• Autó
Autószektor

Az adrenalin generátor - Kia Stinger GT 3.3 V6 T-GDI AWD

A dizájn centrikus dél-koreai autógyár 2011-ben bemutatott GT tanulmánya Stinger néven kelt életre 2017-ben. A nagy tengelytávú gran turismo nem egy kicsinosított Optima, ami kézenfekvő lett volna a Passat-Arteon páros megjelenése után, külsejét, hajtásláncát és az utasterét nulláról tervezték. Tesztautónk impozáns formája már önmagában elég ahhoz, hogy elcsavarja mindenki fejét, a 370 lóerős motorral szerelt csúcsverzió ráadásul jó eséllyel lehet kihívó a prémium kategóriában is.

Hosszú utat tett meg a márka a 90-es évek közepétől napjainkig. Kezdetben még csak egy megfizethető alternatívaként (budget-car) volt jelen a tengerentúlon karizma nélküli külsővel és megkérdőjelezhető minőséggel. Manapság azonban a hátrányaiból előnyöket kovácsolt márka megbízhatóság és megjelenés terén is óriási léptekkel halad előre, olyannyira, hogy 2018 első felében a globális rangsor 5. helyén állt a Hyundai-Kia konszern, maga mögé utasítva a Fordot, FCA-t, a PSA-csoportot és még a Mercedes-t is.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A siker hátterében kétségtelen, hogy a frankfurti tervezőközpont szakmai ikonjai állnak. A formatervező csapat élén az Audi TT idomait megálmodó Peter Schreyer áll, a technikai fejlesztések irányításával pedig a BMW M GmbH-tól átigazolt Albert Biermann-t bízták meg, aki fejlesztési igazgatóként a Hyundai N divíziójának vezetője is egyben. Az európai piacon a nagy áttörést a 2006-os Kia Cee’d megjelenése hozta, melynek karosszériaszobrásza Kovács Miklós volt (róla szóló cikkünk itt olvasható). Az új modellek külső megjelenéséért felelős magyar dizájner nevéhez továbbá olyan modellek fűződnek még, mint például a Venga, az Optima és a nálunk nem forgalmazott Cadenza. Legutóbbi munkája pedig a tavaly Genfben debütált Stinger volt.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A Stinger tehát nem ok nélkül felkiáltójele a Kia budget-car korszakának végét deklaráló mondatnak. Merész, ugyanakkor időszerű lépés volt a márkától az ötajtós kupé tervek megvalósítása, hiszen a Stinger megjelenéséig a hátsókerék-hajtás és a hosszmotor ebben a méretosztályban csak a prémium márkák privilégiuma volt. A világszerte csúcsokat döntő SUV eladások tükrében pedig kifejezetten elismerést érdemelnek a dél-koreaiak, hogy a stílusos granturismo-k, vagyis a rétegmodellek fájába vágták a fejszéjüket. Ilyen előzmények után került egy pályára a Stinger egy Porsche Panamera-val és egy BMW 640i-vel, melynek tanúsága szerint van keresnivalója ebben a ligában.

