• Autó
Autószektor

A vizeskancsó, a kékítés meg a kezdő BKV-sofőr

Bő egy éve indított intenzív toborzókampányt a BKV, hogy gyarapíthassa a buszvezetők számát. Eddig mintegy 700 embert vettek fel - köztük persze olyanokat, akikre tanfolyamok sokasága várt mielőtt utasokat szállíthattak volna. De vajon hogyan képzik a buszsofőröket? Ebbe engedett bepillantást a közlekedési társaság a cég kelenföldi autóbuszgarázsában.

Még viccet is bevetett a BKV, hogy kedvet csináljon a buszvezetői álláshoz. A cég bő egy éve indult toborzói kampányának egyik plakátján ugyanis „egy sofőr evolúcióját” úgy mutatják be, hogy személyautón, furgonon, majd teherautón át vezet az út a szakma csúcsára, vagyis a BKV-busz volánja mögé. A plakát szellemes, ráadásul csak a fele tréfa: valóban hosszú út vezet a kék buszok kormányáig, sokat kell tanulnia és gyakorolnia annak, aki a fővárosi tömegközlekedési vállalat sofőrje lenne, és beszállna a cég jelenleg mintegy 3800 fős járművezető csapatába.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A leghosszabb út persze arra vár, aki csak egy „sima” B kategóriás jogosítvánnyal kezdené meg pályafutását a tömegközlekedési cégnél. Ekkor ugyanis először – persze csak a pályaalkalmassági orvosi vizsgálat után – C-kategóriás jogsit kell szerezni. Ezután jöhet a D-kategória: a tanuló ekkor már főállásban van a cégnél és a BKV mint autósiskola tanítja. Az újabb jogsi után következik az úgynevezett GKI hatósági képzés, amely további elméleti és gyakorlati oktatásból áll – például városi vezetésből és a tréning talán legizgalmasabb programjából áll. A reménybeli BKV-sofőrök ekkor tesznek ugyanis látogatást a Hungaroringen működő tesztpályán, ahol kipróbálhatják, milyen az, amikor megcsúszik a busz, és persze mi a teendő ilyenkor. És ha ez nem lenne elég, a cégnél csak kékítésnek hívott „belső, társasági tanfolyam” is hátra van még, amelyen a speciális BKV-s tudnivalókkal látják el az új kollégákat.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A képzésnek persze rengeteg speciális eleme is van. Ezek közül néhányat el is árultak BKV kelenföldi autóbuszgarázsában.

    Mint elmondták, a városi buszvezetés egyik talán legnehezebb része a megfelelő fékezés. Az állandóan lüktető forgalomban úgy kell haladni, hogy a menetidőt is betartsák, de a hirtelen fékezéseket is elkerüljék. A fékezés tanítása során egészen furcsa trükköket is bevetnek: betesznek például a buszba egy kancsó vizet, a sofőrnek pedig úgy kell lassítania, hogy egy csöpp sem fröccsenhet ki. Akadnak olyan feladatok is, amelyeknek az a célja, hogy a sofőrök megtanulják a busz méreteit, hiszen a város forgalomban sokszor kell „centizniük.” És persze azt is sokat tanítják, miként kell helyesen kiállni a megállóba: a látszat ellenére ugyanis ez korántsem veszélytelen feladat. Az utasok sokszor a járda szélén állnak, így elég néhány centi tévedés, és jármű embereket sodorhat el.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A BKV tájékoztatása szerint körülbelül négy hónapig tart, amíg egy jelentkező megszerzi az összes szükséges képesítést. Ezután kezdhetik el szállítani az utasokat. Persze, mint megtudtuk, a kezdő BKV-sofőröket sem dobják be rögtön a forgalom sűrűjébe. Először szólójárművekre osztják be őket és egyszerűbb – azaz kevésbé forgalmas és például a hegyvidéki terepet kerülő – útvonalakra.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16