• Autó
Faktor

Családi vállalkozásként sikeres a Roncsautó - 4. rész

Most éppen 15 forint körül adható el az ócskavas, a Pekingben rendezett olimpia idején, 2008-ban 100 forinttal volt a csúcson a tőzsdei ár. Ehhez nem könnyű alkalmazkodnia egy családi vállalkozásnak, de Szegeden ez is sikerül.

Folyamatosan változik a bontós szakma gazdasági környezete, az autó beszállításának a saját telephelyre mindig van egy költsége. És ma már nem biztos, hogy ezt fedezi is az öreg autó, főleg, ha kiárulták belőle az hasznosítható alkatrészek javát. Az elmúlt 100-ból 80-at a Roncsautónak magának kellett beszállítania – a kocsinak jellemzően nincs műszaki vizsgája, vagy annyira sérült, hogy nem járóképes, nem vontatható. (Írásunk előző részét itt olvashatják.)

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

A magyarországi biztosítási rendszeren is lenne még mit finom állítani. Totálkárból kétféle is van: műszaki és gazdasági. Ám a törött autóknak több mint 99 százaléka gazdasági totálkáros, ami azt jelentené, hogy a biztosító nézőpontjából rentábilisan nem javítható. Így azután a társaságok árverezik is saját portáljaikon ezeket a kocsikat. Ezekből a mai szabályozás szerint bárki vásárolhat, az autó meg valamiféle javítás után gyakran simán átmegy a műszaki vizsgán.

– Alkatrészforrásnak ma Magyarországon nagyon kevés autót tudunk megvenni – mondja ifjú Dobó József, hozzátéve, ennek oka a biztosítási rendszer. Sokkal olcsóbb a díj, mint a nyugati, uniós országokban, a kárrendezés is ennek megfelelő, vagyis, mindenki oldja meg, ahogy tudja.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ott, ahol valóban megkérik a biztosítás árát, minden máshogy működik. Ha megsérül az autó, felmérik a kárt, a valamekkora önrészt vállaló tulajdonos bemegy a szalonba és vesz egy új kocsit, mert megteheti, mert a korábbi díjakban már kifizette. Ezért is sokkal alacsonyabb az autók átlagéletkora Nyugat-Európában, mint nálunk.

    Ha gazdasági megfontolásokból nem is vesz már annyi roncsot a társaság, mint korábban, azért évente kötelező a selejtezés, ezt a törvény írja elő a bontókra. Ilyenkor egy kicsit mindig kipucolják a telephelyet és ócskavasárban eladják a felesleget. – A veszélyes hulladékot ki kell belőle szedni, és úgy kapunk kilónként hol kevesebbet, hol többet, most éppen 15 forintot - mondja a szakember, hozzátéve a Pekingben rendezett olimpia idején, 2008-ban 100 forinttal volt a csúcson ez a tőzsdei ár.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16