• Élet
Faktor

Biztos hízáshoz vezet, ha ilyenek az alvási szokásaink

A leptin és a gherin hormon egyensúlyának nem szabad feldőlnie.

Sokáig hitték, hogy a több műszakos munka, az állandó pörgés, a kialvatlanság súlyvesztéshez vezet, hiszen ez rengeteg energiát emészt fel. Néhány éve viszont már kutatások is alátámasztják, hogy mindez tévhit: megfelelő mennyiségű alvás hiányában a fogyókúra halálra van ítélve.

Az alváshiány a súlyunkon is meglátszik.

Az alváshiány a súlyunkon is meglátszik.

A Nurses’ Health Study során a szakemberek 60 ezer ápolónő egészségi állapotát követték nyomon 16 éven keresztül. Kikérdezték őket a súlyukról, alvási és táplálkozási szokásaikról, valamint egyéb életmódbeli tényezőkről. A követéses vizsgálat kezdetén minden nő egészséges volt, és testsúlya a normál tartományba esett. 16 évvel később viszont a kutatók azt találták, hogy azoknak a vizsgálatban részt vevő ápolónőknek, akik legalább öt órát aludtak, 15 százalékkal nagyobb esélyük volt a túlsúly kialakulására, mint azoknak, akik legalább hét órát töltöttek alvással naponta. A vizsgálat tanúsága szerint tehát az egészséges testsúly egyik alapfeltétele a napi hét óra alvás.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Így okoz hízást, ha nem alszunk elegetAz alváshiány többfrontos háborút indít a fogyókúra ellen. Egyfelől logikus, hogy, aki keveset alszik, állandóan fáradt, enervált, nehezebben veszi rá magát a testmozgásra. Másfelől minél több órát töltünk ébren a nap folyamán, annál több időnk van a táplálkozásra. Ez persze a legritkább esetekben történik reggeli-, ebéd- vagy vacsoraidőben. A többség a nap utolsó óráiban konstatálja, hogy alig evett valamit, és fosztja ki a hűtőszekrényt, hogy aztán a bevitt kalóriamennyiség még csak véletlenül se kerülhessen felhasználásra, hanem a szervezet azt elraktározza az éjszakai pihenés során.

    Csak elég alvással lehetünk egyensúlyban.

    Csak elég alvással lehetünk egyensúlyban.

    Mindez viszonylag könnyen átlátható folyamat, ám a túlsúly és az alváshiány kapcsolatának hormonális háttere is van. Az éhség-, illetve a jóllakottságérzés a leptin és a gherin hormonok egyensúlyán múlik. Előbbi a fehér zsírszövetben termelődik, és a vérben mért mennyisége arányos az energiaraktár nagyságával. Tehát, ha szintje magas, jóllakottnak érezzük magunkat. A gherin hormon ezzel szemben a gyomorban termelődik, és minél nagyobb mennyiségben mutatható ki a vérből, annál éhesebbnek érezzük magunkat - szintje étkezés után csökken.

    E két hormon kiválasztását befolyásolhatja, illetve érzékeny egyensúlyát zavarhatja össze az alváshiány. Dr. Kristen Knutson, a Chicagói Egyetem adjunktusának korábbi vizsgálataiból kiderült, ha keveset alszunk, a gherin-leptin hormonok egyensúlya az előbbi javára dől, vagyis étvágynövelő hormonból termelődik több a szervezetünkben.

    Kommentek:

    Top 16