• Autó
Autószektor

Elektromos autók - hol javítják őket?

Az elektromos járművek egyre terjednek, évről évre radikálisan nő az eladott autók száma. Ezek az autók tipikusan újak, így az első néhány évben jellemzően márkaszervizbe viszik őket a kötelező szervizre vagy épp javításra. Viszont hamarosan egyre több olyan modell lesz az utakon, amire már nem érvényes a garancia, így egyre többen fontolják majd meg a jóval olcsóbb független szervizeket. A kis műhelyek készen állnak az elektromos autók fogadására? Mit várnak el a tulajdonosok?

A tulajdonosokat tekintve az ICDP kutatói francia interjúalanyok válaszaiból vonták le következtetésüket. Az eredmény igen egyhangú: a megkérdezett elektromos autót használók 89%-a az autója korától függetlenül hivatalos márkaszervizbe viszi szeretett kocsiját.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A másik, hagyományos autómat sosem hozom márkaszervizbe, de az elektromos autóm technológiája rákényszerít, hogy kifizessem a felárat a biztonság kedvéért.

- indokolt egy tulajdonos. 

A fentieket alátámasztották a megkérdezett gyártók is, kivétel nélkül 100%-ra tették az eladott elektromos autók visszatérési arányát a szervizekbe. Ennek ellenére nem igazán befolyásolják a szervizek leterheltségét, mivel továbbra is nagyon kevesen vannak a hagyományos autókhoz képest. Ha Franciaország legnépszerűbb elektromos autó márkáját vesszük alapul, akkor is meglepő különbséget találunk: 1,8 naponta bukkan fel egy elektromos modell szervizelés miatt, míg hagyományos autókból naponta 16 jelentkezik be egy átlagos francia szervizbe. 

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Mivel az elektromos autókat tipikusan márkaszervizbe viszik, egy független szerviznek nem igazán éri meg a vállalkozás fejlesztése az elektromos autók javításának irányába. Az öt legnagyobb európai piac adatait alapul véve 7 és 8 ezer euró közötti összegből készíthető fel a szerviz és a személyzet az elektromos autók fogadására. 80% ebből az összegből a felszerelés és a szerszámok, ráadásul úgy, hogy a 7-8 ezer eurós összeg úgy jön ki, hogy az speciális eszközök jelentős részét nem veszi meg a szerviz, csak bérli. Ehhez jön még az emberek képzése, ami a maradék húsz százalék mellett emberkiesést is jelent: egy szerelő felkészítése az elektromos modellek javítására alaphangon egy hónapot vesz igénybe, amíg az illető nem tud részt venni a napi munkában.

Skillscommons

Ennek ellenére a francia független szervizek 61%-a bátran fogadna egy elektromos autót, amolyan "csak megoldjuk valahogy" alapon, viszont szakképzett munkaerővel és megfelelő szerszámokkal mindössze 48% rendelkezik. A bátorság ugyanakkor a gyakorlatban nem mutatkozik meg: egy elektromos autó bejelentkezésekor mindössze 39% végzi el a munkát, 42 százalék elküldi egy másik szerelőműhelybe, míg a válaszadók majdnem ötöde alvállalkozóval végezteti el a munkát. 

Volkswagen

Tehát összességében azt látjuk, hogy az elektromos autók javítása, szervizelése olyannyira marginális üzlet, hogy nem igazán éri meg vele foglalkozni. Viszont fontos látni, hogy az ICDP előrejelzései szerint 2025-re az eladott új autók 30%-a elektromos lesz, ami azt jelenti, hogy előbb utóbb igenis jövedelmező üzletág lesz az elektromos autók szervizelése. A legtöbb gyártó előtérbe helyezte az elektromos technológiákat, így idővel elkerülhetetlen lesz az alkalmazkodás. 

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Talán ma még kidobott pénznek tűnik, de 10 éves horizonton igazán jó befektetésnek tűnik a vállalkozás fejlesztése az elektromos irányba: mire szükség lesz rá, már lesz tapasztalat, így aki felkészül, előnyt szerez. 

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 16