám: Az agresszió mögött mindig valami frusztráció van. Önkéntelenül leértékeli a másikat az agresszor. Nincs ez másként akkor sem, amikor egy tanár üt meg egy diákot. Általában ez azért történik meg, mert a tanár olyat lát a diákban, ami neki nem szimpatikus. Az indulataikat sokszor az egyes diák felé irányítják. A jó tanárnak feladata, hogy a diákért tegye, amit tesz.

Találkoztam munkám során olyan osztályfőnökkel, aki az egész osztályt direkt szívatta. Komoly magánéleti és persze egzisztenciális problémái is voltak.

Diák-tanár

Mendrey László: ez a legnehezebben kezelhető. Két dolgot kell vizsgálni: az egyik, hogyan fordulhat elő, hogy egy tizenéves tanuló nekitámadjon egy felnőttnek illetve, hogy hogyan tud egy felnőtt olyan helyzetbe kerülni, hogy egy gyerek rátámadjon.

Megint más, amikor brahiból támad neki a tanuló a tanárának. Ez egy rettenetesen kiélezett szituáció. Ha egy ilyen helyzet kialakul, abban biztos a tanárnak is van felelősége. Nem biztos, hogy abban a pillanatban adott okot, lehet, hogy ez már hónapok óta tart.

Azt a gyereket viszont, aki ilyenre képes, az iskolai büntetés nem biztos, hogy érdekelni fogja. Ha személyi sérüléssel járó támadásról van szó, akkor feljelentést kell tenni. A jog legnagyobb szigorával kell eljárni.

Samu Nagy Ádám: Ha ez előfordul, annak az áll a hátterében, hogy egy tanár nem tudja megtartani a tekintélyét. Olyan is előfordul, hogy túl lelkes, vagy túl szakmai és ezért vagy ezekért gúny áldozata lesz. De az biztos, hogy közvetve soha nem a diák a felelős. Erről elsősorban a tanár a lehet. A diákokat hibáztatni szakmai baklövés. Abban, hogy a diák a tanár ellen fordul, általában a tanári kar is felelős. Ez olyan, mint amikor a szülők a gyereknevelés közben nem tartanak össze. Ha ez megtörténik, a gyerek azonnal manipulálni tudja őket.

Szülő-tanár

Mendrey László: akár iskolán kívül, akár azon belül történik: bűncselekmény, nem is akármilyen. A tanár közfeladatot ellátó személy, aki őt bántja, súlyos büntetésre számíthat. Tudok olyanról, amikor egy anyuka letöltendő börtönt kapott, miután bántotta az egyik tanárt.

Samu Nagy Ádám: A problémák jelentős része otthoni. Itt fontos megjegyezni, hogy az iskola a második otthon, nem pedig az első! Az ritkán fordul elő, hogy egy gyereknek csak az iskolában vannak problémái. Ha egy kiskorúval probléma van, az otthonról jön. A szülő pedig a saját problémáit áthárítja az iskolára. A legtöbbször az a válasz ilyen esetekben a szülőktől, hogy nekem erre nincs időm.

Top 0