• Autó
Autószektor

Anyukám is érteni fogja - Gondolattól a slusszkulcsig

Mennyi időbe telik hozzájutni egy megfelelő használt autóhoz?

A cikk írásának pillanatában 9 hét van hátra karácsonyig. Aki új slusszkulcsot szeretne a fa alá tenni, annak nagyon gyorsan akcióba kell lendülnie, mert minden szempontból megfelelő és a legkisebb kockázatot magában hordozó használt autó vásárlásához idő kell, de nézzük, hogy mennyi!

A folyamat eleje: a gondolat megszületése

Az egész autóvásárlás úgy indul, hogy valahol az ember fejében legbelül megfogalmazódik a gondolat: kellene egy másik kocsi. Ennek sok oka lehet. A meglévő autó egyre több időt tölt a szervizben és ezek a látogatások egyre többe kerülnek, plusz bosszantó, hogy alacsony a kocsi rendelkezésre állása. Ez egy idő után oda fajul, hogy Budapestről Nyíregyházára már nem is merünk elindulni, de a velencei tóhoz menet is imára kulcsoljuk a kezünket, nehogy éppen most egy a fene az autót.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A másik klasszikus ok – bár ez egyre ritkább – hogy valaki olyan akar autót, akinek előtte nem volt. Ez a verzió annyiból kacifántosabb, hogy a leendő autótulajdonos semmiféle tapasztalattal nem rendelkezik és sötétben tapogatózik a használt autó piacon. Nem csak a típusok ismeretének hiánya nehezíti a feladatot, hanem a használt autó kereskedések aknákkal tele őserdeje is félelmet keltő.

    Óvatos éjszakai internetezgetés

    Férfitársaim, valljuk be, azt, hogy le szeretnénk cserélni a kocsit, először nem mondjuk meg az asszonynak, hanem – mint régebben a felnőtt filmeket – titokban kezdünk böngészni, amikor a család már alszik. Jó ideig csak álmodozunk, számolgatunk, később leszállunk a földre és a reális anyagi lehetőségeink keretein belül keresgélünk. Nos, akinél ez a lépés nem történik meg, az még egyszer üljön le a családi költségvetés mellé, mert jól tudjuk, hogy nem megvenni lesz művészet az autót, hanem fenntartani. Csábító a 18 colos kerék, de ki bírja az „körbegumizni”, akár csak 6 évente is?

    Olvassunk teszteket, leírásokat az autóról. Forrás: Autószektor

    Olvassunk teszteket, leírásokat az autóról. Forrás: Autószektor

    Típusok, évjáratok, motorváltozatok szűkítése

    Amikor az anyagi részt tisztába tettük, vagyis tudjuk, mennyi pénzünk van az akcióra, akkor megrajzolódnak a határvonalak. Például a nagyobb autóból csak öregebbre futja, a kisebből pedig lehetne fiatalabbat venni. Sok-sok döntés vár ránk, ezek között van, hogy benzines, vagy dízel, esetleg már hibrid legyen az új választott.

    Ilyenkor elhagyjuk egy kicsit a használt autó hirdetési portálokat és megnyitjuk az Autószektor, olvasgatjuk a teszteket, leírásokat, jármű-vizsgálati esettanulmányok, és persze forgatjuk az „Anyukám”-rovatot, hogy megokosodjunk, mi-hogyan működik.

    Végül a kör bezárul

    Ha ügyesek voltunk, akkor a szűkítés annyira jól sikerül, hogy a végére csak egy típus, annak egy adott motorkivitele marad a kalapban. Ha kellőképpen népszerű modellt választunk, akkor még a felhozatal is bőséges lesz, ha ritkább típus áll közel szívünkhöz, akkor abból a néhányból kell mazsolázni.

    Például 1.4 TSI Golf hatost keresünk 2010-ből, akkor több mint húsz autót kell átnéznünk a hirdetések alapján, ha viszont 10 éves Alfa Romeo Brera-t szeretnénk, akkor dízelből egy, benzinesből 4 találat adódik.

