• Autó
Autószektor

Csendestárs - Hyundai i30 1,4 T-GDi DCT teszt

A harmadik generációs Hyundai i30 a globalizáció iskolapéldája: koreai pénzből, Németországban fejlesztették és Csehországban gyártják. Egy vonzó külsejű, modern belterű, jó vezethetőségű kompakt családi autó született, amire ráadásul a piac egyik legkedvezőbb garanciája érvényes.

Nagy nyomás nehezedik a harmadik generációs Hyundai i30-asra, mivel 2007-ben és 2011-ben bemutatott elődei a valaha volt legsikeresebb koreai autók közé tartoztak az európai piacon. A Csehországban készülő kompakt típus két első generációjából több mint 800 ezer példányt adtak el kontinensünkön, a második generációsnak még az a bravúr is összejött, hogy minden idők legjobb eredményével zárta a német Auto Bild magazin 100 ezer kilométeres tartós tesztjét.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Sőt, ez volt az az autó, amiről még Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport vezetője is elismerően nyilatkozott, miután a Frankfurti Autószalon közelről is megtekintette. Winterkorn az illesztésektől kezdve a műanyagok minőségén át az ajtócsukódás hangjáig minden ellenőrzött, a legjobban a kormány állítómechanizmusa nyűgözte le, amely teljesen hangtalanul működött.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Már csak az elődök miatt is kíváncsian vártam a harmadik generációs tesztautót, és azért is, mert a Hyundai az új i30 erősségének bevallottan az elérhető árat, az ütős dizájnt és a jó vezethetőséget tartja. A formatervezést az a Peter Schreyer felügyelte, aki 11 éve jött át az Auditól a koreaiakhoz, és ma már a Hyundai-Kia konszern formatervezési igazgatója. Ő a magyar szíveknek különösen kedves első Audi TT-vel szerzett magának hírnevet, de a koreai cégnél is sikeresnek bizonyult, amit alátámaszt az a tény is, hogy felmérések szerint a vásárlók elsősorban a dizájn miatt választják a Hyundai autóit.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az új i30 sportosabb arányai azonnal észrevehetőek: az A-oszlopot hátrébb hozták, amitől hosszabb lett a motorháztető, a hossz négy, a szélesség másfél centit nőtt, a magasságból pedig szintén másfél centit csippentettek le, viszont a tengelytáv nem változott. Most az i30 434 centiméter hosszú, 179,5 centi széles, 145,5 centi magas, a tengelytávja 265 centis.  A karosszéria 28 kilóval lett könnyebb és 22 százalékkal merevebb annak köszönhetően, hogy a nagy- és ultranagy szilárdságú acélok aránya átlépte az 50 százalékot a struktúrában. Az i30 tömege felszereltségtől függően 1204 és 1380 kilogramm között mozog, amivel ma már az alsó-középkategória nehezebb képviselői közé tartozik.

    Sokat fejlődött a belső tér minősége, formavilága, pedig a legfelső elemet leszámítva kemény műanyagokból rakták össze a műszerfalat. Az az ember érzése, hogy egy közel prémium minőségű autóban ül, amit a remek összeszerelési minőség, a menet közbeni zörgésmentesség, és az az érzés is tovább erősít, hogy ez a kocsi még sok-sok év múlva is nagyon egyben lesz. Kényelmesek az első ülések, és a tesztautóban található világos, félbőr kárpitozás is sokat dob az összképen, felárért a fűtés mellett szellőztetés is vásárolható.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Alapfelszereltség esetén 5, felárért 8 colos a középkonzol tetején trónoló érintőképernyő, amelyen az ikonos, magyarul is tudó menürendszer a mobiltelefonokét idézi, természetesen Apple CarPlay és Android Auto is van, a navigációt a Tom Tom szállítja, 7 év ingyenes frissítéssel. Szerencsére a legfontosabb funkciók közvetlen funkciógombot is kaptak a képernyő mellé, a kétzónás klímát is külön panelről kell vezérelni, ami megkönnyíti a használatot. Még arra is ügyeltek a teljesen magyar nyelvű menünél, hogy mozgás közben a nagy része ne legyen elérhető, ami a biztonságot szolgálja. Természetesen egy 2017-es modelltől már elvárás, hogy a mobilt benne vezeték nélkül is lehet tölteni, erre az i30-ban is lehetőség van a középkonzol alján lévő, megvilágított rekeszben.

    Szinte minden elvárható vezetéstámogató rendszer elérhető az i30-hoz, az automata vészfékező rendszer a gyalogosokat is felismeri, rendelhető holttér-figyelő, éberségjelző, a tolatókamerához első-hátsó radarok, mögöttes keresztforgalom-figyelő is kapcsolódik, emellett aktívan kormányzó sávtartó automatikát és adaptív, távolságtartó tempomatot is aktiválhatunk.

