• Autó
Faktor

Az EGR-szelep rejtelmei (2. rész)

Előző cikkünkben áttekintettük az EGR-szelep funkcióját és alkalmazásának szükségességét. Néhány alapvető visszavezetési formát is érintettünk, most ezek közül a nagynyomású visszavezetést mutatjuk be részletesen a hozzá kapcsolódó gyakori meghibásodásokkal.

Nagynyomású kipufogógáz-visszavezetésMint ahogy előző cikkünkben felvezettük, a nagynyomású EGR azt jelenti, hogy a kipufogógázt a turbófeltöltő turbina oldala előtt csapoljuk meg és a szívó oldalon a kompresszor után vezetjük vissza. A régebbi szívómotorok esetén nem lehetett megkülönböztetni kis és nagynyomású rendszert, ugyanis ott mindig szívó ágra tudtunk visszavezetni kipufogógázt.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Azt is már említettük, hogy a nagynyomású visszavezetés előnye főleg a bemelegedési fázisban érezhető, ugyanis a visszavezetett kipufogógáz hőmérséklete ebben az esetben nagyobb. Az első típusokban nem is alkalmaztak más típust, csak nagynyomású (HP) visszavezetést. Az EGR-szelep a meleg oldalon helyezkedett el, vagyis közvetlenül a kipufogócsonknál. Ennek a hátránya az volt, hogy a leömlő hőjére kellett tervezni az aktuátort. Ezek a rendszerek főleg vákuumos EGR-szelepet alkalmaztak.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Hogy tehermentesítsék az EGR-szelepet a nagy hőtől, átkerült az EGR-cső másik oldalára, a szívócsatornára. Itt a vákuumos megoldásokat egyre inkább felváltották az elektromechanikus szelepegységek.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    A következő fejlődési lépcső a visszavezetett kipufogógáz hűtése volt, melynek köszönhetően nem csak a bemelegedési fázist gyorsította, hanem üzemmeleg motor esetében a visszahűtött gáz kevésbé rontotta a motor hatásfokát (a henger töltési fokának javítása révén), így a nagynyomású visszavezetés egyik hátrányát valamelyest ki tudták küszöbölni.

    Ezt még egy integrált termosztáttal lehetett még kifinomultabbá tenni, amely csak akkor nyit ki, ha a visszavezetett kipufogógáz felmelegítette a hűtőfolyadékot. Az igazán modern motorokon pedig már olyan hűtőt alkalmaznak ami előtt egy útváltó szelep helyezkedik el, vagyis a motorvezérlő kiválaszthatja, hogy melyik irányban szeretné visszavezetni a kipufogógázt: a hűtőn keresztül vagy azt megkerülve.

    A lehetséges meghibásodásokról, javításról és tisztításról az Autószektor oldalán olvashat!

    Kommentek:

    Top 16