• Autó
Autószektor

Anyukám is érteni fogja - A vezérlés korszerű követelményei

Hol vannak már az örök életű motorok és vezérlések? Az előző részben újra tisztába tettük, mi is az a vezérlés a belső égésű motorban. Most onnan folytatjuk, ahol akkor abbahagytuk. Az elmúlt 25 évben a környezetvédelmi normák és egyéb szempontok miatti elvárásaink miatt a vezérléseknek is fejlődniük kellett: minden megváltozott!

Nem csak a teljesítménnyel kapcsolatban nőttek az elvárások

Ott van például a zajkeltés: ma már nem szeretne senki egy csörgő láncos motorral szerelt autót hajtani, egyszerűen ki nem állhatjuk a zajokat és egy luxuskocsinál nem is illő hangos motort beépíteni. Egyszóval csökkenteni kellett a zajokat.

Vezérmű lánc a vezérmű tengelyek lánckerekeivel Forrás: Autószektor

Vezérmű lánc a vezérmű tengelyek lánckerekeivel Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Akármilyen furcsán is hat, mivel a vezérlés elemeit időnként cserélni kell, káros anyagnak számít a vezérlés összes alkatrészek is, tekintettel arra, hogy kiszerelés után gyakorlatilag hulladékká válnak. Éppen ezért az anyagválasztásnak is olyannak kell lennie, hogy a későbbi újra feldolgozhatóság biztosítva legyen, tehát környezetvédelmi normákat is teljesíteniük kell ezeknek az alkatrészeknek (is).

    Ebből fakadó további elvárás, hogy ne kelljen túl gyakran cserélgeti ezeket az alkatrészeket. Kicsit elnagyolva mondhatjuk, hogy a mai vezérléseknek háromszor akkora terhelés mellett kell háromszor hosszabb ideig bírniuk a gyűrődést, szóval nagyon nem mindegy miből vannak.

    Egy vezérlés szett Forrás: Autószektor

    Egy vezérlés szett Forrás: Autószektor

    A motorblokkok és hengerfejek anyagai is megváltoztak. A korábbi öntöttvas alkatrészek helyett ma már alumíniumból gyártanak, amelyeknek a hőtágulása teljesen más, nagyobb. A Citroen mérései szerint a fő- és a vezérműtengelyek távolsága az üzemi hőmérséklet elérése közben 1,4 mm-t is növekszik, ami a szíj, vagy lánc tekintetében a le- és felfutó ágak miatt kétszer érvényesül, tehát csaknem 3 mm-nyi változást kell tolerálnia a vezérlés alkatrészeinek.

    Egyszóval a járműépítés jócskán megváltozott, és ezzel a vezérlés is átalakult. Az élettartammal összefüggő elvárások miatt a vezérlés alkatrészeinek anyaga és megmunkálása szigorú szabályokat követ és magas minőséget kell képviselniük. Ezért nem ajánlják senki sem, hogy ismeretlen forrásból szerezzen be vezérlés alkatrészeket, mert ez beláthatatlan következményekkel járhat.

    Mi a különbség egy ezredforduló előtti és egy mai vezérműlánc között?

    Jakab Ákos az SKF Svéd Golyóscsapágy Kft-nél a BMW-t hozta fel példaként, de felhozhatott volna bármi mást is, az eredmény ugyanaz lett volna. Ha szétszedünk egy régi és egy mai BMW motor vezérlés, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy míg a régi lánca (és egyéb alkatrészei is) robosztus kivitelűek, addig a maihoz tartozó lánc anyagvastagsága szerényebb, a lánc szélességi is kisebb.

    Egy régi és egy korszerű vezérlés szett Forrás: Autószektor

    Egy régi és egy korszerű vezérlés szett Forrás: Autószektor

    Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy amíg egy régebbi 1,5-1,7 tonnás autót hajtott egy 2,5-3 literes motor, addig ma a downsizing jegyében jó ha kétliteres erőforrást találunk, amelytől nem azt várjuk el, hogy ugyanúgy, hanem hogy jobban húzzon, mint régi, nagyobb társai, emellett fogyasszon kevesebbet, plusz bírja legalább ugyanolyan távon, vagy ha lehet, még tovább.

    Ez a kritériumrendszer, ami kizárólag ellenőrzött, magas minőségű alkatrészek tudnak nyújtani. Ezek az alkatrészek nincsenek szem előtt, főleg nem, ami a legjobban megváltozott.

    Az alkatrészek belső szerkezete

    Szíjhajtásoknál maga a szíj szerkezetének változása a legszembetűnőbb. Ha egy régi 1.6-os szívódízel motor vezérműszíját és új közös nyomócsöves dízelmotor szíját elvágnánk, a két keresztmetszet közötti különbséget zongorázni lehetne!

    VKMA vezérműszíj készlet Forrás: Autószektor

    VKMA vezérműszíj készlet Forrás: Autószektor

    Sorozatunk a szíj- és láncos hajtások közötti fő különbségekkel folytatódik, de szó lesz még a vezérléscsere fontosságáról, jönnek a legmodernebb vezérlés alkatrészek, de nem maradhatnak el a célszerszámok bemutatása sem.

    A sorozat előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16