    A hátsó helykínálat kissé megsínylette, hogy a tengelytávot változatlanul hagyták, az A-oszlopot hátrébb költöztették, és a magasságot is csökkentették. Így az i30 második sora nem tartozik a legtágasabbak közé, de két átlagos méretű felnőtt azért gond nélkül elfér itt. Viszont a csomagtartó megnőtt 17 literrel, most 395 literes, és alatta teljes méretű pótkerék rejtőzik. Két állásban rögzíthető a padlója, a felsőnél az osztottan dönthető hátsó támla pont síkba kerül vele.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A futóművet a legendás Nürburgringen futott 480 kör, vagyis 10 ezer kilométer alatt hangolták a véglegesre, ami közúti használatra átváltva 150 ezer kilométernek felel meg. Ahogy eddig minden i30-as, úgy a legújabb is igényes, többlengőkaros rendszert kap hátra (még az alapmotoros verzió is) a lengéscsillapítók a korábbinál sportosabb hangolásúak, a féktárcsák méretét megnövelték, és a kormányzás gyorsabban reagál és 10 százalékkal közvetlenebb lett, ütközéstől ütközésig csak 2,5-öt fordul. Ezek a lépések mind a vezetési élmény javítását szolgálják, ami rá is fért az i30-asra, mert az előző nemzedék nem volt túl izgalmas ebből a szempontból.

    Ez az új generáció agilisabbnak is érződik elődjénél, szívesebben reagál a vezető parancsaira, de a hangolás abszolút a biztonságot helyezi előtérbe, túlságosan lendületes kanyarvételre alulkormányzottság a válasz. Kár, hogy a jó fogású, háromküllős, elektromos rásegítésű szervokormány nem ad több visszajelzést az első kerekek tapadásáról, ebből a szempontból egy Mazda3, Seat Leon vagy egy Ford Focus több interakcióra ad lehetőséget.

    Sokat javított a dinamizmuson az 1,6-os szívómotort leváltó új fejlesztésű, 1,4-es, 140 lóerős turbómotor, amellyel 8,9 másodpercig tart a százas sprint, és 210 km/h a végsebesség. A tesztben szereplő hétfokozatú automata verzió kicsit lassabb ennél: 9,2 másodpercig tart a gyorsulás, és 205 km/óra a végsebesség. Ez azonban oly csekély eltérés, hogy nem valószínű, hogy bárkit eltántorítana az 500 ezer forintba kerülő, egyébként finoman és gyorsan dolgozó dupla kuplungos szerkezettől.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A koreai mérnökök a könnyen elérhető nyomatékra hangolták a négyhengeres turbómotort, 1500-as fordulatszámnál már a maximális, 242 Nm-es nyomaték jelentkezik szolgálatra, viszont a csúcsteljesítmény csak 6000-nél érkezik. Érezhetően a középső fordulatszám tartományban érzi otthon magát a turbós egység, ott erős és halk, tovább pörgetve viszont nem nő jelentősen ez erő, kicsit kezd kifulladni. Bár nincs szép hangja a motornak, de legalább alig hallani belőle valamit, még kipörgetve is csendes marad, ráadásul a gördülési és szélzajból is meglepően kevés szűrődik be az utastérbe. A különböző üzemmódokkal kényelmesebb és sportosabb beállítást is lehet választani, ezek a kormány rásegítésére, a gázpedál érzékenységére és a váltó programozására is hatással vannak.

    Az i30 egyik legnagyobb aduja az 5 éves, kilométer korlátozás nélküli garancia, ami egyedülálló ajánlat a piacon. Igaz, hogy a Kia 7 évet ad, de ott nem lehet túllépni a 150 ezer kilométert. Az ötajtós i30 árlistája 4,5 millió forinttól 7,25 millióig tart, egy közepes felszereltségű 1,4-es turbós példányért 5,5 millió forintot kell fizetni, ami a kocsi tudását és a vetélytársak árait figyelembe véve korrekt összeg.

    Hyundai i30 1.4 T-GDi DCT

    Motor

    Turbós, közvetlen befecskendezéses benzines

    Méret/teljesítmény: 1353 cm3/140 LE

    Nyomaték: 242 Nm/1500 p. ford.

    Karosszéria

    Hosszúság: 4340 mm

    Szélesség: 1795 mm

    Magasság: 1455 mm

    Tengelytáv: 2650 mm

    Csomagtér: 395-1301 liter

    Menetkész tömeg: 1388 kg

    Menetteljesítmények

    Vmax: 205 km/h

    Gyorsulás: 0-100 km/órára: 9,2 mp

    Fogyasztás: 5,5 liter (vegyes üzemben)

    CO2 kibocsátás: 120 CO2/km

    Tesztfogyasztás: 7,9 liter

    Ár:

    Comfort felszereltséggel 5,999 millió Ft

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16