• Autó
Autószektor

Az Audi megmutatta a jövő autóit Frankfurtban

Két érdekes tanulmányautóval és három új szériaautóval érkezett a legfontosabb őszi autókiállításra az Audi. Ezúttal az elektromos autózáson és az önvezető technológián volt a hangsúly, de sportautókból sem volt hiány.

Az Audi sajtótájékoztatóján Rupert Stadler vezérigazgató bejelentette, hogy 2025-re minden harmadik eladott autójuk elektromos, vagy konnektoros hibrid lesz, de már hamarabb eléri majd a 20-at a villanymotorral is felszerelt típusok száma a modellpalettán. Több világpremierrel is készült Frankfurtra az ingolstadti gyártó.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A középpontban az Aicon és az Elaine nevű tanulmányautók álltak, amelyek elektromos hajtásai, car-to-x kommunikációs képességei, és a mesterséges intelligenciára támaszkodó asszisztens rendszerei (amelyek 4-es, illetve a legfejlettebb, 5-ös szintű önvezetési képességgel ruházzák fel az autókat), már a jövő technológiájába engednek bepillantást. Az Audi szerint a tanulásra és a forgalmi szituációkhoz alkalmazkodásra képes mesterséges intelligencia alapvetően meg fogja változtatni az autóhasználat módját a közeljövőben, mivel a kocsik egyre inkább egyfajta mozgó nappalivá válnak majd, amikben az utasok bármivel tölthetik majd a felszabadult szabadidejüket.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A Frankfurti Autószalon (IAA) látogatói egy, az Audi-stand közepén felállított, a 25. óra elnevezésű digitális stúdióban maguk is megtapasztalhatták, hogy milyen érzés lesz menet közben a vezetés helyett mással foglalkozni. Magam is beültem, az öt perces virtuális utazás közben a mérnökök az ujjamra rakott verejtékezést mérő műszerrel mérték, hogy hogyan változott a stressz-szintem a különböző vizuális ingerektől. Reklámokkal, feladatokkal és videókkal próbálták lekötni a figyelmem, közben a körkörös vetítés miatt úgy éreztem mintha tényleg haladna velem egy autó, pedig végig egy mozdulatlan széken ültem. Furcsa élmény volt.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az Elaine már közel áll a gyártáshoz

    Az Elaine tanulmányautó a májusi Sanghaji Autószalonon bemutatott e-tron Sportback koncepció továbbfejlesztett változata, amely már elég jó képet ad arról, hogy milyen lesz az Audi második, 2019-ben érkező szériagyártású elektromos autója. 4,9 méteres hosszával, 1,98 méteres szélességével, 1,53 méteres magasságával és 2,93 méteres tengelytávjával a villany SUV nagyjából a Q7-tel van egy méretkategóriában, de attól eltérően a hajtása teljesen elektromos, az energiát egy gigászi, 95 kilowattórás lítium-ion akkumulátor biztosítja. A lámpák elöl-hátul Mátrix LED-esek, a kocsi LED-fényekkel kirajzolt ábrákkal kommunikál a környezetével: veszélyekre hívja fel a figyelmet, de azt is jelzi, ha épp önvezető üzemmódban dolgozik.

    Az Elaine mutatta be, hogy a mesterséges intelligencia milyen hatással lesz a közeljövő szériagyártású Audi modelljeire. A hátuljába épített, legújabb generációs zFAS vezérlő elektronikának és az érzékenyebb szenzoroknak köszönhetően megvalósult benne a 4-es szintű önvezető rendszer, ami azt jelenti, hogy a robotpilóta már majdnem minden forgalmi szituációt meg tud oldani emberi beavatkozás nélkül. Például már képes arra, hogy önállóan vezessen országúton és autópályán a 60-130 km/órás sebességtartományban, sávváltással előzzön, a vezető kirakása után leparkoljon egy többszintes parkolóházban, elmenjen mosóba, vagy odaálljon a töltőhöz.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Három villanymotor felel a mozgatásért, ezek közül egy az első, kettő pedig a hátsó tengelyen kapott helyet. Az összteljesítmény eléri a 435 (ideiglenesen 503) lóerőt, a hatótáv az 500 kilométert, a százas sprinthez mindössze 4,5 másodperc szükséges. Az elektromos quattro hajtás kardántengely nélküli, és képes minden keréknél függetlenül állítani az oda jutó erőt (nyomatékvektor rendszer), ami drasztikusan javítja a menetdinamikát és a kanyarstabilitást.

