• Autó
Autószektor

Alkoholos modellmotorok bejáratása

Az alábbi leírást azért készítettük el, mert jóllehet az elektromos modellautók népszerűsége egyre nő, a hagyományos robbanómotoros modelleké sem csökken, és mivel sokan vágnak bele robbanómotoros autóval a modellezésbe, nem árt, ha kezdésnek megismerkednek az egyik legfontosabb lépéssel, az R/C robbanómotorok bejáratásával. Ez az első dolgok egyike, amivel mindenki szembe találja magát új autója összeszerelése, ill. (RTR, gyárilag menetkészre szerelt modell esetén) dobozból kivétele után. Modellező körökben nagyon sok elmélet kering a helyes bejáratási módról, illetve a bejáratás szükségességéről. Ebben határozottan állást tudok foglalni a közel 20 éves modellező tapasztalatom alapján. Igenis, be kell járatni a szoros illesztésű, nagy teljesítményű nitrós, robbanós motorjainkat.

Ennyi bevezető után, akkor vágjunk bele!

Először is ne nyúlj a motor gyári beállításaihoz! Az esetek 99%-ában jól vannak azok beállítva a bejáratáshoz, ha esetleg nem, akkor úgyis észreveszed, hogy valami nem stimmel. Nem szükséges semmilyen speciális üzemanyag a bejáratáshoz. Csináld azzal az üzemanyaggal, amivel használni fogod a modellmotort a későbbiek folyamán.

Indítás

EZT IS AJÁNLJUK:

    Az R/C robbanómotorok bejáratása, vagyis első indítása előtt jót tesz a motornak, ha valamivel (pl. hajszárító, hőlégfúvó) felmelegíted a hengerfejet 90 fok környékére. Ezt, ha módod van rá, minden indítás előtt tedd meg (még bejáratás után is egy darabig), a motor nem lesz érte hálátlan.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Első tank üzemanyag

    Indítás után (az indításról már volt szó a fent említett másik cikkben) hagyd alapjáraton ketyegni.

    Ellenőrizd, hogy jön füst és némi olaj a kipufogóból. Ha nem, akkor dúsíts (nyiss) az alacsony fordulati tűn. Tartsd szem előtt, hogy a dúsítás hatására a motor majd lefulladás közeli állapotba kerül, esetleg lefullad. Ennek elkerülése érdekében tekerd picit beljebb az alapjárati tűt is, hogy megemeld az alapjáratot. Ha minden rendben, a kipufogó füstöl rendesen, és stabil az alapjárat, akkor hagyd így elpöfögni kb. 1 teljes tankot. Mérd közben a hőmérsékletet, optimális esetben 90 fok környékén lesz az első tank alatt. Amennyiben a környezeti hőmérséklet alacsony, ezért esetleg sokkal hidegebb lenne a hengerfej, bugyoláld be valamivel (rongy, alufólia) a hengerfejet hadd melegedjen. Ha elpöfögte a tankot, hagyd lehűlni a motort.

    Második tank üzemanyag

    A bejáratás alatt minden tank után hagyd teljesen lehűlni a motort, úgy hogy a dugattyú az alsó holtponton álljon! A felső holtpont helyét könnyedén megtalálhatod. Tekerd a lendkereket az óramutató járásának ellenkezően (ha szemben van veled a lendkerék). Az a pont a felső holtpont, amikor “klutty” hangot hallatva “átfordul” a motor, vagy egyszerűen nem is tudod tovább tekerni. Na ehhez a felső holtponthoz képest fél fordulatnyira a lendkeréken van az alsó holtpont. A bejáratás hátralévő részében 90-110 fok az ideális!

    További lépések

    Következő indítás előtt nyiss a fődúsítón egy teljes fordulatot. (A gyári állapothoz képest). Próbáld járatni az autót a pályán közepes sebességgel, a következő teljes tank alatt. Amennyiben teljes gázt húzol a motornak csúnya “négyütemű” hangot kell hallatnia, és fuldokolnia az üzemanyagtól. Ez jó, mert így biztos lehetsz benne, hogy bőven van kenése, és nem tudod túlpörgetni. Amennyiben mégis könnyedén felpörögne a gáz húzáskor, akkor nyiss a fődúsítón fél fordulatnyikat.

    Miután hagytad ismét lehűlni zárj negyedet a fődúsítón. Az autónak most már egészen jól kell vennie a fordulatot gázhúzáskor. Amennyiben nem tesz így, zárj picikéket az alacsonyfordulati csavaron, de csak keveset, mert még mindig csúnya “négyütemű” hangot kell hallatnia. Járj így el vele még 1-2 tanknyi üzemanyagot, úgy hogy hagyod a tankolások között lehűlni.

    A következő 1-2 tank alatt fokozatosan zárj a fődúsítón, úgy hogy a “négyütemű” hang fokozatosan eltűnjön. Ellenőrizd a hőmérsékletet folyamatosan, és hogy füst hagyja el a kipufogót.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az utolsó 2 teljes tank üzemanyag elpöfögése közben jön a rendes motorbeállítás. Zárd fokozatosan a fődúsítót, hogy a motor teljes gázon már elérje a maximális fordulatának kb. 90%-át. Az alacsony fordulati csavaron is állítani kell majd, hogy a gyorsítás sima legyen. Húzz teljes gázt, aztán hagyd alapjáraton kb. 10 mp-ig, majd húzz megint nagy gázt. A motornak simán kellene felvennie a fordulatot. Amennyiben nem így tesz, hanem elkezd “fuldokolni” zárj az alacsony fordulati csavaron kis lépésekben, amíg így nem tesz. Előfordulhat, hogy “dadog” a motor, akkor nyiss a tűn, amíg nem “fuldoklik” és innen haladj a jó beállítás felé fokozatosan.

    Körülbelül ennyi az R/C robbanómotorok bejáratásának tudománya. Végtelenül el lehet misztifikálni, és persze el is lehet rontani, de nem bonyolult dolog!

    Türelem!

    A bejáratás alatt folyamatosan ellenőrizd a hőmérsékletet, és ne légy türelmetlen. Lehet, hogy nem lenne szükséges ennyire finoman haladni a cél felé, de hidd el,ártani biztos nem ártasz a motorodnak, az hosszú élettartammal hálálja meg a jó bejáratást és beállítást is!

    A modellmotor bejáratásához szükséges kiegészítőket, üzemanyagotizzítót, tartalék izzógyertyátérdemes még a mutatvány előtt beszerezni a modellboltból!

    Amennyiben nem megy, esetleg nem mered egyedül csinálni, menj el egy modellezős találkozóra és nyugodtan kérd a rutinos rókák segítségét vagy kérj segítséget a Modell & Hobby üzleteiben.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16