• Autó
Autószektor

Amikor Ford készült Magyarországon

Magyarországon is összeszereltek Ford autókat! Az eseményre az 1930-as évek végén került sor, s a járműveket leginkább taxiként hasznosították.

Ha megnézünk régi, az 1920-as, 1930-as években készült budapesti utcafotókat, nagyon gyakran feltűnik egy jellegzetes formájú jármű – a MÁG „nyalókának” becézett Magomobil (Magotax) típusa. 2015-ben, a Főtaxi 100 éves történétéről szóló cikksorozatban is bemutattuk ezt a modellt, amely a két világháború között a budapesti taxiállomány gerincét alkotta.

Igen ám, de a MÁG 1930-ban beszüntette a személyautók gyártását. Az Autótaxi Rt. vezetősége számára az 1930-as évek közepén egyre nagyobb fejfájást okozott az öregedő gépjárműállomány. Az akkor hatályos jogszabályok értelmében a közületek csakis hazai gépgyárakból fedezhették szükségleteiket. A helyzet megoldására nem maradt más lehetőség, mint egy külföldi liszensz megvásárlása, azaz egy megfelelő jármű hazai összeszerelésének elősegítése.

Életkép a pesti utcán, 1937-ben. Elöl Ford taxi, a háttérben Méray háromkerekű tehertaxi
Forrás: Autószektor

Életkép a pesti utcán, 1937-ben. Elöl Ford taxi, a háttérben Méray háromkerekű tehertaxi Forrás: Autószektor

A befutó végül a Ford lett. 1937-re megszületett a megállapodás, amelynek első nyilvános jeleként megváltoztatták a jogszabályokat, és lehetővé tették személyautó-motorok és -alkatrészek vámmentes behozatalát.

A MÁVAG kőbányai úti üzemcsarnokának egyik sarkában meg is kezdődött a Ford V8 típus összeszerelése. 1937-ben 120 darab készült az Autótaxi Rt megrendelésére. Akkor, amikor egy Adler vagy egy hasonló Fiat kb. 4000 pengőbe került, a 600 pengőbe kerülő Ford V8 inkább a luxuskategóriába tartozott. Az elegáns jármű nem tölthette be az elvárt szerepet, hiszen az elnyűhetetlen MÁG autókat használó taxisok hasonló olcsó, könnyen karbantartható szerkezetre vágytak, amelyet nem kellett félteni és óvni.

MÁG taxi
Forrás: Autószektor

MÁG taxi Forrás: Autószektor

Éppen ezért a V8 után megkezdődött a jóval olcsóbb, alig 3250 pengős Ford Eifel hazai összeszerelése is. A négyhengeres motorral szerelt kisautó legfőbb hátránya a mérete volt: a kétajtós jármű sem igazán felelt meg a taxisok elvárásainak. A helyzet megoldása érdekében az Eifeleket itthon módosították: megnyújtották a tengelytávot, hogy az utasok menetkényelmét növeljék. A végeredmény sajnos szerkezetileg gyengének bizonyult. 

Ford Eifel alváz
Forrás: Autószektor

Ford Eifel alváz Forrás: Autószektor

1938-ban 237 MÁVAG-Ford készült, ebből 120 Eifel és 117 V8-as. Ezzel véget is ért a MÁVAG-Ford hazai története. Az Autótaxi Rt. még a második világháború kitörése előtt áttért a Fiat Balilla típusokra. A történelem furcsa fintoraként a háborúban a taxi által használt járművek közül csak az elöregedett, s használhatatlannak ítélt MÁG Magomobilok vészelték át az eseményeket. 1945-ben az akkor már 20 éves leharcolt, de működőképessé varázslat járművekkel indult újra a pesti taxiközlekedés.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

Kommentek:

Top 0