• Autó
Autószektor

Autógyártás: hogyan is kellene?

Mi az európai autógyárak sikerének kulcsa? Legalább húszféle válasz létezik a kérdésre, amelyek egytől egyig megállják a helyüket, de a népszerűség egyik alapja biztosan az egyediség. Mi itt Európában gyártásból rendelünk, míg a japának és az amerikaiak inkább raktárról. Az ICDP kutatói megvizsgálták, mit is jelent és mekkora jelentősége van.

De mit jelent gyártásból rendelni? Leginkább azt, hogy nem kell kompromisszumot kötnünk, ha európai autót rendelünk, az pontosan olyan lesz, amilyet akarunk. Ezzel szemben a legtöbb ázsiai márka esetében nincs lehetőség igazán testre szabni az autót és a legtöbb esetben már legyártott autók találnak gazdára.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Érdemes vetni egy pillantást valamelyik német autógyár magyar képviseletének online konfigurátorára, különösen a prémium kategóriában. Garantálom, hogy ha át is gondolja, lehetetlen 10 percnél előbb elkészülni az álomautóval. Ezzel szemben, ha egy ázsiai prémium gyártó oldalán állítjuk össze az autónkat, akkor általában 4 lépés alatt készülünk el: kiválasztjuk a színt, az erőforrást (váltóval együtt), a felszereltséget, majd – nem minden esetben – kiválasztunk egy-két csomagot, amire úgy érezzük, szükségünk van.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Mindez – leegyszerűsítve – a gyártási filozófiákból adódik. Az európaiak rendelésre gyártanak, a szalagon haladó félkész autók jelentős részének már van gazdája, és a megrendelő által összeállított konfigurációt gyártják le. Ázsiában és az Egyesült Államokban inkább a „raktárra gyártás” dívik, a gyártás alatt lévő autóknak még nincs gazdája, csak később találják meg jövőbeli tulajdonosukat.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Miért van ez? Az ázsiai gyártók híresek gyártásfilozófiájukról, ami a lehető legkevesebb felesleges alkatrészt helyezi előtérbe. A beszállítóknak előre meg kell mondani, melyik termékből mekkora mennyiségre van szüksége a gyárnak. Ázsiai gyártók esetében a fel nem használt alkatrész fogalma szinte nem létezik, legyártják, amihez van alkatrész, majd lehet válogatni az elkészült autókból. Mindez a Toyota szüleménye, az egyetemi logisztika órák első előadásainak témája szokott lenni ez a LEAN-nek nevezett megoldás, ami mára az egész világon elterjedt.

    Ezzel szemben az európaiak hónapokon át tervezik a gyártást, figyelik az igényeket és próbálják az alkatrészek lehető legpontosabb kombinációját megrendelni, de a tökéletes pontosság persze elérhetetlen. Így egy modell életciklusának végén elkerülhetetlen, hogy ne maradjon jelentős mennyiségű felesleges alkatrész a gyárban. 

    Ugyanakkor Európában és folyamatban van egy bizonyos szintű átmenet, ma már csak az eladott autók 46%-a érkezik gyártásból, ami bár visszaesés, még mindig többszöröse az amerikai 5%-nak. Az átalakulás viszont más téren is folyamatban van. Egyre jellemzőbb az európai gyártók körében, hogy az extrák listája különböző csomagokból áll: LED fényszóró csomag, ami tartalmazza az összes világítással kapcsolatos extrát; parkoló-csomag radarokkal és asszisztenssel és még sorolhatnánk.

    Kérdés, hogy ez mennyire ideális?  Az európai vásárló hozzászokott a személyre szabhatósághoz, ha akar és hajlandó megfizetni, könnyen lehet olyan autója, amivel teljesen megegyező biztosan nem fog szembejönni az úton. De őszintén, ki tud – és ki akar – megkülönböztetni két teljesen megegyező autót, amelyek között egy van két extra a különbség.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Kétségtelen, mindkét megoldásnak megvan a maga előnye és hátránya. Európai szemmel preferáljuk az egyediséget, az autónk is miénk, és olyan amilyennek mi akarjuk. De ha ez nem számít, márpedig az esetek jelentős részében a tulajdonost a legkevésbé sem érdekli, mi van és mi nincs az autóban, akkor tökéletesen érthetővé válik az ázsiaiak megoldása.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16