• Autó
Autószektor

Átalakulóban a gyártók és kereskedők viszonya

A gyártók kereskedésekkel kötött szerződései általában tíz évente újulnak meg. Ennek nyilvánvaló oka, hogy ennyi idő alatt változnak annyit a piaci körülmények és a vásárlói igények, hogy érdemes legyen formálisan is alkalmazkodni az új helyzethez. Ennél gyakorlatiasabb indok, hogy az Európai Bizottság tízévente vizsgálja felül az aktuális szabályozást.

Legutóbb 2013-ban adtak ki új „szabálykönyvet”, mégis, annak ellenére, hogy a következő szabályozás életbe lépéséig még négy év hátra van, számos gyártó új szerződéseket kötött kereskedőivel az utóbbi hónapokban.

Mindez azt jelenti, hogy négy év múlva ezek a szerződések újból változni fognak, a kereskedői szerződések megújítása pedig cseppet sem egyszerű feladat, ennek ellenére a gyártók sorban kötnek újakat. Mégis miért? Erre kereste a választ az ICDP egyik legfrissebb kutatása.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    A kutatószervezet az utóbbi évben sokat foglalkozott a „jövő kereskedőjének” definiálásával. Szerintük a jövőben kevesebb kereskedőre lesz szükség (a számok mezején ez azt jelenti, hogy 4%-os csökkenésre számítanak a következő néhány évben, ami az európai kereskedők létszámát illeti). Ezek a nagyobb kereskedők univerzálisabban fognak szolgáltatni és új fajta telephelyeken várják majd a vásárlókat (pop-up kereskedések, belvárosi kirendeltségek). Magyar szempontból ezt úgy kell elképzelni, hogy a Hovány hálózat tovább növekedik, míg kisebb, marginális társai lemorzsolódnak.

    Bizonyos szempontból a mostanság megkötött szerződések beleillenek ebbe a mintába. Több márka esetében is elmondható, hogy az új megállapodások lényege, hogy olyan új megoldások és működési formák is szabályozva legyenek, amelyek eddig nem voltak, így például a korábban említett pop-up pontok.

    Az új megjelenési formák szabályozása mellett szintén fontos, hogy a gyártók igyekeznek felkészülni az újfajta vásárlói igényekre, vagyis arra, hogy a vásárlók már nem csak egy terméket vásárolnak, hanem egy „csomagot”, amelynek az autó csak egy része az egyéb szolgáltatások mellett.

    Új értékesítési csatornákat is belefoglaltak ezekbe a szerződésekbe, mint például az online értékesítés, amely bár egyelőre jelentéktelen, a jövőre nézve komoly potenciált rejt magában. Eddig gyakorlatilag minden esetben közvetlenül a gyártó értékesített az interneten keresztül, a jövőben viszont a kereskedők is részt vesznek a folyamatban.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A Volkswagen csoport végezte el a legjelentősebb újításokat a kereskedői szerződéseit tekintve. Alapvetően úgy tűnik, a németek igyekeznek megkönnyíteni kereskedőik dolgát. Partnereik választhatnak, hogy milyen formában szeretnék értékesíteni, vagy éppen javítani a márka modelljeit, így biztosítva, hogy minden kereskedő a neki megfelelő formában működhessen (teljes körű szolgáltatást nyújtó kereskedés, szerviz, városi kirendeltség, stb.)

    A kutatást bemutató következő cikkünkben részletesen összefoglaljuk, hogy melyik márka milyen újításokat hozott az új szerződéseit tekintve.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16