    A fedélzeti rendszer legnagyobb újítása a PIA (intelligens személyi asszisztens), amely intelligensen kombinálja az utasokról, az autóról, a forgalomról gyűjtött adatokat az internetről szerzett információkkal. Képes reagálni a hangvezérléssel megadott parancsokra, de személyre szabott algoritmusokkal kommunikálni is képes a bent ülőkkel. Figyeli és tanulja a vezető viselkedését, emellett tanácsokkal is szolgál.

    Ebben még van kormány, de csak ritkán kell használni

    Szintén új az Audi Fit Driver rendszer, amely egy viselhető karkötőn keresztül folyamatosan figyeli a vezető életfunkcióit, hőmérsékletét és pulzusát, és a kocsit a vezető pillanatnyi állapotához hangolja: stressz vagy fáradás esetén például masszírozást rendel el, pihentető zenét tesz be és többek között a fényeket is lágyabbra változtatja, sőt, még légzési gyakorlatot is mutat. Ezzel a rendszer az az Audi célja, hogy a vezető kipihentebben szálljon ki az autójából, mint ahogy beleült.

    Az Aicon a következő évtized megoldásait mutatta be

    A másik tanulmányautó, az Aicon a távolabbi, 2025 utáni jövőt vetíti előre, amikor a járművek teljesen önvezetőkké válnak, ezért az utasterük már nélkülözi majd a kormánykereket, a pedálokat és a hagyományos műszerfalat is. A legmagasabb, 5-ös szintű önvezetés azt jelenti, hogy a robotpilóta már minden helyzetet képes önállóan megoldani, a vezetőnek nem kell arra számítania, hogy visszakapja az irányítást. Ha elterjed ez a technológia és a car-to-x, akkor drasztikusan csökken majd a balesetek és személyi sérülések száma a közutakon.

    A futurisztikus megjelenésű, 26 colos kerekeken gördülő Aicon igen tekintélyes méretekkel büszkélkedhet: 5,44 méter hosszú, 2,1 méter széles, 1,5 méter magas, a tengelytávja pedig 3,47 méter, így igazán tágas kabint lehetett benne kialakítani.

    Hagyományos lámpák helyett több mint 600, digitálisan vezérelt, háromszögletű pixel-szegmens világít elöl és hátul, a felületek mérete és pixelek nagy száma minden színben sokféle grafikák, animációk és információk megjelenítését teszi lehetővé.

    B-oszlop nincs, az ajtók egymással szemben nyílnak, ami megkönnyíti a bejutást, akárcsak az ilyenkor 15 fokkal kifelé forduló első ülések. Hátul egy kanapét alakítottak ki, amelyen két utas ülhet fejedelmi kényelemben, a kilátás remek a nagy ablakoknak és a mély övvonalnak köszönhetően. Műszerfal helyett nagyméretű rakodófelület, valamint egy központi képernyő húzódik az első szélvédő alatt.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A PIA nevű digitális asszisztens az Aiconból sem hiányzik, ez az okostelefonjukról ismeri fel az utasokat, és beüléskor aktiválja személyes beállításaikat; a légkondicionáló, az üléspozíció, a belső világítás színe és az infotainment-rendszer képernyőjének elrendezése egyaránt személyre szabható. A kartámaszokba integrált érintésérzékeny kezelőfelületek követik az ülés mozgását, ezért mindig kézre állnak.

    Műszerfal helyett központi kijelző és polc van az Aiconban

    A kézi módszer mellett a hangvezérléssel, valamint az első utasok esetében szemmozgás-érzékeléssel is el lehet végezni a beállításokat, utóbbinál az utasok az első főmonitor megfelelő részére nézve választhatják ki az megfelelő funkciót. Menet közben az utasok filmet nézhetnek, a világhálón szörfözhetnek, videokonferenciát tarthatnak vagy akár a közösségi média segítségével kapcsolatba is léphetnek másokkal. Apró figyelmesség, hogy kiszállás után egy drón világítja meg a gyalogosok előtt az utat.

