• Pénz
Faktor

Egyre többet használjuk, ezt tegye, ha elveszik a bankkártyája

Egyre több helyen lehet bankkártyát használni, ehhez képest viszont a visszaélések száma nem nőtt jelentősen.

Illusztráció.

Illusztráció.

Tavaly ugrott meg jelentősen a bankkártyás fizetések népszerűsége. A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom tavaly közel a negyedével bővült 2016-hoz viszonyítva. Ehhez hozzájárult az is, hogy jelentősen bővült a bankkártyát elfogadó helyek száma, napjainkban csaknem 110 ezer terminálnál lehetséges a kártyás fizetés.

Hazánkban jelenleg 10,4 millió bankszámla és 9,1 millió fizetési vagyis, hitel- és bankkártya van forgalomban. A növekvő kártyahasználat miatt persze a kártyás visszaélések száma is megemelkedik, hamarosan azonban a fogyasztókat védő két fontos új változás is életbe léphet.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Így élnek vissza veleA kártyás visszaélések irányukat tekintve elsősorban a határon átnyúló forgalmat, visszaélési fajták szempontjából pedig főleg az internetes vásárlásokat érintették. Vagyis a statisztikák azt mutatják, hogy leginkább az internetes vásárlásokkor kell odafigyelnünk arra, pontosan kinek és milyen formában adjuk meg a kártyaadatainkat. Ennél már jóval kevesebb visszaélés történik hamisított kártyákkal, vagy elveszett, ellopott plasztikokkal. A meg nem érkezett bankkártyákkal való visszaélések száma pedig csak ezek után következik a sorban.

    Bár sokan tartanak az érintőkártyás fizetési formától, a tapasztalatok mégis azt mutatták meg, hogy a visszaélések aránya az ilyen típusú kártyáknál nem számít kiemelkedőnek.

    Kártérítés is jár az ügyfeleknekFontos tudnunk, hogy már most is az ügyfelekre hárított kár az összes veszteség csupán 10 százalékát teszi ki, hiszen a visszaélések terhét 90 százalékban a kibocsátók viselik.

    A bankkártyás visszaélések esetében a pénzforgalmi törvény részletesen meghatározza a felelősségi és kárviselési szabályokat. Jelenleg például, abban az esetben, ha nem rosszhiszeműen és nem csalárd módon járunk el, és ellopott vagy elveszett bankkártyánkkal, a PIN kódunk használatával történt a visszaélés, annak a bejelentéséig keletkezett károkból legfeljebb 45 ezer forintnak megfelelő összeg mértékéig kell nekünk viselni a kárt.

    Illusztráció.

    Illusztráció.

    Ezek az új szabályokJövőre azonban változnak a szabályok. A 2018. elejétől életbelépő új szabályozás szerint ez az összeg 45 ezerről 15 ezer forintra csökkenhet, illetve, a kivizsgálás ideje is megváltozik, legkésőbb másnap vissza kell adni az ügyfélnek az ellopott összeget.

    A bankkártya eltűnésének, ellopásának bejelentését követően a keletkezett kárt már teljes mértékben a bank viseli. Ám ez a szabály nem vonatkozik ránk például akkor, ha súlyosan gondatlanul járunk el, például ha a PIN kódunk és a bankkártyánkat egy közös helyen tartottuk.

    Mindent érdemes jelenteniMindemellett nem szabad elfelejtenünk, hogy nekünk is kötelességünk bejelenteni, ha elveszik, vagy ellopják a kártyánkat. Persze a bankok is észlelhetnek gyanús tranzakciókat, amelyek esetén értesítenek minket, de akár le is tilthatják a kártyánkat. A külföldi utazásokat éppen ezért érdemes lehet jelezni külön a bankunk felé.

    Javasolt azt is jelezni az utazás előtt a banknak, hogy mit tervezünk és melyik térségben, így kiemelt figyelmet fordíthatnak a bankok a gyanús tranzakciók monitorozására.

    A kártya elvesztése esetén fontos, hogy mihamarabb jelezzük a problémát bankunk felé, hogy ne lehessen visszaélni vele. Ha kártyaadatainkat vagy a PIN kódot megszerezték, a kártyát rögtön le kell tiltani.

    A már megtörtént jogosulatlan tranzakcióról egy reklamációs nyomtatványt kell kitöltenünk, amely alapján a bank kivizsgálást indít az elfogadóhely felé, ahol a reklamált tranzakció történt. A kivizsgálás kártyatársasági előírások alapján maximum 120 nap, az eredmény határideje az elfogadóhely bankjának válaszától függ – írja a Pénzcentrum.

    Kommentek:

    Top 16