• Autó
Autószektor

A volánnál: Földesi Péter rektor 2. rész

Földesi Péternek, a győri Széchenyi István egyetem rektorának rengeteg autója volt. Számára az autó a szabadság szimbóluma és eszköze. Interjúnk első részében azokról az évekről beszélt, amikor Trabanttal és Daciával közlekedett. Most kiderül, mit vásárolt romantikus hangulatában, szabad-e télen szervokormány nélküli autót venni, s mivel illik járni az Audi városában.

Mi volt az első nyugati autója?

Egy Golf 1-es, elégedett voltam vele, de kicsi volt. Vettem egy öt hengeres Audi 100-ast.

Az meg nagy volt?

EZT IS AJÁNLJUK:

    Nagy batár, de kényelmes, jó autó. Egyszer oldalról belém jöttek. Azt mondták a szervizben, hogy a futóművet jól beállítani ezek után gyakorlatilag már nem lehet. Így az első Audimat eladtam a bontóban, és romantikus hangulatomban vettem egy Citroen BX 19 GTI autót.

    Miért kellett ehhez romantikus hangulat?

    Francia autót akkoriban romantikus hangulatában vett az ember. Ezeket a kocsikat az akkori általános technikai színvonalhoz képest igen sok elektronikával szerelték fel, de nem mindig működtek. Egyszer leengedtem az ablakot, felhúzni már csak némi bütykölés után tudtam. Megtörtént, hogy befagytak a karburátor fúvókái, rángatni kezdett a kocsi a sztrádán. Átfújni, majd melengetni kellett, hogy újra rángatás nélkül haladjon.  

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Mi volt a következő a sorban?

    Egy Ford Skorpiót vettem, tágas, erős kocsinak bizonyult. Nagymotoros, benzines, kitűnő étvággyal. A nagy fogyasztása miatt áttértem a Mazdára. Egy 626-os vettem, sajnos télen, a jeges, csúszós úton nem tűnt fel, hogy mennyire hiányzik belőle a szervokormány. Tavasszal aztán megtapasztaltam, milyen nehézkes vele a parkolás.

    Ezen is túladott?

    Túl. Biztosra mentem, egy benzines Volkswagen Passatot vásároltam. Rosszkor, mert akkor kezdett el kúszni a benzin ára az ég felé.

    Kitalálom.  Más márkára tért át.

    Elmozdultam az olasz autók irányába. Előbb egy Fiat Bravat, vettem aztán úgy gondoltam: ha olasz autó, akkor legyen már Alfa Rómeó. Mégpedig egy 146-os twin spark. Meghökkentem, amikor a százezres szerviznél 96 ezerbe kerültek a gyertyák.  Áttértem inkább a dízel Fiat Sibillóra. Aztán egy nagy cégnél vállaltam munkát, járt hozzá egy dízel BMV. Csak hát amikor ez a feladat véget ért, vissza kellett adni az autót. Ekkor már egy vadonatúj dízel Passatot vettem. Nem is volt vele különösebb baj, de kitaláltam, hogy horgászni akarok, meg erdőbe járni. Ahhoz meg egy Toyota Land Cruisert gondoltam alkalmasnak.

    És az volt?

    Biztos az, de rájöttem, hogy az erdőjárás, meg a pecázás mégsem az én világom. Így aztán választottam egy 220-as dízel „E” osztályos Mercedest.  Szép, jó autó, de úgy gondoltam, az Audi városában mégsem Mercedes-szel járok. 2013 óta csak Audim van, most éppen egy Q7-es, nagyon szeretem.

    Biztos nem felejtett ki valamit ebből a memóriapróbáló felsorolásból?

    Egy időben hajtottam egy Zaporozsecet is, de az nem nálam gyulladt ki.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Hát kinél?

    A bátyámnál. Kiejtett egy csikket az ablakon, a légbefúvó meg beszívta. Nagy tűz szerencsére nem lett belőle.

    Rektor úr, ezek után azért megkérdezhetem: mit jelent önnek az autó?

    Mobilitást, ami pedig szabadságot ad. A kocsi számomra a szabadság szimbóluma és eszköze.  Azt jelenti, hogy nem vagyok röghöz kötve.  A mostani generáció ezt a szabadságot inkább az interneten éli meg. Én úgy gondolom, hogy az internet, s az okos telefon mellett az autó egy társadalom szellemi és gazdasági innovatív fejlődésének a ma már nélkülözhetetlen eszköze. 

    A cikk előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16