• Autó
Autószektor

Anyukám is érteni fogja - E-autózás pro és kontra 1. rész

Alapfogalmak az elektromos autók világából

Amit ebben az írásban szeretnék elmondani, azt tulajdonképpen bele szerettem volna írni első, tisztán elektromos autóval foglalkozó teszt cikkembe. Egy hétig voltam boldog társa egy E-Golfnak és ez idő alatt annyi benyomás ért és annyi gondolatom támadt az elektromos autózással kapcsolatban, hogy az már külön írást érdemel. Annál is inkább, mert nem akarom a konkrét autóról szóló írást teletűzdelni általánosságokkal. Az E-Golf tesztjét még meg sem írtam, de szinte biztos vagyok benne, hogy ennek a cikknek a hivatkozása belekerül.

Mi ez az elektromos autó?

Amíg a Toyota 1997-ben le nem rántotta a leplet az első benzin-elektromos vegyes hajtású, azaz hibrid modelljéről, addig villanymotorok legfeljebb a komfortunkról gondoskodtak az autókban. Én úgy emlékszem, hogy Magyarországon mégsem a Prius volt, amiről elhíresült a hibrid hajtás, hanem a Lexus RX400h modellje…

Akárhogy is legyen, egy-másfél évtized alatt olyan létjogosultságot nyert a vegyes meghajtás, hogy gyakorlatilag a gyártók sorra jelentkeztek a kombinált meghajtású kocsikkal. Ezeknek aztán elég sokféle variációját állította elő a járműipar, elég csak a klasszikus Prius féle hibridekre gondolni, de említhetném lágy hibrideket, mikrohibrideket és a plug-in hibrideket is.

A felsorolás tagjaiban az a közös, hogy mindegyikben volt még a hajtásért felelős belső égésű motor. Aztán az akkumulátor technológia fejlődésnek indult és 2008-ban Amerikában bemutatták a Tesla Roadster-t, ami lítium alapú akkumulátorával csaknem 400 km megtételére volt képes, ami még manapság is figyelemre méltó.

Renault Zoe Forrás: Autószektor

Renault Zoe Forrás: Autószektor

És jöttek a többiek

A gyártók lépéskényszerbe kerültek: bár nem lehetett tudni, hogyan fejlődik majd hosszútávon az új szegmens, „aki lemarad, kimarad”-alapon egyre több típusból készült tisztán elektromos változat is (pl. VW e-Up!), illetve megjelentek a kezdetektől tisztán elektromos üzeműre tervezett autók is (Pl. Renault Zoe).

Kezdetben a tisztán elektromos autók legnagyobb hányada az A és B járműszegmensből került ki, tehát jellemzően a kisautókból készült ilyen kivitel. Mára eljutottunk oda, hogy ha nincs is minden szegmens lefedve elektromos autókkal, de az autókiállításokon már ugyanúgy láthatunk elektromos mikrobuszt, mint elektromos nyergesvonatót.

Budapesten tarolnak, mint közösségi járművek

Én is, mint a legtöbb átlagos felhasználó, tisztán elektromos járművet akkor vezettem először, amikor a fővárosban elindult az első közösségi autós szolgáltatás. A Volkswagen e-Up-okkal működő rendszerbe elsők között regisztráltam.

Ekkor még az e-autózásnak csak az előnyeit láttam és azt is nagyon felületesen, amelyek a következők: nem járok tankolni, bárkit legyorsulok a lámpánál, nem fizetek parkolási díjat, és amúgy fancy-trendy csávó vagyok az e-kocsimmal. Valahogy 10 perc után már tudtam undorral nézni a pöfögő autókra.

Az új fogalmak

Ha azonban nem csak bele kell ülni és A-ból B-be eljutni egy e-autóval, hamar rájövünk, hogy nem emlékszünk semmire fizikaóráról, nem tudjuk mi az a kilowatt, kilowattóra, nem tudjuk hogyan működik egy villanymotor, hogyan az akkumulátor, nincs fogalmunk arról, hogyan fogjuk tölteni, az AC/DC csak egy zenekar és így tovább, nem mondom végig, hanem nézzük részletesen!

Volkswagen e-Golf Forrás: Autószektor

Volkswagen e-Golf Forrás: Autószektor

Elektromos gép

Villanymotor, mondogatjuk, de aki ad magára és műszaki érdeklődése kicsit is tovább mutat a „Mennyivel megy?” kategórián, az elektromos gépnek nevezi, ahogyan erre a Volkswagen legutóbbi tematikus sajtótájékoztatóján felhívták a figyelmünket. Sokféle elektromos gép létezik, az e-autókban váltakozó áramú állórész tekercselésű, állandómágnes forgórész szinkrongépeket (pl. VAG csoport), vagy hasonló állórészű, de indukált mágneses forgórészű – aszinkron villamos gépeket használnak.

Mindenre is alkalmas!

Ezek a gépek képesek természetesen az előre menet biztosítására, de ha „fordítva” kapcsoljuk rá a feszültséget, akkor a hátramenetre is. (Igen, virtuálisan kell beállítani a hátramenetet, mert gyakorlatilag ugyanazt a menetdinamikát tudná hátrafelé is az e-autó.)

De a legnagyobb attrakció még hátra van: ha nem nyomjuk a gázpedált, motorféküzembe kerül a rendszer, és ha a lendület hajtja a kerekeket, akkor a gép elektromos áramot termel és tölti az akkumulátor.

Amit ne keressünk az e-autókban:

Nincs motorolaj, olajszűrő, levegőszűrő, tüzelőanyag szűrő, részecskeszűrő, kettőstömegű lendítőkerék, porlasztócsúcs, EGR-szelep, sebességváltó, üzemanyagtartály, közös nyomócső, turbófeltöltő plusz mindezek kapcsolódó alkatrészei is hiányoznak, no és motorzaj, meg helyi légszennyezés sincsen és ez még csak a műszaki része. Később sort kerítünk az egyéb költséghelyek elemzésére is.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0