• Belföld
Faktor

Eltörölhetik az ingyen kiszállítást, gondban lesznek a futárok karácsonykor

A posta és a futárszolgálatok is készülnek az ünnepi hajtásra, de a fennakadások szinte elkerülhetetlenek lesznek.

Karácsonykor kevés, év közben viszont sok a futár.

Karácsonykor kevés, év közben viszont sok a futár.

A Magyar Posta szóvivője nemrég figyelmeztette az online vásárlókat, hogy aki külföldről, elsősorban kínai webáruházakból akar karácsonyi ajándékot rendelni, tegye meg minél előbb. Ezek a küldemények rendszerint nem csomagként, hanem levélként érkeznek, a közönséges levél kézbesítési ideje pedig külföldről 20-50 nap, ami kiemelt időszakokban, például karácsony előtt 30-60 napra nőhet.

A hatvannapos határidő azt jelenti, hogy október közepéig érdemes megrendelni az ajándékokat. A posta tehát azzal számol, hogy a dolgozóhiány és a működési nehézségek miatt az idei csúcsszezonban is megeshetnek a tavalyihoz hasonló fennakadások.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A futárcégek is késhetnekNe hitegessük magunkat: a futárcégek körében is lehetnek fennakadások és problémák az év végi főszezonban, így vásárlói oldalról szükség lesz a toleranciára - hívta fel a Napi.hu figyelmét Madar Norbert, GKI Digital üzletágvezetője.

    Hasonlóan látja Pintér Róbert, az eNET kutatásvezetője is, aki az egyik nagy hazai webáruház vezetőjét idézve azt mondta: ne számítsunk semmivel sem jobb helyzetre, mint ami az előző évben volt. Szerinte a piac készül a tömeges problémákra, hiszen kevés a futár, alulfinanszírozott az egész rendszer, miközben egyre több a megrendelés.

    A kutatóintézetek egyaránt az online kereskedelmi forgalom 20 százalék körüli bővülését jelzik előre 2017-re, miközben a karácsony és a Black Friday miatt a csomagok 30-40 százalékát az év utolsó két-három hónapjában kézbesítik. (A becslések eltérőek: a GKI mintegy 310 milliárd, míg az eNET mintegy 427 milliárd forintnyira becsülte a piacot 2016-ra vonatkozóan.)

    Idén már próbáltak elébe menni a bajoknak: a kereskedők igyekeztek elővigyázatosságból legalább két futárcéggel szerződést kötni, hogy legyen alternatíva, ha valamelyik nem bírja a terhelést. Ez tavaly nem így történt, hiszen sokan csak az év végén, pánikszerűen kerestek új partnert, ekkor viszont már nem nagyon találtak olyat, aki vállalta volna a feladatokat - emlékeztetett Madar.

    Ellentmondás, ami feszíti a rendszertA webáruházaknak több kapacitásra lenne szükségük az év végi időszakban, mint amekkora egyébként a kiszállítói rendszerben van, miközben az év egyéb időszakaiban kevesebb a megrendelés, mint amekkora kapacitás van - magyarázta Pintér Róbert. Nem lehetséges egész évben fenntartani egy olyan rendszert, amekkora képes elbírni ezt a terhelést. A futárszolgálatok nem fognak tudni olyan extra kapacitást kiépíteni, csak a karácsony miatt - több autóval, több futárral - úgy, hogy ezek az év legnagyobb hányadában fölöslegesek.

    A piac várja az áremeléstMind a kiszállítók, mind a webáruházak készülnek arra, hogy árat emeljenek - ezzel tudnák finanszírozni a szolgáltatások minőségjavítását, illetve a futárok megnövekedett munkaerő-költségeit. A posta nemrég már drasztikusan - mintegy 80 százalékkal - emelte csomagautomaták díjait, ezt várhatóan követni fogja a piac 2018-ban - kalkulál Madar.

    Pintér szerint meglehet, hogy a fogyasztóknak a jövőben el kell búcsúznia az ingyenes házhoz szállítás lehetőségétől is. Ez 15-20 ezer forintnyi vásárlási érték alatt csak veszteséget termel a boltoknak, hiszen a futárt ez esetben is ki kell fizetni.

    A díjmentesség egy - a karácsonyi promóciós időszakra különösen jellemző - marketingeszköz volt az e-kereskedelem kezdeti növekedési szakaszában: a nagy szereplők lényegében így vásároltak maguknak piacot, miközben a többiek kénytelenek voltak lekövetni ezt. A kezdeti boom szakasza azonban mostanra véget ért - figyelmeztetett az eNET szakértője.

    A másik megoldás az idén tavasz óta csendben terjedő utánvét díj, amely pedig burkolt áremelésnek tekinthető. Ennek lényege, hogy amennyiben a fogyasztó a csomagért nem hajlandó a rendelés pillanatában fizetni csak személyes, vagy futáros átvételkor, akkor a cég a szállítási díjon felül felszámol egy körülbelül 2-500 forintos díjat.

    Ezt a díjat a kereskedők a logisztikai cégek terheinek enyhítésére forgatják vissza - miközben a vásárlók többsége gond nélkül lenyeli és utánvéttel fizet továbbra is - értékelt Madar Norbert.

    Még türelmesek a vevőkA szakértők szerint nagy toleranciára lesz szükség az év vége felé. Ez a tavalyi sokk tükrében meg is maradt - legalábbis az eNET kutatása alapján, hiszen küldemények csúszásában érintettek mindössze 11 százaléka (az internetezők 2 százaléka) jelezte azt 2017 elején, hogy az ünnepi időszakban máskor nem fog online rendelni. Mindössze 1 százaléknyi válaszadó akadt, akit a késések olyan mélyen érintettek, hogy többé egyáltalán nem szeretne online vásárolni.

    Ugyanakkor, ha még egyszer megismétlődik a tavalyi sokk, akkor valóban óvatosabbak lesznek az emberek, ami pedig a fizikális kiskereskedelem malmára hajthatja a vizet - jósolta Pintér Róbert.

    Kommentek:

    Top 16