• Kultúra
Csizmadia Izabella

"Szenvedélyes darabbal szeretnék foglalkozni" - interjú Fehér Balázs Benő rendezővel

Fehér Balázs Benő 2014-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakán, a Zsámbéki-Zsótér osztályban. A színészi munka mellett folyamatosan rendez is. A Kamrában évad végén mutatták be Lessing Emilia Galotti rendezését. Erről kérdeztük a fiatal alkotót.

Honnan jött az Emilia Galotti megrendezésének az ötlete?

Amikor Máté Gábor hívott rendezni a Katonába, akkor mondtam neki színészeket, akikkel szeretnék dolgozni és hogy szenvedélyes darabbal szeretnék foglalkozni. Ekkor ő Lessingtől a Barnhelmi Minnát ajánlotta. Jó darab, de nem fogott meg. Ezután Zsótér Sándor és Fekete Ádám  mondták, hogy ha már benne van a kötetben, olvassam el az Emilia Galottit is.

"Tetszett, hogy minden szereplőnek ad feladatot Lessing, hogy mindenkit szorult helyzetbe hoz."

"Tetszett, hogy minden szereplőnek ad feladatot Lessing, hogy mindenkit szorult helyzetbe hoz."

Fotó: Sulyok László

EZT IS AJÁNLJUK:

    Mi fogott meg benne?

    Ritkán olvasok olyat, ami ennyire fordulatos és összetett. Az Emilia Galotti egy okosan megírt, szenvedélyes darab. Tetszett, hogy minden szereplőnek ad feladatot Lessing, hogy mindenkit szorult helyzetbe hoz. Azt gondoltam, ez jó feladat a színészeknek és nekem is.

    A darab újrafordítása a te ötleted volt?

    Először Németh László fordítását olvastam. Azt gondoltam, birkózzunk meg ezzel, de ahogy elkezdtem mondatról-mondatra elemezni, néhol nem értettem pontosan, vagy nem találtam logikusnak. Bíró Bencét kértük meg, hogy fordítsa újra, Forgách András volt a konzulense. Azt kértük Bencétől, hogy legyen bátor, és először ne egy irodalmilag koherens szöveget alkosson, hanem nyelvileg keresgéljen különböző megoldásokat. Ezután Fekete Ádám dramaturggal írtunk egy szövegkönyvet. Az újrafordítást azért is támogattam, mert érdekelt, hogy pontosan mit írt Lessing. A teljes szöveggel kezdtünk el próbálni, és csak azután húztunk ki valamit, miután teljesen megértettük, de a próba során kiderült, hogy nem lényeges, nincs rá szükség a mi előadásunkban.

    "Már egy hónapja próbáltunk, amikor egy jelenet kapcsán rátaláltunk arra a játékmódra, ami aztán az egész előadás sajátja lett."

    "Már egy hónapja próbáltunk, amikor egy jelenet kapcsán rátaláltunk arra a játékmódra, ami aztán az egész előadás sajátja lett."

    Fotó: Sulyok László

    Milyen volt a próbafolyamat?

    Sokáig asztalnál ültünk, elemeztünk, és a színészek tanulták a szöveget. Csak olyan jelenetet kezdtünk el próbálni színpadon, ami már bement a fejekbe. Ritkán érkeztem kész tervvel. Valamit az elején gondoltam a játékmódról, meg hogy mi fontos nekem az Emilia Galottiban, de a megoldások aztán a próbán születtek. Már egy hónapja próbáltunk, amikor egy jelenet kapcsán rátaláltunk arra a játékmódra, ami aztán az egész előadás sajátja lett. Próbáltunk minden felesleges gesztust elhagyni, és az intenzív, értelmes szövegmondásra koncentrálni.

    Milyen a te Emilia Galottid? Milyen a viszonya például a herceggel, illetve Appiani gróffal?

    Emilia egyszerre fél a Hercegtől és vonzódik hozzá. Bűntudata van a saját vonzalmától, és a neveltetése, vagy amit eddig magáról gondolt, nem engedik meg, hogy átadja magát ennek a szenvedélynek. Appianival egy tiszta udvar- rendes ház kapcsolat az övék, ami nem tartalmaz zsigeri vágyat, amivel Emilia a Herceg megismerésével találkozik először. A Herceg izgalmasabb, mint Appiani. Hatalma van, de közben instabil, remeg a szenvedélytől, a félelemtől. Sugárzik belőle a bűnös vágy. A Herceg nincs tisztában a saját korlátaival. Birtokolni akarja Emiliát, szerelmes belé. Az más kérdés, hogy amúgy találkozunk egy éppen elhagyott szerelmével is, Orsina grófnővel. Ez a szenvedély hasonlóan izzó lehetett, csak nem tartott sokáig. Nem tudjuk, hogy ha a Herceg tényleg megszerzi Emiliát, meddig tartana a kapcsolatuk, de valószínűleg nem sokáig. De abban a pillanatban nem tud meglenni Emilia nélkül. Ráadásul szerelme plátói, még nem tartalmaz felelősséget, hiszen Emilia megszerzése lehetetlennek tűnik, tehát lehet vágyakozni, ábrándozni, parancsokat osztogatni. Amikor realitása lesz annak, hogy megszerezheti, a Herceg megijed. Egyszerre a felelősségtől, egyszerre Marinelli kiszámíthatatlannak tűnő tervétől és egyszerre attól, hogy szemtől szemben beszélnie kell Emiliával, ami már aznap egyszer nem sikerült túl jól.

    (Az Emilia Galotti címszereplőjével, Mészáros Blankával készült interjúnkat itt  olvashatja.)

    Kommentek:

    Top 16