    Az autóvásárló hete

    Az autóvásárlás egy projekt, az az ideális, hogy ha ezzel a szemlélettel fordulunk rá, és rászánjuk a megfelelő időt és energiát. Az ideális az lenne, ha minden autókereső kivehetne egy szét szabadságot, amikor semmi mással nem foglalkozik, csak a kereséssel és a személyes megtekintéssel. De ez nem így van, hiszen mi már akkor is bemegyünk dolgozni, ha betegek vagyunk, még hogy holmi autókeresésre szabadságot vegyünk ki…

    Hétközben a már említett éjszakai böngészéseken kívül, a munkaidőből is le-lecsippentve szemezgetünk a kínálatban. Nyomtatjuk a hirdetéseket, karikázunk, kihúzunk, félreteszünk és végül lesz mondjuk három, akit érdemesnek találunk arra, hogy felhívjuk. Ebből egy (természetesen az, amelyiket a legjobban szeretnénk) már nincs meg, mire a tárcsázunk, a másik kettő tegyük fel, hogy versenyben marad.

    Ezzel el is jött a hétvége. Végre van egy kis szabadidő, hát szombaton nyakunkba vesszük várost és felkeressük a hirdetés szerinti helyszíneket. Mindig hangsúlyozom, hogy vásárlás előtt, aki teheti, ezt a lépést ki ne hagyja! Nagyon fontos a személyes tapasztalatgyűjtés, mert ha – teszem azt- beleülve, vagy mellette állva mégsem olyan rokonszenves a kocsi, akkor megette a fene az egészet.

    Mindig nézzük meg az autót a kereskedésben Forrás: Autószektor

    Mindig nézzük meg az autót a kereskedésben Forrás: Autószektor

    A szimpátia nem csak az autóval fontos, hanem annak eladójával is. Ha emberileg nem találunk hangot a kereskedővel (vagy adott esetben az eladó magánszeméllyel) akkor eleve rossz szájízzel fogunk neki látni az üzletkötésnek, és ebből ritkán sül ki jó dolog.

    Minden rendben, de az ördög soha nem alszik

    Odamentünk, minden tetszett, szimpatikus az eladó, rendezett, tiszta a kereskedés, szerintünk jó a kocsi. Az átlagos használt autó vásárló ezen a ponton már ritkán torpan meg, a kereskedő is dörzsöli a tenyerét. Igen, hosszú hetek teltek el, mire minden egybevágott és szemtől szemben állunk a lehetőséggel. Már csak egy kézfogásnyira van, hogy a miénk legyen a kocsi. Annyira elfáradunk az egész procedúrában, hogy szeretnénk már pontot tenni az ügy végére.

    De a tudatos vásárló nem siet, nem kapkod. Fel kell tenni a 10 pontos kérdést az eladónak: Nem bánja, ha egy szakemberrel is átnézetem az autót, mielőtt belevágunk? Ha erre kitérő, netán hepciáskodó választ kapunk, akkor indulhatunk is kifelé. Az esetek túlnyomó többségében azonban ennek nincsen akadálya, maximum arról nem tud biztosítani az eladó, hogy a kocsi még akkor is ott lesz, amikor mi visszamegyünk a szakértőnkkel.

    Na, erre kínál remek megoldást egy olyan összeg letétele, amelyhez a megállapodás tartalmazza, hogy ha ne adj Isten a szakértő vizsgálat olyan tényezőt talál, ami miatt a vevőjelölt eláll a vásárlástól, akkor az összeg visszajár, cserébe pedig egy ésszerű határidőn belül tartják nekünk az autót.

