• Autó
Autószektor

Amikor a készletfelhalmozás az egyetlen megoldás

A nyár folyamán a Volkswagen több, mint 200.000 autót tárolt az új, de még nem nem működő berlini repülőtér területén. Bár a legnagyobb figyelmet a Volkswagen "szabadtéri raktára" kapta, őszre már számos autógyártó tárolt óriási készleteket Európa különböző területein.

Ennek oka – ahogy szinte mindennek, ami az utóbbi hónapokban az autóiparban történt – az új WLTP szabályozás, amely idén szeptembertől érvényes. A részleteit már korábban bemutattuk, de érdemes megvizsgálni, miért tároltak óriási mennyiségű autót a gyártók. Alapvetően két oka van:

Egyrészt az új mérési ciklus elvégzése nélkül a legtöbb autó nem értékesíthető már az Európai Unióban. Az új teszt az ígéret szerint reálisabb képet ad egy modell károsanyag-kibocsátásáról, azonban ahhoz, hogy egy legalább hozzávetőlegesen valóságos adatot kapjunk, a mérést számos modellvariáción el kell végezni. A mérés hoszabb ideig tart, mint a korábbi NEDC szabályozás által előírt megoldás, ráadásul különböző motorokkal és opcionális felszereltségekkel is ellenőrizni kell a modell szén-dioxid kibocsátását, ami ahhoz vezetett, hogy az új modellek bemutatása késlekedett, a már meglévők közül pedig számos autó csak korlátozott verziókban volt elérhető.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Az új szabályozás része, hogy a gyártók készletről értékesíthettek bizonyos meghatározott mennyiségű autót, ami nem felelt meg az új szabályozásnak. Ez ahhoz vezetett, hogy Augusztus különösen erős hónapja volt az európai autóiparnak, ha a számokat nézzük. Sok gyártó indított programokat, amelyek keretein belül értékesítette a készleten lévő kifutó modellek jelentős részét, így nem csoda, hogy például Németországban 25%-ot ugrottak az eladások Augusztusban.

Érdekesség, hogy bár az új mérési rendszerre való átállás bár előre látható volt és a határidők is tiszták voltak, mégis komoly kihívás elé állította az európai autógyártók ellátási láncát. A kihívások sora azonban nem ért véget. A brit parlament nemrégiben elfogadta Theresa May tervezetét Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépésére, azonban a bizonytalanság továbbra is jelentős. Jelentősebb, mint a WLTP-re való átállás előtt volt.

Az Egyesült Királyságban gyártott autók alkatrészellátása így problémába ütközhet majd, ami könnyen vezethet időszakos gyárleállásokhoz. A BMW már be is jelentette, hogy a Mini egyik gyárában négy héten át szünetelni fog a munka. A legtöbb gyártó minden bizonnyal a WLTP-s megoldáshoz hasonlóan komoly készletek felhalmozásával fogja orvosolni a problémát.

Egészen furcsa, hogy egy iparágban, amely folyamatosan a túl nagy készletektől szenved, az egyetlen működőképes megoldás bizonyos problémákra a készletfelhalmozás, ha el akarják kerülni az eladások visszaesését.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Ugyanakkor ahhoz, hogy ez valóban megoldás legyen, nem eshet vissza az autók iránti kereslet a brexit folyamat során, amire egyelőre nincs biztosíték, így bár az egyetlen járható, de veszélyes útnak tűnik, amit a gyártók választottak. 

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0