• Autó
Faktor

Anyukám is érteni fogja - Hogyan szerelik a csapágyakat?

A csapágy meghibásodások döntő hányada a rossz szerelésre vezethető vissza.

Sajnos előbb-utóbb minden alkatrész elromlik, de a csapágyak élettartama nem csak a tervezési számokon múlik. Lassan a csapágyakról szóló sorozatunk végéhez érkezünk. Annak, aki most kapcsolódna be érdemes visszatekintenie kicsit, hogy megtudja mi is az a csapágymilyen fajtái vannak, és milyen élettartamra tervezik őket. Ezen kívül már azt is tudjuk, mit tud ma egy csapágy. A jövőben egyre kevesebb szerelésre lesz szükség, de ma még bizony bonyolult, szerelőt próbáló munka a csere, és ha rosszul csinálják, a csapágy nagyon hamar tönkremegy.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Tisztaság = fél egészség

EZT IS AJÁNLJUK:

    Az örökbecsű mondás a csapágyszerelésre is igaz. Bármilyen munkába is fogjunk, az első, hogy a szerszámokat, alkatrészeket és a munkahelyet megtisztítjuk. Nincs ez másképpen a csapágyszerelésnél sem, ahol poros, koszos munkakörnyezetben dolgoznak, ott nagy az esélye, hogy a forgó alkatrészek  vagy a súrlódó felületek közé kosz kerül, ami berágódást, rendellenes kopás, így idő előtti meghibásodást okoz! Minden porszem halálos méreg a csapágyazások számára.

    Megfelelő kenőanyagok

    Aki követi sorozatunkat már tudja, hogy nincsen csapágyazás kenőanyag nélkül. A kenőanyag tovább csökkenti a súrlódást és a hőfejlődést, ezért jelenléte elengedhetetlen a csapágyak számára. Nagyon fontos, hogy az alkatrész működéséhez megfelelő kenést alkalmazzunk.

    A zárt rendszerű csapágyak magukban foglalják a kenőanyagot, ezzel nincs különösebb teendő, hacsak az nem, hogy az időszakos ellenőrzéseknél rá kell nézni, nem ereszt-e a tömítés mellett. De például a féltengely csuklók csapágyazása nem hermetikusan elzárt helyen van. Por természetesen ide sem kerülhet, erről a gumiharang és annak rögzítése gondoskodik. Összeszereléskor azonban speciális kenőanyaggal kell feltölteni ezt a harangot.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    A laza illesztésű alkatrészek között gátolni kell a korróziót. Ha ezt elmulasztja a szerelő, akkor abból közvetlenül a javítás után semmit sem fogunk észrevenni. Azonban a következő szétszerelés maga lesz a pokol. Az SKF ezt sem bízza a véletlenre, ezért maga is forgalmaz olyan pasztát, amelyet feltétlenül ajánl például nyeles tengely beszereléséhez.

    A jó szerelő

    A csapágyaknál is elengedhetetlen, hogy hozzáértő szerelő kezei közé kerüljön. Egyrészt az ellenőrzés fontosságát kell kiemelnünk. A legfontosabb csapágyakat akkor is ellenőrizni kell, ha az ügyfél külön nem panaszkodik rendellenes zajokra. Egy megemelt autó kerekeinek átforgatása mellett hallható, hogy ha csapágyproblémával állunk szemben. A csapágyak vizsgálatánál nem csak a fülünkre tudunk hallgatni. Szemrevételezésre is szükség van, mert egy csapágyból kicsapódó kenőzsír is az alkatrész haláláról tanúskodik. Illetve a féltengelycsuklót védő gumiharang kifogástalan állapotát is meg kell nézni, mert ha ez kilyukad, néhány kilométer is elég, hogy hazavágjuk a drága csapágyazást.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16