• Autó
Autószektor

Anyukám is érteni fogja - Ami a Te forgalmidban sincsen kitöltve

Eurotax kód: mi ez és hogyan került oda?

Azoknak, akik az okmányirodai látogatás óta vetettek néhány pillantást az autójuk forgalmi engedélyére feltűnhetett, hogy az első oldal jobb felső szélén van egy bélyeg: EUROTAX KÓD. 2006 novemberében kezdtem jármű témával komolyabban foglalkozni, azóta láttam vagy tízezer forgalmi engedélyt, és mindegyikben ott van.

Ismétlés a tudás atyja

Már több alkalommal foglalkozunk a magyarországi forgalmi engedélyek tartalmi elemeivel. Részletesen elemeztük a P.5 pontban található egyedi azonosítót, közismertebb nevén az alvázszámot. A rendszám, a beírt dátumok jelentőségét kötelező olvasmánynak minősítettük.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A szmog riadók idején kap jelentőséget a V.9 mező, ahol a környezetvédelmi besorolás kódját láthatjuk. Arról, hogy melyik kód, mit jelent, itt írtunk jókedvvel, bőséggel. Volt még egy forgalmi engedéllyel kapcsolatos írásunk, de ez már a központi adatbázisokból lekérdezhető adatokkal foglalkozott. Ezt ugye használt autó vásárlás előtt érdemes igénybe venni.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    EUROTAX kód

    A jobb felső sarokban megbúvó felirat azonnal megtévesztő. Szerintem, ha tíz embernek azt mondanám, hogy vegye elő a forgalmiját és diktálja be nekem belőle az eurotax kódot, kilencen lelkesen diktálnák a forgalmi engedély sorszámát, amely éppen az Eurotax felirat felett látható – majd az oldal legalján megismétlik.

    Pedig nem az az Eurotax kód. Hiába is keresné bárki is, ez a bejegyzés soha nincsen kitöltve. Megvárom, míg megnézi…

    Na, ugye!

    Mi ez eredetileg?

    Egyébként az Eurotax-ról, mint fogalomról már többen hallottunk. Ez egy eredetileg Németországban indult járműérték katalógus szolgáltatás. Már az ötvenes években megszületett az első lista. Ez alapján a táblázatokból kinyerhető volt egy-egy autótípus használt forgalmi értéke, és csak néhány alapvető adatot kellett beírni.

    Ezzel szemben Magyarországon még a 80-as évek végén is éltek a korábban központilag meghatározott érték megállapítási elvek, amelyek az évtized végére az egyre összetettebbé váló járműflottában már használhatatlanok voltak. Ekkor a nyugati kocsik újkori árainak adatbankja az AUTOMOBIL REVUE kiadvány lett, a svájci frank árfolyamát pedig 19 Ft-ban (!!!) rögzítették.

    Ezt az áldatlan állapotot váltotta le a rendszerváltás után az első nem német nyelven megjelenő árkatalógus, amelynek jogutódjai a mai napig piacvezetőnek számítanak nem csak itthon, hanem Európpában is. Ez az Eurotax.

    A kód

    Egy katalógusban rengeteg kocsi szerepel. Gondoljunk csak bele! Kiadják pl. az 5-ös Golfot. Nézzük csak a klasszikus csapott hátú modellt. Van háromféle alapfelszereltség (ha jól emlékszem Trendline, Comfortline, Sportline). Később jön a GTI, a GT, majd a különleges kiadások pl. az Atlanta, a Perfekt, vagy a Premium. (Eszembe jutott így összesen 6 felszereltség.)

    Aztán a motortípusok, nézzük csak a benzineseket. 1,4; 1.4 TSI; 1,6; 1.6 FSI; 2.0 FSI; 2.0 TSI; 3.2 V6. Ne is keresgéljünk tovább, ez 7 benzinmotor. Váltó lehet manuális, hagyományos automata és volt már DSG is. Ez 3-féle.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ha tovább nem is nézzük az eddigi lista alapján benzinmotoros, csapott hátú Golf 5-ösből van 126 féle. Majdnem ugyanennyi dízel. (252 db-nál tartunk.) Tegyük fel, hogy ezt tudják kombiban is. (több mint 500 féle Golf 5-ös). Ha minden gyártó, minden egyes típusára eljátsszuk, könnyebb belátható, hogy milliós nagyságrendű adatbázisról beszélünk.

    Nyilvánvaló, hogy minden egyes variációhoz hozzárendeltek egy egyedi azonosítót, amelyet praktikusan eurotax kódnak neveztek el. Ha megvan ez a kód, akkor a jármű azonosítása hihetetlenül leegyszerűsödik. És akkor kitalálták:

    Írjuk be a forgalmi engedélybe

    És be is írták. Nem tudom pontosan megmondani, hogy mikor került oda, az biztos, hogy az összes EU konform forgalmiban benn van, tehát 14 éve garantáltan. Nagy kérdés, hogy ha ezen kívül minden ki van töltve, akkor ez miért nem?

    A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk. Ha ki lenne töltve az eurotax kód rész, akkor mondjuk egy biztosítós ügyben a jármű érték megállapításánál ezt vennék alapul, hiszen azt a hatóság írta oda. De ha „véletlenül” az én Golf 5 1.4 Trendline-om kódja helyett egy Golf 5 2.0 TSI GTI 4motion kódja kerül oda, akkor igen nagy bajban lenne a biztosító. És fordítva? Ha fullos Golfomat értékelik belépő kategóriásként?

    Ki írja oda a kódot?

    Kinek a felelőssége lett volna, hogy ezt a kódot helyes megállapítsa és valamilyen hitelt érdemlő módon igazolja. És ezt ki fizeti ki neki? És mi van, ha nem jó kódot ad? És mi van ha – teszem azt – külföldről olyan autót hozok, amire nincsen kód?

    Ezekre a költői kérdésekre nyilván nincsen válasz, és természetesen ez az oka, hogy sok ezer forgalmi engedély közül egyikben sem láttam kitöltve ezt a részt. Adódik az utolsó kérdés:

    Mit keres hát ez a felirat egy okmányban?

    Amíg nem volt valódi versenytársa a magyar piacon az Eurotaxnak, addig kevésbé zavaró volt ez a felirat. De 6-7 éve azért mások is megjelentek a piacon. A DAT szintén német eredetű cég, és most már néhány éve működik a jármű értékelő modul is. Természetesen nekik van jármű-azonosításra alkalmas kódjuk, csak ők Európa kódnak nevezik? Most mi legyen, innentől kezdve legyen az is beírva?

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Saját vélemény ugyan, de amikor az országunk alaptörvény szerinti megnevezése változott Magyar Köztársaságról Magyarországra, akkor simán tudtunk forgalmi engedély fejlécet változtatni. Szerintem lassan időszerű lenne a felesleges és talán némiképp tisztességtelen versenyelőnyt is jelentő felirat törlése a forgalmi okmányokból.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16