    Fontos a vizsgálat

    Egy teljes körű helyszíni vizsgálat során általában sok minden kiderül még az autókról, amikről a kereskedők akarva-akaratlanul nem számoltak be. A mérlegelés joga és az alku pozíciója a vevőjelöltnél van, ha nincs valami katasztrofális hír az állapotlapon, jöhet a tárgyalás.

    Egyébként minél idősebb és/vagy olcsóbb autót keresünk, annál tovább tart a sok leharcolt darab között igazgyöngyöt találni és az átvizsgálás fontossága is egyenesen arányos a kocsik korával.

    „Lepapírozzuk”

    Időt kell még szánni arra is, hogy a megállapodás után mi, vagy megbízottunk (aki sok esetben némi pluszpénzért maga a kereskedés) elintézze nekünk a kocsi átíratását, eredetiségvizsgálatát, adott esetben rendszámozását, vagy műszaki vizsgáját. Nem mondom, vannak olyan profik, akik ezt tényleg 1-2 nap alatt lezongorázzák, de inkább az egy hét a mérvadó.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Adjuk össze!

    Az álmodozás és elhatározás időszakát most ne számoljuk, tegyük fel, hogy eldöntöttük: kocsit akarunk venni. Aki hatékonyan keres és tudja, hogy mit akar, az egy hét alatt szűkít megfelelően. Aki kicsit lassabb, bizonytalanabb, akinek mindennek utána kell néznie a szakirodalomban, az akár három hetet is eltölt mire rájün egyáltalán, hogy milyen autót keres. Vegyük ezt átlagosan 2 hétnek.

    A harmadik hét rámegy a személyes bejárásra, az elvitt autók feletti csalódottságérzet leküzdésére, az új hirdetések felkutatására. A negyedik héten már van a tarsolyban 1-2 kocsi, viszont a felkért szakértőnk csak 3-4 nap múlva tud jönni, ezzel el is telik egy újabb hét.

    ideális esetben a negyedik héten leszurkoljuk az összespórolt pénzünket és megindul az ügyintézés. Ha sehol nem akad el a folyamat, akkor a hatodik héten öröm-boldogság, autóátvétel. Ha becsúszik valami, mert lebetegedik az ügyintéző, áramszünet van az okmányirodában – és ki tudja milyen egyéb akadályok jönnek – akkor újabb hosszú napok telnek el a birtokba vételig.

    OK, miénk a kocsi

    Aki használt autót vesz, az téved, ha arra gondol, hogy átvétel után azonnal indulhat az európai körutazás. A tudatos vásárlók első útja a szervizbe vezet, ahol elvégezteti az alapvető karbantartásokat és műhely körülmények között is átnézeti a kocsit, sőt, amit kell azt ki is javíttatja rajta. A jó szervizek viszont nem tudnak előre fogadni. Nem ritka a három hetes várólista sem, de két hetes átfutásra legalább számítani kell.

    A javítás általában egy napot vesz igénybe, de ha sok minden összejön – teszem azt, vezérlést is szeretnénk cseréltetni, ami erősen ajánlott ilyenkor – akkor ez a folyamat is húzódhat.

    Ráadásul ez az év végi időszak eléggé speciális. A ünnepek előtt nem csak a szervizek vannak leterhelve, de a gumis műhelyek előtt is hosszú a sor. Arról nem is beszélve, hogy a megvásárolt kocsin nem megfelelő abroncsok vannak, akkor még azzal is kell számolni, hogy időbe telik megvenni (megrendelni, kivárni) és felszereltetni a verdát.

    Érdemes szakemberrel is megvizsgáltatni az autót Forrás: Autószektor

    Érdemes szakemberrel is megvizsgáltatni az autót Forrás: Autószektor

    Aki karácsony előtt megbízható kocsit szeretne,

    az jobb, ha azonnal nekilát a folyamatnak, mert egy tisztességesen kivitelezett autóvásárlás gondolattól a slusszkulcsig legalább egy hónap. Kapkodva pedig ezt nem érdemes csinálni! Sok sikert mindenkinek.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16