    Az Aicon első és a hátsó tengelyén összesen négy villanymotor dolgozik, az szilárd alapanyagú (solid-state) akkumulátor, amely a lítiumion-akkumulátoroknál jóval nagyobb energiasűrűséggel rendelkezik, a padlóban kapott helyet. Összesen 354 lóerő teljesítményt és 550 Nm nyomatékot ad le a négy villanymotor, amelyek egy-egy kereket meghajtva összkerékhajtást valósítanak meg. Egy töltéssel elméletileg ma még hihetetlennek tűnő távot, 7-800 kilométert tud megtenni az Aicon, a 800 voltos rendszernek köszönhetően az akkumulátora kevesebb mint fél óra alatt 80 százalékra tölthető fel, de vezeték nélküli indukciós töltésre is van mód.

    A8

    Természetesen nem csak tanulmányokkal érkezett Frankfurtba az Audi, sorozatgyártásba kerülő újdonságok is voltak. Ez volt az első nyilvános fellépése a nyáron, Barcelonában bemutatott zászlóhajónak, az A8 új nemzedékének. A kétféle tengelytávval kapható luxuslimuzin a világ első szériaautója 48 V-os elektromos hálózattal, beépített lézerszkennerrel, 3-as szintű önvezető képességgel és elektromos aktuátorokkal működtetett, adaptív futóművel.

    R8 RWS

    Az RWS az első hátsókerék-meghajtású R8

    A sportos sofőröknek több meglepetést is tartogatott az Audi. Az IAA-n mutatkozott be az R8 limitált példányszámú, mindössze 999 darabos szériában gyártásba kerülő RWS változata, ami a többi modelltől eltérően nem összkerékhajtású, hanem csak hátul hajt, mint az LMS nevű versenyváltozat. A százas sprintet a kisebb tapadás miatt 0,3 másodperccel lassabban teljesíti az új változat, de az élvezetesebb menettulajdonságok valószínűleg kárpótolni fogják a gyakorlott sofőröket. A kupé és roadster karosszériával, és csak az 540 lóerős győri V10-es szívómotorral kapható R8 RWS modellek 50 kilóval lettek könnyebbek a központi differenciálmű, a két első féltengely és a kardántengely elhagyása miatt.

    RS4 Avant

    A középmotoros R8 szigorúan kétszemélyes, de az Audi Frankfurtban azokra is gondolt, akik olyan sportautót akarnak, amiben a család és a csomagok is elférnek. Nekik szánják ugyanis az RS5 technikájával készülő új RS4 Avantot, amely az A4-es modellcsalád csúcsmodellje, és elődeihez hasonlóan kizárólag kombi karosszériával készül. A 2,9 literes, Porschével közösen fejlesztett V6-os biturbó motor 450 lóerős, 600 Nm-es nyomatéka 170 Nm-rel több a régi RS4 Avant 4,2 literes szívó V8-asának nyomatékánál.

    A régi hétfokozatú dupla kuplungos DSG váltót a nagyobb nyomaték miatt nyolcfokozatú Tiptronicra cserélte az Audi, de ez sem vált lassan, amire a mindössze 4,1 másodpercig tartó százra gyorsulás a bizonyíték. Az opciós RS Dynamic csomaggal a végsebesség eléri a 280 km/órát, egyébként 250-nél leszabályoz az elektronika.

    Nem csak erősebb és gyorsabb, de 17 százalékkal takarékosabb és 80 kilóval könnyebb is elődjénél az új RS4, de a hangja valószínűleg nem lesz olyan izgalmas, mint elődjének a 8000-ig pörgetgető V8-assal. Kívülről a 7 mm-es ültetés, a 30 mm-rel kiszélesített sárvédők, a méhsejt mintás hűtőrács, a vastag ovál-kipufogók, valamint az egyedi lökhárítók és felnik különböztetik meg az RS4 Avantot a normál A4-es kombiktól. Ismét választható lett az 1999-es RS2 Avant ikonikus kék fényezése, a Nogaro Blue, amely a képen látható RS4 Avanton is remekül mutatott élőben. 

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16