• Autó
Autószektor

Dízel vagy benzines? Opel Crossland X dupla teszt

A német Opel első francia terméke Spanyolországban készül. De mennyire német, mennyire spanyol és mennyire francia? Hogy kiderüljön, két motorváltozattal is próbára tettük, több mint 3000 kilométeren át faggattuk.

Hogy néz ki?

Furcsa, első ránézésre gnóm az Opel Crossland X kialakítása. Az édestestvérének számító Citroen C3 Aircross és a féltestvér Peugeot 2008 is harmonikusabb. Beülve azonban szétoszlanak esztétikai aggályaink, jó benne lenni.

A kemény anyagokból épített utastér kétségkívül opeles, csak az ajtókapcsolók árulkodnak a francia rokonságról, de a digitális kijelző, a slusszkulcs és az indítógomb is a Peugeot-ból ismerős. PSA-elem a hatalmas (a dízelmotorok karbamidadaléka miatt) üzemanyagbetöltő-nyílás is, a Crossland X-et az Opel személyautók közül elsőként balról kell megtankolni. A klíma kiszabadult a bonyolult fedélzeti rendszer képernyőjéből, külön vezérelhető. Nini, a bajuszkapcsolók insigniásak és szerencsére az ülések igazi opeles, combtámaszos AGR-székek, azaz jól állíthatók, szűken tartanak ugyan, de nem fárasztják a hátat meg a derekat. A hátsó üléssor kétemberes, a lábtér 15 centis sínen tologatva csökkenthető a csomagtér javára. Az ülések 40:20:40 arányban osztottan, majdnem teljesen síkba dönthetők a trükkös csomagtérpadlóval. Csomagtartója nagyobb a Mokka X-nél, az alapból 410 literes puttony az üléseket előre csúsztatva 520 literesre, míg a háttámlákat ledöntve 1255 literesre hizlalható.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Tesztautónkat teljesen LED-es lámpákkal szerelték, ezek elöl intelligensen kapcsolgatják a távfényt, és nem zavarják a forgalmat.

    Hogy miért kellett a Mokka X mellé még egy B-kategóriás szabadidő-autó? A márka marketingesei szerint a Meriva utódjának tekintett Crossland X praktikusabb, tágasabb, modernebb, trendibb és urbánusabb. Míg a Mokka X egy tipikus SUV, alkalmi terepes kirándulásokhoz opcionális összkerékhajtással, a zömök külsejű és bőséges belső terű Crossland X városba való. 4,21 méteres hosszúságával a Crossland X 16 centiméterrel rövidebb az Opel Astránál, ugyanakkor tíz centivel magasabb. Az A oszlop sokat kitakar a kilátásból.

    Hogy megy?

    A turbós háromhengeres a 130 lóerő és a 230 newtonméter ellenére egyáltalán nem virgonc, igazán 2300 körüli fordulattól kezd húzni a motor, a kézi váltó pontatlansága rontja a vezetési élményt. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,1 másodperc alatt gyorsul, végsebessége eléri a 206 kilométer/órát. Amíg megérkezik a töltőnyomás, kihűl a húsleves, a hangja inkább dízel, mint benzines, fulladozik.

    Az 1,6 literes dízel sajnos nem szentgotthárdi (CDTi), a Crossland X-be a PSA 1,6 literesét építik be (HDi), tesztautónkban a 120 lóerős és 300 newtonméteres változat rotyogott. Álló helyzetből százra 9,9 másodperc alatt ugrik. A hatfokozatú sebességváltóval 10,5 másodperc alatt sprintel 80 kilométer/óráról 120-ra, és megfutja a 187 kilométer/órát. A váltás érzete kicsivel jobb, mint a benzinesben.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A motorfedelet felnyitva szembe tűnnek a PSA-logók, GM felirat alig pár alkatrészen van, a dízelmotor sem magyar, viszont a vezérlőelektronika a magyarországi Bosch terméke.

    A benzines változat tömege 1,2 tonna, a dízelé 1,3 tonna. Fogyasztásban sem volt nagy különbség köztük, igaz a benzinessel több mint 2500 kilométert tettem meg, ebből csak keveset városban. A hosszú teszt során az 1,2 THP beérte 5,4 liter benzinnel, míg a közel 600 kilométeres belföldi tesztelésen 4,8 liter gázolajat kért az 1,6 Turbo D.

    Milyen vezetni?

    Nem éreztük egyik motorral sem sportosnak az autót, de nem is ez a küldetése. Amúgy jó vezetni, hangolása inkább komfortos, mint feszes, de a kanyarban felbukkanó úthibán átpattan. Fordulóköre kicsi (átmérője 10,7 méter), városban könnyű vele manőverezni. Kisautós hátsó futóműve egyszerű csatolt lengőkaros, elöl MacPhersonok teljesítenek szolgálatot, útfekvése biztos. Kormánya érzéketlen, de pontos. A váltó működése és áttételezése sem tetszett, lötyögős francia és még ropog is...Fékjei erősek, elöl (hűtött) és hátul tárcsák lassítják.

    Az egy-kettessel megmásztam a Hargitát, sőt felmentem a Székelyszentlélek határában, a 958 méter magas Gordon-tetőn található pléhkrisztushoz is. Sűrű és rőt lombtengerben kaptattam fel, voltak percek, amikor nagyon bántam, hogy a ködös, havas esős novemberben ilyen vakmerőségre vállalkoztam, de annyira hívogatott a gyönyörű késő őszi táj, hogy nem tudtam ellenállni. Összkerék-meghajtásnak még az írmagja sem rendelhető a Crossland X-be, így elég kockázatosnak tűnt az expedíció, de amíg lendület volt, nem akadtam el. A tetőn már nagy volt a sár, így az utolsó kilométereket gyalog tettem meg, körülöttem csak úgy záporoztak a székely quadosok. De jó, hogy letettem a kocsit! Esélyem nem lett volna kimászni nyári gumikkal szülőföldem fogságából. Viszont szép képeket tudtam készíteni, amíg a vihar le nem kergetett a hegyről. A Crossland X hősiessége sem győzött meg arról, hogy ez az én autóm.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Városi használatra a benzines (szóba jöhet még a 81 lóerős szívó 1,2 literes is, türelmes embereknek igen ajánlott), nagyobb napi ingázásokhoz és hosszabb utakhoz viszont a dízel bizonyul jobb választásnak.

    Mennyibe kerül?

    A kezdetben jól hangzó 5 015 000 forintos alapár olyan modellek esetében, amelyeket teszteltünk, jelentősen hízhat, igaz, felszereltsége igen gazdag: van a Peugeot 2008-ban megismert üveglapra vetített kijelző, sávváltásra figyelmeztető jelzés, automatikus vészfékrendszer, holttér és sávelhagyás figyelő, táblafelismerő, ráfutásra és fáradtságra figyelmeztető, kulcs nélküli nyitás és indítás, 180/360 fokos, keresztirányú forgalmat is érzékelő tolatókamera, automatikus parkolósegéd, vezeték nélküli töltő, Opel OnStar rendszer, panoráma üvegtető, ülés- és akár kormányfűtés is. Az érintőképernyőn Apple CarPlay és Android Auto funkcióra képes multimédiás rendszer fut, utóbbi széria, akárcsak a légkondicionálás. A tesztelt benzines Crossland X 7 millió forintba, a dízel pedig 7,5 millió forintba került.

    Nem kerülöm meg a választ a cikk elején feltett kérdésre: véleményem szerint a Crossland X inkább francia, mint német, a spanyol gyártás sokat nem tett hozzá és nem is vett el a használati élményből. 

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16