    A formatervezők szerint a hátsókerék-hajtású autó tervezése maga a karácsony, úgy lehet játszani a tömegekkel, mint ahogy egy Optima-jellegű autónál soha. A nagy tengelytáv (2905 mm) pedig determinálja a Stingert arra, hogy a Kiától megszokott módon a formatervben helyet kapjon a dinamika és az elegancia egyaránt. A hatalmas lemezfelületeket csak a szolid fény-árny játék vonalai és a funkcióval rendelkező légbeömlő nyílások törik meg. E tekintetben a motorháztetőn lévő beömlők kivételek. A tigrisorr és az első lámpák sportos, de nem tudatmódosító ábrázatot kölcsönöznek szemből, a hátsó fénytestek különleges formája és oldalirányú benyúlásai pedig kifejezetten kreatív módon emelik ki a tömegből a Stingert. Ez utóbbi részletek világos (kontrasztosabb) szín esetén látványosak igazán. A négy kipufogóvég már a belépő modellnél is szériatartozék. A részletgazdag, de letisztult külső dizájn tökéletes iskolapéldája annak, hogy az autógyártás még mindig az érzelmekről szól, és ebben a Kiások nagyon is otthon vannak.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    És mivel a külső „csak” megfog, a belső az, ami megtart, az ajtókat feltárva olyan enterőr tárul elénk, ami nem töri meg a külcsín által kiváltott impressziót. Annak ellenére, hogy nincs tűzijáték, azaz szintből kiemelkedő magas hangsugárzó vagy mozgó szellőzőrostély a műszerfalon, stílusában és minőségében is hozza a tőle elvártakat a Stinger beltere. A funkcionalitás és ergonómia uralta cockpit könnyen átlátható, a kezelőszervek kézre esnek, működtetésükhöz nem kell a kezelési utasítást bogarászni. Az ülések passzentosak és kényelmesek is egyben. Piros cérnás hímzés nélkül is tökéletes oldaltartást biztosítanak forszírozott tempónál, az állítható combtámasszal és a légkamrákkal tökéletesen testre szabhatók. A helykínálat elöl nem hagy kívánnivalót maga után, a hátul ülők esetében pedig csak a kupés tetővonal 140 cm-es magassága okozhat „fejfájást” a 180 cm-nél magasabb utasok esetében. Meglepetést csak a poggyásztér 406 literes befogadóképessége okozott, ami az autó 4,8 méteres teljes hosszától elvártak és a kategória átlag alatt van.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A Hyundai Genesis platformra épült (Kalinyingrádban és a Szöul közeli Gwangmyeongban készülő) modell sok időt töltött a Nürburgringen, de szerencsére az Albert Biermann által irányított fejlesztések fókuszában nem a köridők lefaragása volt, hanem a stílusos, de tempós autózás nyújtotta vezetési élmény. Ehhez tökéletes asszisztenciát nyújt a 3342 köbcentis, V6-os biturbós aggregát és a Kia saját fejlesztésű 8 fokozatú automata-váltója. Utóbbi fődarab által a 374 lóerő több mint elég, hiszen az 510 Nm-es csúcsnyomaték már 1300-as fordulatszámtól rendelkezésünkre áll. A visszajelzésekben sem fukarkodó kormányzás pontos és közvetlen, GT felszereltség esetén pedig már az elektronikusan szabályozott futómű is szériatartozék. Az adaptív lengéscsillapítás egyébként képes a két tengely feszességét egymástól függetlenül szabályozni, így egy keményebb első és lágyabb hátsó csillapítással a stabilitást növelhetjük, egyúttal mérsékelhető a túlkormányzottság – ilyen megoldást még nem dobott piacra senki.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ennek ellenére a tempós kanyarvétel orrtolásra kényszerítette az 1,9 tonnás autót. A gyorsuláshoz (4,9 másodperces százas sprintidőhöz) és a 270 km/h-ban leszabályzott végsebességhez jól méretezett Brembo fékek szintén szériatartozékok, fékhatás-vesztésre még extrém körülmények között sem kell számítani. Az erős motornak és a jó menetdinamikának azonban vannak nemkívánatos és/vagy hiányos részletei is. Az egyik ilyen a magas fogyasztás, a teszthét során vegyes használatban 15 liter körüli átlagot produkáltunk, a másik pedig a részlegesen önzáró (sperr) difi hiánya. Szakavatott pilóták szerint az egyszerű bolygóműves differenciálmű ilyen teljesítmény, nagy tömeg és stílus esetén elvesz az autó élvezeti értékéből, mint ahogy a mesterségesen generált motorhang is, de utóbbi felett könnyebb szemet hunyni és legyinteni.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A tesztautó 17,6 milliós vételára a legerősebb ütőkártya a kupé limuzinok kategóriájában, ahol csakis prémium márkás modellek versenyeznek és így felextrázva legtöbbjüket 1,5-2-szer ennyiért vihetjük haza

    A szériában is gazdag fedélzeti ellátmány és az összbenyomás azonban kétségtelenül elveszi a fullánkját a fenti kukacoskodásnak, hiszen a márkánál ismert és használt minden földi jóból kijutott a tesztautónak: táblafelismerő, adaptív tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó automata, head-up display, automata parkoló rendszer, vészfékrendszer, keresztirányú forgalom figyelő és 360 fokos kamera is szerepelt a felszereltségi listán. E téren a Kia mindig is élen járt, mint ahogy a 7 év vagy 150 ezer km-es garanciával is mindig kitűnt a tömegből. A 3.3 literes twin-turbós, csakis GT felszereltséggel és összkerékhajtással rendelhető Stinger alapára 17,6 millió forint.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A 2 literes benzines erőforrású (255 lóerővel) már rendelkezik a nagymotorosnál hiányolt részlegesen önzáró differenciálművel, 150 kg-mal könnyebb és 5 millió forinttal olcsóbb, a 200 lóerős öngyulladós kettőkettesért pedig 13,2 milliót kérnek a kereskedésekben. A gyengébb változatoknál is széria a 8 fokozatú automata-váltó és a hátsókerék-hajtás, az AWD viszont egy 600 ezer forintos opció.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Motorizáltságtól függetlenül, hogy megér-e ennyit egy olyan autó, amire jó ránézni és még jobb beleülni, azt mindenki döntse el maga. Az viszont garantált, hogy egy Stinger-rel a feltűnés elkerülhetetlen, egyúttal tulajdonosa megnyugodhat, mert ezt a tömegből kiemelkedő eleganciájával teszi, nem pedig a kirívó viselkedésével, vagy alaptalan hivalkodással.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16