• Belföld
Tasnádi Kata

Az utasok szerint volt káosz, a reptér szerint nem

Több számítógépes rendszer is leállt, emiatt kellett felfüggeszteni a járatok indítását két órára hajnalban a Liszt Ferenc-repülőtér 2-es termináljában. 8 órakor tudták csak  elindítani a gépeket, a leállás 15 járatot érintett. A repülőtér szóvivője szerint délelőtt már javult a helyzet, az utasok közül azonban nem mindenki ért ezzel egyet.

Minden a számítógépeken múlikHardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. szóvivője a Faktornak elmondta, hogy mivel a becsekkolástól kezdve a csomagellenőrzéseken át a gépek indulásáig minden folyamatot számítógépekkel vezérelnek, ezért bármilyen probléma esetén leállítják a járatok indítását addig, amíg meg nem bizonyosodtak arról, hogy minden alrendszer tökéletesen működik. Most is ez történt, a leállás két óráig tartott. Erről itt írt a Faktor. Elmondta, hogy még nem lehet tudni, hogy mi okozta pontosan a rendszerhibát. (A korábbi hírek szerint a csomagkezelővel volt probléma.)

EZT IS AJÁNLJUK:

    A járatok indítását 6-kor függesztették fel, és 8 órára győződtek meg arról, hogy biztonságosan működik minden. Hardy Mihály szerint azóta a sorok is eltűntek, és a legtöbb járat indítása is a menetrendet követi. Elmondta, hogy késésekre leginkább a WizzAir-nél lehet számítani, mert gépeiknek egyik bázisa Budapesten van. A légitársaság egész nap folyamatosan közlekedtet repülőgépeket a célállomások között, így egy-egy késés több járatot is érint.

    Várakozó utasok ma reggel a Liszt Ferenc-repülőtéren

    Várakozó utasok ma reggel a Liszt Ferenc-repülőtéren

    Fotó: Sulyok László

    A legfontosabb a tájékoztatásHardy Mihály szerint ilyen helyzetekben a repülőtér és az érintett légitársaságok munkatársai is foglalkoznak a reptéren rekedt utasokkal. Most például vizet osztottak a várakozók között, és igyekeztek mindenkit folyamatosan tájékoztatni a fejleményekről.

    Ehhez képest az Indexnek a legtöbb utas arról panaszkodott, hogy egyáltalán nem tájékoztatták őket, és sokan az internetes hírekből tudták meg, hogy mi történt. Ugyanezt tapasztalta a Faktor is a repülőtéren. Ráadásul később sem mondtak a utasoknak semmit, és emiatt olyanok is voltak, akik lekésték az eleve késve indult gépüket. A Budapest Aiport Faceboook oldalára 10 órakor ezt írta valaki:

    "Hamarosan" indul a gép, mindössze 6 óra késéssel

    Lehet hogy jól kezelték, de nem jól kommunikáltakA Faktornak Bőhm Kornél kríziskommunikációs szakértő elmondta, hogy a legfontosabb dolog, amit ilyenkor az érintetteknek figyelembe kell venniük, hogy a valós és az érzékelt probléma nagysága eltér. Azok az utasok, akik most az információhiányról panaszkodnak, másféle krízist éltek ár, mint a hiba elhárításán dolgozó reptéri dolgozók. Mindenki máshogy éli meg, hogy mekkora volt a káosz.

    Egy krízist lehet jól kezelni, de rosszul kommunikálni: ha az utasok tömegei úgy érezték, hogy nincs kellő információjuk, akkor az ő érzékelésük szerint kell értékelni a kríziskommunikációt.

    Szerinte nagyon fontos, hogy az okos eszközök megjelenése alapjaiban megváltoztatta azt, hogy hogyan kell kezelni az ilyen helyzeteket. Sok, kontroll alá nem vonható csatornán áramlik a médiába az információ: mindenki mondhat mindent, egyből megjelennek a képek, videók. Ennek kezelésére már nem elegendőek a megszokott kommunikációs eljárások. 

    Bármikor előfordulhat, ezért fel kell készülniBőhm Kornél hangsúlyozta, hogy olyan esetek, mint az informatikai rendszer meghibásodása, bármikor előfordulhatnak, ezért valamennyi ilyen helyzetre kiterjed az úgynevezett kríziskommunikációs forgatókönyv vagy krízisterv. Ez jó esetben nemcsak a teendőket tartalmazza, hanem gyakorlati tréningeken is megtanulják a munkatársak, hogy hogyan lehet a leggyorsabban úrrá lenni a káoszon. Elmondta, hogy kívülről nem lehet megítélni, hogy sikerült-e megfelelni a protokolloknak, de tény, hogy helyreállt a rendszer, a gépek közlekednek és, ami a legfontosabb, az utasok nem voltak veszélyben.

    Top 16