• Autó
Autószektor

AMTS Story - 1. rész

Magyarország és Közép-Kelet Európa legnagyobb autós rendezvényének múltidéző sorozatában az ötlet megszületésétől az első rendezvény lebonyolításáig terjedő időszak bemutatása következik. A minden évben megújuló autó show a kezdetekben ízig-vérig a tuningról szólt, ennek hátteréről és a kezdeti lépésekről az ötletgazdát, Szőke Lászlót az AMTS egyik főszervezőjét kérdeztük.

„Az 54 ezres látogatói létszámmal zárult 2018-as rendezvény szervezési-logisztikai tapasztalatainak tükrében csak egy grillpartihoz vagy egy osztálykiránduláshoz tudnám hasonlítani az első, 2006-os szegedi Carstyling.hu & TOP Tuning Show megszervezését, miközben 20 ezer látogatójával minden várakozásunkat túlszárnyalta az utóbbi esemény” – indította beszélgetésünket Szőke László.

Az AMTS főszervezői: Dégen Imre (b), Nokta Balázs és Szőke László

Az AMTS főszervezői: Dégen Imre (b), Nokta Balázs és Szőke László

Az immár nemzetközi porondon is komoly hírnevet szerzett AMTS elnevezésű szezonnyitó autós rendezvénnyel 2012-ben találkozhatott először a nagyközönség. Az ezt megelőző években azonban a szervezők már több mint fél tucat hasonló rendezvény lebonyolításán voltak túl. A ma ismert AMTS első felvonása 2006-ban, még a szegedi Hangár Expo területén valósult meg. A siker nagyobb területet, színesebb programokat és még több autós különlegességet hozott a következő években, míg a minden részletében és paraméterében folyamatosan fejlődő esemény 2008-tól már a fővárosi vásárváros területére költözött.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Szőke László - az első magyar autótuning portál főszerkesztője, és az AMTS egyik főszervezője

    Szőke László - az első magyar autótuning portál főszerkesztője, és az AMTS egyik főszervezője

    Az első hazai tuning autós portál főszerkesztőjének szerepe kulcsfontosságú volt a rendezvények szervezésében, ennek okán Szőke Lacival visszaidéztük az ezredforduló utáni évek eseményeit. Beszélgetőpartnerem 2001-ben szerzett diplomát a szegedi József Attila Tudományegyetemen, programozó matematikus szakon. Ezt követően egy webfejlesztéssel foglalkozó cégnél vállalt munkát, mely által belátást és tapasztalatot nyert a Magyarországon még gyerekcipőben járó világháló terjedésének és innovációinak lehetőségeibe. Ne felejtsük el, hogy ekkor még csak 2001-et írunk, nincs minden háztartásban internetkapcsolat, az online hírfogyasztás és az autós közösségek fórumai is csak nyomokban, vagy egyáltalán nem voltak jelen.

    Miből lesz a cserebogár? A szervezők első találkozási pontja a 2005-ös "Automobil 2005" kiállításon, mindössze 4 autó kiállításával kezdődött minden

    Miből lesz a cserebogár? A szervezők első találkozási pontja a 2005-ös "Automobil 2005" kiállításon, mindössze 4 autó kiállításával kezdődött minden

    Egy portál indításához tehát az affinitás és a szakmai tapasztalat adott volt, a témaválasztáshoz ihletést azonban két irányból kapott László. „A családban anno fivérem volt inkább autós megszállott. Saját Renault Clióját folyamatosan építgette, így akaratlanul is közelebb vitt a tuning világához. Az igazi nagy lökést végül a 2001-ben rajtoló Halálos Iramban filmek adták meg, melyek nemcsak rám voltak inspiráló hatással, hanem - mint később kiderült - a sztori és az autók országszerte megmozgatták a négykerekűek szerelmeseit. Úgy gondoltam, hogy erre építeni lehet, és létrehoztam az autós megszállottak egy szűk rétegét megszólító weboldalt. Lényegében 19-re lapot húztam és meglepően rövid idő alatt az oldal látogatottságának mutatói által igazolást nyert feltevésem: van kereslet a tuning autós tartalmakra”.

    Fast & Furious sorozat első részének autói egy európai milliárdos gyüjtő tulajdonából - a kiállításra Laci belga kapcsolatán (Dennis de Yong) keresztül érkeztek az autók

    Fast & Furious sorozat első részének autói egy európai milliárdos gyüjtő tulajdonából - a kiállításra Laci belga kapcsolatán (Dennis de Yong) keresztül érkeztek az autók

    A weboldal működése kapcsolatok építéséhez is kiváló alapot szolgáltatott, ennek révén a főszerkesztő 2005-ben találkozott Nokta Balázzsal, aki egykor a Motor Presse (Maxi Tuning – majd későb TOP Tuning magazin) hirdetésszervezője és produkciós menedzsere volt. A 2005-ös év több szempontból is fontos szerepet játszik a későbbi rendezvények kronológiájában, hiszen ebben az évben került megrendezésre az Automobil 2005 elnevezésű kiállítás a BNV területén, melyre meghívót kapott a Maxi Tuning magazin, az akkor még Hungexpo berkein belül dolgozó Dégen Imrétől. Imre egyébként később, 2012-től, a legelső AMTS-től vált a csapat szerves tagjává.

