• Autó
Faktor

Amerikai história: a Jeep története - polgárosodás (2.)

A Jeep história előző részében a márka családfáját taglaltuk, amiből tisztán látszott, hogy mindig jól keverték a lapokat, hiszen sosem maradtak társ nélkül. Fekete humorral élve a háború sötét korszakából sikertörténetet építő márka mára soha ki nem haló branddé nőtte ki magát, aki a polgári modellpalettáját is szorgalmasan fejlesztette.

Már 1944-ben megjelent a civil változat CJ-1 néven, ez 1987-ig egészen a 10. generáción volt túl, viszont ettől kezdve már Wrangler néven vásárolhattuk meg a háborús hős közvetlen leszármazottait.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

CJ-12007-óta van piacon a Wrangler harmadik generációja, ami több mint hatvan év után, először kapható ötajtós változatban is (Unlimited). De nem álltak meg ennyinél a fejlesztők, ki akarták aknázni a világégés marketingjét, ezért már 1946-ban piacra dobtak egy hosszabb, de azonos tengelytávú Station wagon változatot, amely teljesen zárt, háromajtós kombi felépítményt kapott.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Station wagonA sziporkázás még nem ért véget, mindenki mást jóval megelőzve kihoztak egy kicsit leültetett, vászontetős, látványosabb kasznis sportváltozatot Jeepster néven. A családi kombi változat is sajnos jóval megelőzte a korát, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért 1951-ben eltűnt a süllyesztőben. De a mérnökök nem adták fel, egy kis fejvakargatás után hozattak egy óriáspumpát, lekötötték a drága összkerékhajtást, és máris kész volt az 1955-ös DJ modell a kombinál magasabb és szélesebb, de hasonlóan dobozszerű karosszériával, valamint hátsókerék-hajtással. Korának egyik legnépszerűbb kisárusszállítója lett, a legnagyobb állandó megrendelő után egyszerűen csak Postás-Jeepnek hívták.

    Jeep DJEgészen 1984-ig gyártották, hat generációban, mikor a francia tulaj nem túl okosan kivette a programból. Renault-kat kezdtek ugyanis amerikai márkanevek alatt forgalmazni, ezért a terepjárókon kívül semmi nem maradhatott - nem akarták növelni a belső konkurenciát. De a fejlesztő mérnökök nem adták fel, hogy egy egész családnak kényelmes terepjárót készítsenek, szerették volna továbbra is diktálni a piacot, nem követni. Rájöttek, hogy ehhez teljesen új alapokra kell megtervezni a „luxusterepest”. Kemény tízévnyi munka után 1963-ban megérkezett a Jeep Wagoneer, tíz évvel megelőzve a Range Rovert, és vagy negyed évszázaddal a korát. Még ebben az évben kijött a pick-up változat is, a „szerény” Gladiator néven.

    Jeep Wagoneer 1963Következett huszonöt évvel a Jeep megszületése után a következő hadügyminisztériumi pályázat, amit meg is nyertek a Gladiator alapjaira épített M-715-össel, ő uralkodott, amíg a Hummer meg nem fosztotta trónjától. A harci gladiátorok sorozatgyártása 1967-ben kezdődött meg. A hetvenes évek beköszöntével nagy riadalom söpört végig a Jeep főhadiszállásán, hiszen valamiben megelőzték őket a többiek: Ekkor söpört végig Amerikán a sportos szabadidőautók első hulláma, csak akkor még vérbeli terepes alapokon. Mire felébredtek a Willysnél, már parádéztak az International Scoutok és a Ford Broncók az (úttalan) utakon. 1971-re Wagoneer alapokra már készen állt a Jeepster Commando, amely ráadásul a szakma elismerését is kivívta.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Jeepster Commando1974-ben érkeztek az első Cherokee-k, amik a Wagoneerek enyhén módosított változatai voltak. 1984-ben pedig újabb térugrás következett, az idők hívó szavára megjelentek az óriási Grand Wagoneerek. 1980-ban eltűnt a Wagoneer név, már csak a Cherokee változatok maradnak, 81-ben a Grand Wagoneer következő generációja is átkeresztelkedett Grand Cherokee-vá. „Kis” pick-up is érkezik a kínálatba, hét évig gyártották 1986-tól a rövidebb és kétajtós Cherokee (84-es generációjának) platós változatát.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    És, hogy mi történt a Jeep kocsikkal az ezredforduló után? Elolvashatod az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16