• Autó
Autószektor

Aranyláz 2.0 - Autóipar Kínában

Kína a jövő, hamarosan az első számú gazdasági hatalom lesz, ha még nem az - olvashatjuk napi szinten a sajtóban. De mi a helyzet a kínai autópiacon? Az ICDP utánanézett, mi összefoglaljuk.

A kínai autópiac kifejezés csalóka. Óriási országról beszélünk, ami számos régióból áll, amik eltérnek egymástól, így az autóiparuk is más. A régiók vezetése bizonyos keretek között hozhat önálló szabályozásokat, amelyek hatására egy-egy régió autóipara egyik évről a másikra szárnyalni kezd, vagy éppen hanyatlani.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A legérdekesebb, Európából tekintve szinte hihetetlen adat, az új és használt autók egymáshoz viszonyított aránya. Németországban vagy Egyesült Királyságban 6 használt autóra jut egy új. Kínában ezzel szemben 3 eladott új autóra jut egy darab használt. Tehát az emberek rengeteg új autót vesznek és ez a trend az utóbbi 8-10 évben alakult ki.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ahogy a kereslet növekedett, úgy sűrűsödtek a kereskedések is. A legnagyobb városokban elképesztően sok autókereskedés van, érzékeltessük ezt egy valóban szinte hihetetlen adattal: a GM, Nissan és Volkswagen kereskedések száma 2016-ban 8.400 volt. A Starbucks, McDonalds és a KFC 8600 éttermen/kávézón osztozott.

    A kereskedők tehát együtt nőttek a piaccal, ami globális szinten is jelentős játékossá tette őket. A világ top 50 kereskedőinek 32%-át teszik ki a kínai csoportok, amivel megelőzik az Egyesült Államok eredményét (24%), de még európai versenytársaikat (22%) is megelőzik.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Kínában is érvényes, hogy a nagyok tudnak talpon maradni: a 10 legnagyobb hálózat 2,5 millió autót értékesített. Mindeközben a francia top 10 százezer darabot teljesített ugyanebben az időszakban.

    Az elképesztő növekedés azt jelenti, hogy a kereskedések nagy része relatíve új: az ICDP által vizsgált értékesítési pontok több mint fele 2010 után nyitott meg. A kereskedések dolgozói sem éppen tapasztalt szakemberek, a vezetők átlagosan 6 év tapasztalattal rendelkeznek, ami elsőre kissé ijesztő, de az ICDP tapasztalatai alapján inkább pozitív hatása van a kissé zöldfülű vezetőknek: sokkal nyitottabbak a modern megoldásokra és a technológiai kihívásokra.

    A profit mindezek ellenére itt sem biztosított: a kereskedések közel negyede veszteséges és körülbelül 20%-uk termel stabilan nyereséget. A siker jelenleg úgy tűnik a prémium márkákban és hazai modellekben rejtőzik. Ez alapján arra következtethetünk, hogy ha prémium autót akar vásárolni egy kínai érdeklődő, továbbra is az európai márkák felé fordul, amit jól tükröz a BMW, a Mercedes és az AUDI sikere. Ugyanakkor „átlagos” autókat tekintve mára átvették az uralmat a kínai márkák, az átlagos kínai inkább „hazait” vásárolt, mint import-modellt.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az ICDP kutatói szerint a növekedés várhatóan hamarosan megáll és biztosak lehetünk benne, hogy soha többet nem láthatunk ilyen mértékű növekedést az autóiparban. A fejlődés hullámvasútjára rengetegen felszálltak Kínában, ugyanakkor számukra már elérkezett a forduló és a kisebb hálózatok sorra mennek csődbe.

    Az ICDP szerint, amelyik kereskedés talpon tud maradni, előbb utóbb globális játékossá válhat, így akár idővel terjeszkedni is elkezdhetnek.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16