• Autó
Faktor

Anyukám is érteni fogja - Hibátlan, mégis gazdasági totálkáros

Tinédzser felső középkategóriás használt autók várható költsége

Régóta fel van nekem írva, hogy erről a témáról cikket kellene faragni. Sokat gondolkodtam ezen, egyrészt mert idehaza luxuskocsikra vágyunk, de csak öregecskén tudjuk megvenni, másrészt mert egy füst alatt beszélhetünk a gazdasági totálkár (GTK) fogalmáról is.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Kezdjük az utóbbival!

EZT IS AJÁNLJUK:

    A gazdasági totálkár fogalmát a 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról törvényhelyen találjuk meg és így szól

    gazdasági totálkár: a káresemény következtében károsult gépjármű megjavíttatása gazdaságilag nem indokolható, mivel annak javítási, valamint a kár elhárításával kapcsolatos egyéb költségei, illetve a javítást követően esetlegesen fennmaradó értékcsökkenés összege a gépjármű károsodás időpontjában fennálló forgalmi értékének maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét meghaladja”

    Hát ez elég kacifántos, de a lényeg, hogy volt egy jó kocsim, aztán (például) összetörik és a baleset előtti-utáni értékkülönbözetből nem lehet megjavítani a verdát. Ha kicsit foglalkozunk ezzel, akkor különböző tapasztalati értékeket kaphatunk, amelyek alapján úgy tűnik, hogy ha egy autót a saját értékének 50-70%-a feletti kár ér, akkor gazdasági totálkáros lesz.

    Természetesen minél öregebb egy kocsi, annál kevesebbet ér és annál hamarabb esik ebbe a kategóriába. És éppen ez a jelenség adja mai témánkat, mert az alkatrészek – főleg a kopó-forgó darabok – ma is ugyanannyiba kerülnek a kocsikhoz, mint amikor azok újak voltak, ezért…

    …nem csak egy baleset miatt lehet gazdasági totálkáros az autó

    Még mielőtt belecsapnánk a lecsóba, szeretném előre leszögezni, hogy a fenti (jogi) kategóriától most tényleg lépjünk távolabb, mert amire fel szeretném hívni a figyelmet az az, hogy az öregedő luxuskocsik fenntartása igencsak pénztárcát próbáló vállalkozás.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Az a bizonyos 10 éves kor. Ez az a tapasztalati időtartam, ami után a kocsik látványosan kezdenek egyre több hibát mutatni és itt nem elsősorban a kasztni rozsdásodására, hanem az összetett rendszer kisebb-nagyobb darabkáira gondolok.

    Lehet ez jeladó a motorban, vagy a kipufogórendszerben, lehet egy ülésfűtés, vagy ülésállító motor, elromlott kalaptartó roló, de tényleg bármi, ami 10 év szolgálat után elromlik, meghibásodik, tönkremegy, megfárad, eltörik, beragad, megszorul, zajos lesz, és a többi és a többi.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16