    „Balázs meghívott a BNV-s pavilonjukba, hogy a saját és további három tuning verdánkkal színesítsük a felhozatalt. Akkoriban egy Honda S2000-esem volt” – mesélte Laci

    – „Ezzel együtt természetesen médiatámogtást is adtunk az eseménynek, a sikeres lebonyolítás után pedig én hívtam meg Balázst a következő évben Szegedre, a Carstyling.hu Tuning Show-ra. A közösen szervezett események ezután kezdődtek”.

    A kültéri programok egyik leglátványosabb és legvakmerőbb eleme a H&H tálcashow-ja volt

    A kültéri programok egyik leglátványosabb és legvakmerőbb eleme a H&H tálcashow-ja volt

    A 2006-os szegedi Carstyling.hu & TOP Tuning Show volt az első, igazán nagy bevetés a szervezők számára. A negyedéves szervezőmunka és Laci külföldi kapcsolatainak mérlege igencsak impozáns felhozatalt eredményezett: 450 tuningverda, 49 tuningcég, 35 külföldi és hazai meghívott magánautó, valamint a Halálos Iramban (Fast & Furious) filmek eredeti gépei voltak láthatók a kétnapos rendezvényen. Ez utóbbiakról a főszerkesztő akkori beszámolójában a következőket írta: „a kiállításon megjelent öt autó mindegyike szerepelt a filmekben, tehát mindegyikük eredeti, a filmben használt autó volt, melyekben valóban ültek is a beharangozott sztárok. Annyit viszont tudni kell róluk, hogy a filmekhez mindegyik autóból több is készült, melyeket a különböző jelenetekhez használtak – ez magyarázza azt, hogy itt-ott előfordult némi eltérés a filmbeli egyes megjelenésekhez képest. Ez alól kivétel a Supra, melyből összesen 6 példányt készítettek a Halálos Iramban 1. részére. Ezekből öt a forgatás alatt megsemmisült, így a kiállításunkon a létező egyetlen példány volt megtekinthető (a szárnyon egyébként többek között Paul Walker szignója is fent díszelgett)”.

    A Paul Walker által dedikált Supra spoilere

    A Paul Walker által dedikált Supra spoilere

    A 14 ezer négyzetméteren zajló rendezvény kül- és beltéri programjainak száma és sokszínűsége is elégedettséggel töltötte el a szervezőket, valamint a visszajelzések alapján a látogatókat és a kiállítókat is. „Először is, leírhatatlan a fejlődés tuning terén (…). A találkozóra érkezett autókülönlegességekből egy nagy volumenű kiállítást is meg lehetne tölteni, a nagy érdeklődés a nézők részéről pedig csak azt jelentheti, hogy töretlenül növekszik az igény és az érdeklődés erre a témára, valamint ezekre a rendezvényekre itthon. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy egy saját kapcsolati tőkéből szervezett show-val nemcsak hozzátettünk, hanem nyomot is hagytunk a hazai tuningautós berkekben. A szezonnyitó show visszhangja minden téren (kiállítói és látogatói szemmel is) remek volt, így nem volt kérdés, hogy 2007-ben ismét ugyanott, hasonlóan komoly felhozatallal még színvonalasabban fogjuk megszervezni a következő eseményt (...)” – összegezte az eseményt és a szervezés által nyert tapasztalatokat Szőke László.

    Dom Toretto (Vin Diesel) 1970-es évjáratú Dodge Charger R/T-je a filmből

    Dom Toretto (Vin Diesel) 1970-es évjáratú Dodge Charger R/T-je a filmből

    A szervezés és lebonyolítás során szerzett tapasztalatok tehát megmutatták, hogy mernünk kell nagyot álmodni, grandiózus terveket szőni a jövőben, hiszen a racionálisnak tartott 5-10 ezres látogatói létszámhoz képest 20 ezernél is többen voltak kíváncsiak a sokadalomra. További érdekessége az akkori benyomásoknak, hogy a szervezőket annyira meglepte a nagy érdeklődés, hogy első gondolatuk az volt, mivel lehet ezt majd tovább fokozni a következő évben. Ezt akár szállóigének is vehetjük, hiszen minden évben felmerül ugyanez a kérdés Laciban, Balázsban és Imrében, de a tanulságokról és az új kihívásokról a következő részben számolunk be.

    Kommentek:

    Top 16