• Autó
Autószektor

Audi A8 teszt: elnyújtott élvezet

A legnagyobb négyajtós limuzin technikai csemegék és előre mutató innovációk tömkelegét kínálja. Háromliteres dízelmotorja lágy hibridüzemben 48 voltos rendszer és villanymotor egészíti ki.

Hogy néz ki?

Az új Audi A8 Neckarsulmban, külön erre a célra épített üzemegységekben készül, hosszított változata 530 centi hosszú, 195 centiméter széles, a tengelytáv 6 milliméterrel nőtt, magassága 148 centiméter. Váza alumínium, a karosszéria 40 százaléka ultra nagy szilárdságú acél, építésénél használtak még karbont és magnéziumot is. Utastere nagyon high-tech, ha másban nem, de ebben túltesz közvetlen német konkurensein. Képernyő hegyekkel tájékoztat, fizikai gombok alig vannak benne. A 12,3 hüvelykes központi kijelzőt a középkonzolon 10,1 hüvelykes felső érintőképernyő és egy 8,6 hüvelykes alsó kijelző egészíti ki, melyről a klíma és komfortfunkciók sokasága vezérelhető. A nyomógomb hiánycikk, helyette a képernyőt nyomogathatjuk, igaz klasszikus nyomógomb ezen sem található, az érintőképernyő lenyomásával a szerkezet pulzál, így ad visszajelzést a felhasználójának - ha épp sikerül a művelet, nekem volt, hogy épp nem jött össze a tapicskolás.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Az alsó képernyő helyettesíti a korábbi tapipadot is, ide írhatjuk be kézzel például a kiszemelt úti célt. Simán érti a magyart, bármilyen címet írt is be a mellettem ülő fiam, felismerte és megtervezte. Képernyőből van hátul is dögivel, a hátul ülők szórakoztatásáról két 10,1 hüvelykes androidos tablet gondoskodik, a középső könyöktámaszból pedig egy kisebb, 5,7 hüvelykes tabletecske kandikál ki. Ezeknek a tesztelésére nem maradt időm, de az kiderült, hogy a nagyokon a multimédia rendszer követhető, a kicsin pedig az ülések és a klíma állítható, sőt állítólag telefonálni is lehet vele. Az biztos, hogy az autóban működött az internet, a Google navigáció élő információk alapján navigált, a dél-pesti dugókat hatékonyan kerülte el.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az éjszakából HD mátrix LED fényszórók varázsolnak nappalt, a kocsi minden fényforrása diódás. Az indexlámpa futófénnyel jelzi a kanyarodás irányát, az autó nyitásakor és zárásakor fényjáték fogad.

    Csomagtartója 505 literes, ezzel a ponyvaregényes Robert de Niro nem lenne kisegítve, de hokizni el tudtam menni, sikerült bepréselni a hatalmas táskámat. Arra vigyáznom kellett, hogy a hokibot ne karcolja össze valamelyik képernyőt a sokból. 

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Hogy megy?

    A 2967 köbcentiméteres győri dízelmotor 210 kW (286 LE) teljesítményű, forgatónyomatéka 600 Nm. A quatro összkerék-hajtás az alapfelszereltség része, a 2075 kilogrammos limuzin 6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órára, a végsebességet elektronika korlátozza 250 kilométer/órában. Szíjhajtású indítógenerátora (60 Nm) a 48 voltos elektromos rendszer szíve, így az A8 enyhén hibridnek számít. Egyenletes terhelésnél, vagy gázelvételnél vitorlázik, miközben a motor teljesen leáll akár 40 másodpercig. A lágy hibrid lassításkor akár 12 kilowatt energia-visszatáplálási teljesítményre képes, amelyet egy 0,5 kWh-s lítium-ionos akksi tárol. A sajtóanyag szerint a rendszer 0,7 liter gázolajat takarít meg 100 kilométerenként. Ha a menetdinamikai kapcsolót takarékos üzembe tesszük, vitorlázáskor (60-160 kilométer/órás tempó között) a gázpedál rezegtetése jelzi, hogy vegyük le a lábunkat a gázról, mert éppen szabadon fut az autó és a motor nem jár (legfeljebb 40 másodpercig kapcsolja le az elektronika a V6-ost). Eleinte furcsa érzés, de aztán megtanulunk együtt élni vele.  

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Milyen vezetni?

    Összkerék-kormányzás és összkerék-hajtás könnyítik meg az A8 vezetését, amely érzésre olyan, mint egy nagy hajó, amely nem ismer lehetetlent, ha fontos személy kényelmes szállításáról van szó. Ha vadulni akarunk és sportosan hajtjuk kínos helyzetbe kerülünk, mert ez nem egy S8, nagyon esetlen nagy tempónál. A kormány ahhoz képest steril és kevés érdemi visszajelzést ad. Panaszkodásra nincs okom, összkerék-kormányzása révén úgy viselkedik az úton, mintha fél méterrel rövidebb lenne. Terhelésnél sokáig semleges marad, kanyarban is viszonylag stabil. A hátsó tengely alaphelyzetben a nyomaték 60 százalékát kapja, a tapadás függvényében ez 30 és 85 százalék között változhat. A futómű aktív, azaz 120 kilométer/óra sebesség felett a légrugózás automatikusan 20 milliméterrel csökkenti a hasmagasságot, javítva a légellenállást.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Mennyibe kerül?

    Negyvenegy vezetői segédrendszerével az A8 új mércét állít kategóriájában, a fejlesztése során az önvezetés igényeit is szem előtt tartották. Tesztautónk ugyanakkor nem jeleskedett az önvezetésben, hozta az iparági átlagot. Újdonság azonban, hogy a radarok, kamerák és az ultrahangos érzékelők mellett a hatalmas króm hűtőmaszk alatt lézert (lidar) is használ. A légrugós, automatikus szintszabályzós futómű kamerakép alapján simítja ki hatásosan az útegyenetlenségeket. A sok segéd között van egy, amely oldalirányú ütközéskor lép közbe, ha oldalról érzékel veszélyesen közeledő járművet, akár nyolc centivel képes hirtelen megemelni az autó oldalát, így emelve ki az utasokat az ütköző zónából, hogy a merev küszöböket érje az ütközés, ha mégis elkerülhetetlen. Mindennek tudatában ne csodálkozzunk, ha legolcsóbban 28 034 820 forintért lehet A8-asunk. A hosszított változat alapára 30 304 310 forint, a gazdagon felszerelt tesztautónkért 48 millió forintot kérnek.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16