• Autó
Autószektor

Anyukám is érteni fogja - Szívósor, szívóág?

Mi ez, miért megy tönkre, miért ilyen drága?

Idén év elején lett esedékes hőn szeretett W210-es Mercedesem időszakos karbantartása. Az olajcsere periódus 20 ezer kilométer lenne elvileg, de én néhány éve már inkább 15 ezrenként cseréltetem a motorolajat és szűrőjét, meg persze légszűrőt és gázolajszűrőt is. (Ha már csináljuk, akkor pollenszűrőt is.)

Használt  szívósor Forrás: Autószektor

Használt szívósor Forrás: Autószektor

Aki orvoshoz megy, beteg lesz

EZT IS AJÁNLJUK:

    Most sajnos összeírtam még néhány hibát, amit használat során tapasztaltam. Ezek között volt egy olajfolyás, ami a tippem szerint az olajhűtő tömítései miatt volt. Így is lett, nekiálltak hát szétszedni. Az olajhűtő szereléséhez ebben az autóban elég sokat kell bontani, le kell venni a szívósort is. Ekkor jött a szervizből a nagyon kellemetlen telefon: azt javasolják, hogy cseréljük ki a szívósort, mert nagyon el van kopva.

    Mi az a szívósor?

    A dízelmotorok már egy jó ideje tartalmazzák ezt a speciálisan kialakított alkatrészt. A turbófeltöltő által összesűrített levegő a motor felé áramlik. Ennek a levegőnek az elosztásáról és a hengerekbe jutásáról gondoskodik a szívósor. Tulajdonképpen egy műanyag öntvényről beszélünk, ami egy nagy csőből a hengerek számának megfelelően csinál többet. Sőt.

    A levegő áramlási irányai nyitott, illetve zárt fojtószelepnél Forrás: Autószektor

    A levegő áramlási irányai nyitott, illetve zárt fojtószelepnél Forrás: Autószektor

    Környezetvédelmi, üzemanyag takarékossági és nem utolsó sorban teljesítménynövelő hatása miatt minden henger felé nem egy, hanem két levegőjárat fut. Az egyik „sima” cső, a másik ágat viszont egy csappantyúval el lehet zárni.

    Jellemzően alapjáraton, illetve alacsonyabb fordulatszám tartományokban az említett fojtószelep zárva van, tehát csak az 1-es ágon áramlik a levegő. Ez a henger felső részének egyik oldalán juttat be levegőt, így a levegő áramlása a hengerben örvénylő lesz, jobb égést biztosítva ezzel.

    A gázpedál lenyomásának, illetve a fordulatszám függvényében a 2-es ág fojtószelepét egy mechanikán keresztül elektromos léptetőmotor nyitja és zárja. A hangsúly most a mechanikán van.

    Mozog, tehát kopik

    A szívósor szelepei majdnem minden egyes gázadáskor akcióba lépnek, és ha ez még nem lenne elég, az áramlás akkor is terheli a csappantyúkat, amikor azok zárva vannak. A legtöbb esetben a szívósor minden része műanyagból készül, mert ez olcsó és könnyű anyag.

    A szívósor nyitott fázisban Forrás: Autószektor

    A szívósor nyitott fázisban Forrás: Autószektor

    A lapátok egy tengelyen képesek elfordulni. Abban a pillanatban, ahogy a tengely és furata nem zárnak megfelelően, oda nem illő levegőt fog átereszteni a nyílás. Felborul a szabályzás, mindent negatív irányban fog befolyásolni.

    Áramlik, tehát szennyeződik

    Szintén a környezetvédelmi irányelvek hívták életre a kipufogógáz visszavezető szelepeket. Az EGR szelep elsődleges feladata a nitrogénoxidok kibocsátásának csökkentése. A motor üzemi hőmérsékletének gyorsabb elérése (a meleg gázok visszavezetésével) már csak járulékos jó dolog.

    A szívósor zárt fázisban Forrás: Autószektor

    A szívósor zárt fázisban Forrás: Autószektor

    Azzal, hogy a kipufogóból vezetünk vissza gázt, egy csomó korom is bekerül a szívósorba. Ez és a motor karterből származó olajpárás levegő keveredik. Utóbbi a szívósor felületét mindig olajjal nedvesíti, amely remek tapadási felületet biztosít a kipufogóból érkező koromszemcséknek.

    Amelyik szemcse nem esik csapdába a szívósor falán, az persze eljut a motorba, de előtte még pluszban koptatja a lapátokat.

    Ami a szívósorba kerül, az megy a motorba

    Semmi sem állja útját azoknak a dolgoknak, amik a szívósorba kerültek. Itt már nincsen szűrő, ami megfogná a szennyeződéseket. Éppen ezért jelent fokozott kockázatot, hogy ha kopott szívósorral járunk. A műanyag tengelyek és a rajtuk lévő műanyag szelepek idővel annyira megkopnak, hogy fennáll a veszélye annak, hogy bekövetkezik a legrosszabb: a lapát a tengelyről letörik és egy pillanat múlva már a motor égésterében van.

    Jön a dugattyú

    A következő pillanatban a felfelé mozgó dugattyú a letört darabkát a hengerfejhez préseli, törnek a szelepek, megszűnik a kompresszió és jöhet a motorgenerál. (Persze nem törvényszerű, hogy a leírt legrosszabb eseménysor következik be, de azért elég nagy rá az esély, hogy a motorunk nem fogja szeretni az „idegen testet”.)

    Javítás, megelőzés, alternatívák

    Az én autómon 5 éve cseréltettem szívósor, tényleg életveszélyes állapotban volt. Azzal nyugtattam magam, hogy az én nyugis tempómban vezetve ez most már kitart, amíg csak akarom. Nem így lett. 2013-ban 130.000,- Ft-ba került a gyári szívósor, ez most 166.000,- Ft..

    Felmerült, hogy létezik belőle kínai utángyártott, de mondtam – nagyon helyeselt a szerviz –hogy szóba sem jöhet! ’13-ban más alternatívát is ajánlottak: a mozgó alkatrészek eltávolításával megszüntethető a töréses motorpusztítás kockázata. Ezt a garázsnyelv ledugózásnak hívja, tehát minden funkcióját elveszíti a szívósor, mintha nem is lenne.

    A szívósor bemeneti nyílása Forrás: Autószektor

    A szívósor bemeneti nyílása Forrás: Autószektor

    Hát ez meglehetősen olcsóbb megoldás lett volna, de ugyanúgy, mint a részecskeszűrők kiiktatása, a szívósor ilyen átalakítása is engedélyköteles művelet lenne, amit viszont soha nem engedélyeznének, mert a jármű környezetvédelmi mutatói romlanának. Magyarul illegális lenne a beavatkozás.

    Megelőzés nincs, legfeljebb ha tudjuk, hogy bármit is teszünk, tönkre fog menni, ezért előre spórolunk a javításra, vagy még időben eladjuk a kocsit. Nekem 5 év alatt 110.000 km ment az autómba, ezt teljesítette a gyári szívósor. Vannak modellek, ahol kb. ekkora futásteljesítmény után elő is van írva a szívósor cseréje.

    Hogy mennyire szívóág a szívósor azt ezek után mindenki döntse el maga, csak gondoltam, szólok…

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16