• Sport
Faktor

Botrányba fulladt az időmérő, máris eltörölhetik az új szabályt

A szezon előtt fogadta el a Forma-1 szabályalkotó testülete az új időmérős szabályt (amelybe egyébként a csapatok is beleegyeztek), amelynek az értelmében mind a három szakaszban egy bizonyos idő után 90 másodpercenként kiesnek a leglassabb pilóták. Ezzel azt akarták elérni, hogy folyamatosan kint legyen mindenki a pályán, hogy már a kvalifikáció is izgalmasabb legyen. Az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon kiderült, hogy az ötlet katasztrofális volt, ezért már a következő versenyre visszaállíthatják a régit.

Ez volt a megszokott kép a kvalifikáción a három szakasz legelején (Fotó: Europress - Lars Baron/Getty Images)

Ez volt a megszokott kép a kvalifikáción a három szakasz legelején (Fotó: Europress - Lars Baron/Getty Images)

Ausztráliában nagyjából 1:24-25 másodperc alatt lehet körbeérni, ha az átlagot nézzük, így az, akinek 90 másodperce maradt javítani, inkább nem is próbálkozott, hiszen csak egy felvezető körre lett volna ideje. Ezért mind a három szakaszban az történt, hogy mindenki gyorsan kiment a pályára, ment egy gyors kört, akinek pedig javítani kellett volna, az inkább már spórolt a gumikkal a versenyre. De a szabályok miatt például Esteban Gutiérrez olyan köridővel sem folytathatta az időmérőt, amellyel az előző rendszerben simán bejutott volna a második szakaszba.

Az igazi káosz a harmadik szakaszban jött, amikor a két Ferrari és a két Mercedes küzdhetett volna az első helyért, de Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel is azt az utasítást kapta, hogy az első gyors köre után szálljon ki a kocsiból, mert nincs értelme folytatni. A Mercedes garázsában már öt perccel a kvalifikáció vége előtt ünnepelték Lewis Hamilton pole pozícióját, és sokat elmond az is, hogy a harmadikként záró Vettel farmerban jelent meg a sajtótájékoztatón, mert bőven volt ideje átöltözni, és levenni az overállját.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Az F1 főnöke, Bernie Ecclestone elismerte, hogy az új rendszer kudarcot vallott, és ő maga szívesen visszatérne a régi szisztémához (Ecclestone egyébként akkor is a régi időmérős rendszer mellett volt, amikor a csapatok megszavazták az újat). Vasárnap megvitatják a csapatok a helyzetet, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner azt mondta, hogy a régi rendszerhez (amelyben hat-hat versenyző esett ki az idő lejárta után az első két szakaszban, és tíz pilóta maradt az utolsóra) már az április elején megrendezésre kerülő Bahreini Nagydíjon visszatérhetnek.

    Hamilton azt mondta, hogy nem kéne eltörölni azonnal az új szabályt, csak annyit kéne tenni, hogy több gumit és időt kellene adni a versenyzőknek, és akkor működhetne az elképzelés. A főnöke, Toto Wolff is azt mondta, hogy borzalmas az új rendszer önmagában. Ecclestone-hoz visszatérve, ő azt is javasolta korábban, hogy aki megnyeri az időmérőt, az kezdhetne hátrébbról a versenyen, így biztosítva, hogy legalább a versenyek egy része izgalmas legyen (úgy, hogy a gyorsabbaknak át kéne küzdeniük magukat a lassabb autókon). De olyat is mondott, hogy annak a versenyzőnek, aki az előtte lévő versenyt megnyerte, a kvalifikációs eredményéhez hozzá lehetne adni azt az időt, amivel megelőzte a másodikat, így hátrasorolva őt a következő Nagydíjon. Ötletek már vannak, de a legvalószínűbb az, hogy visszatérnek a régi rendszerhez, amit azért változtattak meg, hogy megtörjék a Mercedes egyeduralmát – mint a példa is mutatja, ez nem sikerült az új szabállyal sem.    

    Top 16