• Autó
Autószektor

Bosch - Eredmények és jövőképek

Május végén tartotta meg a Robert Bosch Kft. a 2017-es évi pénzügyi beszámolóját. A számmisztika mellett az egynapos szimpóziumon lehetőség volt testközelbe kerülni a cég jövőjével is - legalábbis képletesen. Nem megszokott módon ugyanis három fontos terület vezetőivel is beszélgethettünk a vállalat közép- és hosszútávú elképzeléseiről.

Ebben az évben kereken száz éve lesz, hogy a Bosch elkezdte magyarországi tevékenységét. Az 1991-ben újjáalapított cég immáron az ország egyik legnagyobb ipari munkaadója kilenc leányvállalattal. Ha az ember nem tudná, hogy a Bosch Gyömrői úti székházában van, simán azt hihetné, hogy egy campuson sétál, annyi a fiatal. Nem véletlen, hiszen a 13 500 dolgozóból 2300-an a kutatás-fejlesztéssel foglalkoznak. Ahogy ők mondják a Bosch a mérnökök vállalata. A szakemberképzéshez egyébként jelentősen hozzájárul majd a Budapesti Fejlesztési Központ új generációs központja is, amely 60 ezer négyzetméteres telken bővíti tovább a fővárosi campusát. A saját képzés mellett a cégcsoport 14 felsőoktatási intézménnyel folytat együttműködést, melyből négyben gyakorlatorientált duális képzést kínál a hallgatóknak. A képzés mellett a cég humánerőforrás politikájának fő célja munkaerő megtartása.

Daniel Korioth, a magyarországi Bosch csoport vezetője Forrás: Autószektor

Daniel Korioth, a magyarországi Bosch csoport vezetője Forrás: Autószektor

2017-ben a cég 13 százalékkal, 1304 milliárd forintre növelte árbevételét, ebből a magyar piacon elért forgalma 244 milliárd forint volt, ami két százalékkal magasabb, mint a megelőző évben. Beruházásokra pedig 55 milliárdot költöttek.

EZT IS AJÁNLJUK:
    A Bosch sikeres vállalat Magyarországon, ez a siker lehetőséget, felhatalmazást ad és kötelez bennünket arra, hogy minden erőnkkel és szakértelmünkkel a jövőt alakítsuk 

    – nyilatkozta Daniel Korioth, a magyarországi Bosch csoport vezetője a vállalat éves budapesti sajtótájékoztatóján. „Ez az év is ígéretes lesz számunkra, számos korábban elkezdett beruházás és fejlesztés átadásra kerül.” Az idei évvel kapcsolatban hozzátette: “A pozitív fejlemények és az első negyedév jó üzleti teljesítménye alapján az árbevétel további növekedésére számítunk idén is. Biztosak vagyunk abban, hogy üzleti tevékenységünk továbbra is hozzájárul Magyarország fejlődéséhez.”

    A Bosch szerteágazó tevékenységei közül az autószektort legjobban érintő szegmens az autóipari fejlesztések jövője. Ennek egyik látványos eleme az a vadonatúj dízeltechnológia, mely radikálisan csökkenti a nitrogén-oxid azaz NOx kibocsátást. A Bosch úgynevezett Real Driving Emissions (RDE) rendszere 13 mg/km-es károsanyag-kibocsátása már most teljesíti a 2020-ben előírt értéket. Ezen túlmenően pedig további fejlesztések folynak a dízelmotorok megmentésért, ami nem csak sokkal tisztább üzemet tesznek lehetővé, hanem megfizethetők is lesznek.

    A Robert Bosch campus látványterve Forrás: Autószektor

    A Robert Bosch campus látványterve Forrás: Autószektor

    A Bosch szerint tehát a dízeleknek is van jövője. Azt ugyan nem tudni, csak sejteni lehet, hogy a jövő autói milyen meghajtásúak lesznek, de az tény, hogy az automatizált vezetés egyre nagyobb teret nyer a világon. A cég gőzerővel dolgozik a megoldáson, de, ahogy a sajtótájékoztató utáni kerekasztalbeszélgetésen is elhangzott ez a technológia csak akkor léphet piacra, ha az teljesen megbízhatóan működik. A rendszer egyes elemei ugyan már most is megtalálhatók a ma autóiban, de ezek csak egyelőre csak vezetéstámogató asszisztenciák. A csúcstechnológiás radarok, szenzorok vagy hibrid átalakítók a Bosch hatvani gyárában készülnek, de ezek még csak alkatrészei a jövő mobilitásának.

    Az autózás vizionált jövője már testet öltött a Bosch a tavaly őszi szakmai napján egy Tesla formájában, azonban ez csak a kezdet. Óvatos becslések szerint a jövő évtized eleje, amikor az utcákon feltűnhetnek az önvezető autók, de ehhez még rengeteg víznek kell lefolynia a Dunán

    – mondta Szőke Zoltán, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetés támogató rendszerek és automatizált vezetésért felelős projekt osztályvezetője.

    Az önvezető autók a Bosch stratégiájában is kiemelt jelentőséggel bírnak, azonban nagyon szerteágazó területről beszélünk. A technológia mellett társadalmi és jogi kívánalmaknak is meg kell majd felni. Ma az automatizált vezetési rendszerek öt részbe sorolt evolúciójában a kettes, illetve kettes és hármas szintje között állunk. Ez fejlettségi szint annyit tesz, hogy az autó képes az önálló vezetésre, figyeli és értelmezi is környezetét, de még nem képes számára megoldhatatlan feladatok leküzdésére, ilyenkor az irányítást vissza kell vennie a vezetőnek.

    A budapesti Robert Bosch központ Forrás: Autószektor

    A budapesti Robert Bosch központ Forrás: Autószektor

    A Bosch addig nem fogja elkezdeni ezeket a rendszereket szériában gyártani, amíg az összes elképzelhető hibafaktor megbízhatóan nem lesz nulla – teszi hozzá Horváth Attila a hatvani gyár technikai igazgatója. Saját területéről hozott példán keresztül érzékeltette azt a cégfilozófiát, ami a Bosch 120 éves történetének egyik alappillére, miszerint egy-egy termék fejlesztése során ezer és ezer oldalas dokumentumok születnek a hibalehetőségeiről és azok megoldásairól. Az önvezető autóknál annyi technika és egyéb közrejátszó körülményről van szó, hogy amíg biztonsággal nem tudunk minden kérdésre választ adni, addig nem mondhatjuk, hogy készen vagyunk.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16